Lipsa de somn afectează gândirea, emoțiile, hormonii și metabolismul

Bazat pe studii științifice

Timpul a devenit una din coordonatele cele mai importante ale vieții.

Lipsa de somn afecteaza gandirea, emotiile, metabolismul, hormonii

Lipsa de somn afecteaza gandirea, emotiile, metabolismul, hormonii

Drept urmare, oamenii au ajuns să considere somnul ca pe o pierdere de timp, sau ca pe o activitate inutilă.

Merg la culcare doar atunci când simt că nu mai au putere să își desfășoare în continuare activitățile curente.

Nu se gândesc însă la faptul că lipsa de somn îi afectează psihic, emoțional și social. Le afectează reacțiile, modul de percepere a lucrurilor și randamentul profesional.

Interesul pentru domeniul somnului a crescut considerabil în ultimii ani. Acest lucru se datorează faptului că un procent semnificativ al populației suferă de deficit de somn.

Citește șiCeaiul care aduce somnul la cei care nu pot dormi

Importanța somnului pentru sănătate

Astăzi, numeroase industrii și domenii au angajați care lucrează zi lumină. Alții fac și ture de noapte.

Din 2005 și până în prezent, numărul jurnalelor care evaluează efectele somnului asupra sănătății a crescut de cel puțin 3 ori.

Sunt dovezi solide care arată că tulburările de somn au efecte celulare și subcelulare la nivelul organismului.

Oamenii de știință atrag atenția asupra faptului că nu ne mai putem permite să ignorăm consecințele privării de somn asupra sănătății noastre fizice și mentale.

Privarea de somn este un factor de îmbolnăvire

Privarea de somn afectează metabolismul, reglarea hormonală și expresia genelor.

Cercetările recente întăresc relația dintre lipsa de somn și unele boli curente, precum hipertensiune arterială, aritmii cardiace, diabet de tip 2, obezitate, imunitate scăzute, tulburări de dispoziție, boli neurodegenerative sau demență.

În această categorie intră inclusiv depresia și senzația de singurătate.

Citește șiMănânci prea mult? Lipsa de somn ar putea fi de vină

De ce avem nevoie de somn

Zeci de ani de cercetări au arătat că somnul are un rol important în supraviețuire.

Somnul îndeplinește un rol vital în numeroase funcții organice.

„Somnul este critic pentru cogniție, pentru capacitatea de a gândi clar, de a fi vigilent și atent”, spune dr. David Dinge.

Inclusiv amintirile se consolidează în timpul somnului.

Studiile au arătat că performanța cognitivă și atenția încep să scadă după 16 ore de stare de veghe continuă.

Episoadele de privare de somn se pot acumula în timp, ducând la o deteriorare constantă a atenției, a memoriei de lucru, a rapidității și acurateții gândirii.

Somnul reglează emoțiile

Privarea de somn ne poate afecta și la nivel psihologic.

Mai precis, lipsa de somn ne poate face să gândim distorsionat. Ea alterează modul în care interpretăm evenimentele.

Mai mult, studiile sugerează că privarea de somn crește tendința de a selecta și procesa cu precădere amintirile negative.

Capacitatea de a răspunde bine la factorii de stres este foarte afectată de privarea de somn.

„Avem tendința să devenim mult mai sensibili din punct de vedere emoțional și social când suntem lipsiți de somn”.

Nu trebuie să ne mire de ce unele persoane au reacții extreme sau un răspuns emoțional negativ la un factor de stres minor.

De pildă, cineva care nu a dormit suficient se poate supăra din orice.

O persoană care nu este odihnită va avea un nivel mai mare de stres și interacțiuni sociale neplăcute.

Cât trebuie să dormim? Răspunsuri de actualitate

Studiile recente au dezvăluit că încep să apară tulburări la sub 7-6 ore de somn, spune dr. Dinges.

Peste o mie de studii au arătat că durata ideală de somn pentru majoritatea adulților este de 7-7 ore jumătate.

Din păcate, există un trend general de scădere a duratei de somn. Acesta a început încă din anul 1975.

În ciuda numeroaselor descoperiri făcute în ultimele decenii cu privire la importanța somnului, populația actuală are probleme mari la acest capitol.

Acestea sunt cauzate în mare parte de stilul de viață haotic sau programul de activitate prelungit.

Copiii sunt nevoiți să se trezească destul de dimineață pentru a merge la școală.

Iar adolescenții merg la culcare târziu, din cauza activităților extra-curiculare.

Citește șiTrei somnifere naturale fără efect secundar – dr. Maria Pop

Sursă articol: Susan L. Worley, The Extraordinary Importance of Sleep, P T. 2018 Dec; 43(12): 758–763: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6281147/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.