Ovidiu Bojor, campionul longevității – care sunt secretele sale

Fitoterapeutul român Ovidiu Bojor poate fi considerat un campion al longevității.

Puțini autori de talia domniei sale au ajuns la venerabila vârstă de 98 de ani, pe care o are în prezent (2022).

Ovidiu Bojor la 98 de ani - campionul longevitatii

Ovidiu Bojor la 98 de ani – campionul longevitatii: Antena 3

Mulți sunt curioși să îi afle secretele dăinuirii sale îndelungate.

Cu siguranță are anumite obiceiuri sănătoase pe care le-a cultivat de-a lungul vieții.

Citește și – „Pentru mine, medicamentul primordial este alimentația” – prof. Ovidiu Bojor

Unul din ele este mișcarea fizică regulată.

Mișcarea fizică

Oricât de banal ar suna, este obligatoriu să te miști. Nivelul de activitate fizică a scăzut foarte mult în ultimele secole.

Oamenii nu mai depun efort fizic, nu mai iau contact cu natura. Își petrec cea mai mare parte a timpului în casă, în fața televizorului, computerului sau a telefonului.

Statisticile sunt îngrijorătoare. O treime din populația globală cu vârsta de peste 15 ani nu fac suficientă activitate fizică. Iar acest lucru le afectează sănătatea.

În America, populația adultă are o durată de inactivitate fizică de 7,7 ore pe zi. La coreeni, ea poate ajunge până la 8,3 ore pe zi.

Un studiu apărut în 2020 în Jurnalul Coreean de Medicină de Familie prezintă riscurile unui comportament sedentar.

Sedentarismul a fost corelat cu probleme la nivelul mușchilor, metabolismului, inimii, sistemului vascular, sistemului nervos, hormonilor.

Bolile cardiovasculare, cancerul, diabetul zaharat, hipertensiunea arterială, osteoporoza, depresia și deficitele cognitive sunt puse în legătură cu mișcarea fizică insuficientă.

Obezitatea și inflamația cronică favorizate de sedentarism sunt factori de risc ai cancerului.

Sportul, activitățile plăcute

Prof. Ovidiu Bojor a folosit întotdeauna sportul ca mijloc de întreținere a condiției fizice.

„O viață normală este condiționată de mișcare, care asigură o bună oxigenare a corpului”.

Când avea în jur de 25 de ani, a participat la cartarea florei din Carpați. Această activitate a însemnat pracurgerea unei distanțe de 40.000 de kilometri la pas.

„Consemnarea pe hărți a resurselor naturale din România m-a făcut să merg foarte mult pe jos”.

La vârsta de 61 de ani a cucerit vârful Gurja Himal din Nepal, care are o  înălțime de 7,165 de metri.

Academicianul a practicat diverse tipuri de sporturi și activități fizice recreative și totodată dinamice.

„Mi-a plăcut schiul, până la 70 de ani am schiat. Mi-a plăcut să înnot, să dansez, să ascult muzică de calitate”.

Îi îndeamnă chiar și pe cei care au ieșit la pensie să nu renunțe la activitățile plăcute.

„Inactivitatea este primul pas spre mormânt. Continuați să munciți într-un ritm obișnuit și continuu opt ore pe zi. Nu neglijați nici gimnastica zilnică în aer curat”.

Dar dacă vrei să îmbătrânești frumos și fără multe boli, trebuie să îți croiești din timp un stil de viață sănătos.

Păzește-ți sănătatea din tinerețe

Academicianul spune că strădaniile pentru a avea o sănătate robustă încep din tinerețe.

Nu poți să te lași pradă viciilor și să te aștepți să fii răsplătit cu sănătate până la o vârstă înaintată.

De aceea, când ești tânăr, este bine să te gândești la viitorul tău. Să nu îți cheltui sănătatea, puterea și tinerețea prea ușor.

Citește și – Dieta după 40 de ani – sfaturi dr. Ovidiu Bojor

În viață este bine să te rezumi doar la cele care îți sunt de trebuință trupului și sufletului.

Toate ne sunt îngăduite, dar nu toate ne sunt de folos, spune Sfântul Apostol Pavel.

Echilibrul între muncă și odihnă

Ovidiu Bojor a respectat cu strictețe timpul de muncă, dar și timpul de odihnă.

Era adeptul echilibrului pe toate planurile. S-a străduit să urmeze ciclul de 8 ore de muncă, 8 ore de odihnă activă și 8 ore de somn, pe care îl considera cel mai favorabil.

Fitoterapeut, doctor farmacist și membru de onoare al Academiei de Științe Medicale, Ovidiu Bojor a fost dintotdeauna și un iubitor de spiritualitate, precum și un practicant al acesteia.

Aceasta reiese din scrierile sale și din interviurile cu domnia sa, în care atinge subiecte legate de credința în Dumnezeu.

În cartea „Sănătate Prin Semințe, Legume și Fructe” dedică un capitol de final planului spiritual, care are o contribuție importantă la păstrarea sănătății și tinereții.

Elemente care ne scurtează  viața

Autorul menționează șapte elemente care ne scurtează viața și pe care trebuie să le evităm. Unele din ele sunt de factură spirituală.

Este vorba despre invidie, goana după bani, acumularea de bunuri materiale prin orice fel de mijloace, îndepărtarea de natură, greșelile făcute în plan moral, etic și spiritual, ura față de aproapele.

Optimismul, dragostea față de Creator și de aproapele, armonia cu cei din casă și din societate sunt pietre de temelie pentru o viață trainică și fericită.

Surse articol:

1. CSID, Ovidiu Bojor și secretul longevității: https://www.csid.ro/stiri-sanatate-frumusete-dieta/ovidiu-bojor-si-secretul-longevitatii-la-97-de-ani-am-mers-pe-jos-peste-40-de-mii-de-kilometri-20009505/
2. Park JH, Moon JH, Kim HJ, Kong MH, Oh YH. Sedentary Lifestyle: Overview of Updated Evidence of Potential Health Risks. Korean J Fam Med. 2020 Nov;41(6):365-373. doi: 10.4082/kjfm.20.0165. Epub 2020 Nov 19. PMID: 33242381; PMCID: PMC7700832.
3. Ovidiu Bojor, Catrinel Perianu, Cătina, Sănătate prin Semințe, Legume și Fructe, Editura Fiat Lux, 2005, pp. 189-190

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.