Lipsa de somn te face să fii mai egoist în relația cu ceilalți (studiu)

Nu e nevoie să ne spună oamenii de știință. Am observat și singuri că atunci când nu dormim suficient nu suntem cele mai prietenoase persoane a doua zi.

Dimpotrivă. Suntem apatici, irascibili, nu avem răbdare, ne enervăm ușor, suntem supărăcioși.

Lipsa de somn te face sa fii mai egoist in relatia cu ceilalti (studiu)

Lipsa de somn te face sa fii mai egoist in relatia cu ceilalti (studiu)

Un studiu recent a arătat o legătură interesantă între privarea de somn și comportamentul social.

Somnul este esențial pentru starea noastră fizică, pentru sănătatea mentală și chiar pentru supraviețuirea noastră.

Privarea de somn favorizează un comportament egoist

Nopțile pierdute pot duce inclusiv la apariția unui comportament egocentrist.

Este concluzia unui studiu apărut în august 2022 în jurnalul „PLOS Biology”.

Chiar și o oră în minus de somn ne poate face mai puțini empatici față de persoanele din jur.

Somnul insuficient afectează disponibilitatea noastră de a fi receptivi la nevoile celorlalți, spun cercetătorii de la Universitatea din California.

Aceștia au realizat trei studii în SUA și au analizat acest comportament egoism survenit în urma privării de somn.

Au investigat modificările care apar la nivelul activității neurale și comportamentul față de ceilalți chiar și numai la un deficit mic de somn.

O oră de somn pierdută scade motivația de a-l ajuta pe altul

Ceea ce au descoperit este extrem de surprinzător.

Ben Simon, unul din autorii principali ai studiului, a declarat că pierderea unei singure ore de somn afectează decizia de a ajuta o altă persoană.

„Când oamenii pierd o oră de somn, aceasta este o lovitură clară asupra bunătății noastre înnăscute și asupra motivației de a-l ajuta pe altul aflat în nevoie”.

Cercetătorii au constatat o scădere de 10% a donațiilor caritabile în urma trecerii la ora de vară. Scăderea nu a fost observată și în țările în care nu există această tranziție.

Lipsa de somn reduce empatia față de ceilalți

În cel de-al doilea studiu, cercetătorii au vizualizat activitatea cerebrală prin tomograf la 24 de persoane după 8 ore de somn și după o noapte pierdută.

Zonele din creier asociate cu teoria minții au fost mai puțin active după privarea de somn.

Teoria minții este capacitatea de a lua în considerare nevoile, stările și emoțiile altor persoane, care de regulă se dezvoltă în primii ani ai copilăriei prin relațiile de socializare.

Citește și – Rugăciune înainte de somn – a Sfântului Efrem Sirul

Calitatea somnului afectează nivelul de altruism

Cel de-al treilea studiu a măsurat somnul la peste 100 de persoane de-a lungul a 3-4 zile.

Rezultatele au arătat că, în mod neașteptat, calitatea somnului a fost mai importantă decât numărul de ore dormite în ceea ce privește comportamentul egoist.

Nivelul de egoism a fost măsurat prin chestionarele completate de participanții la studiu.

Calitatea somnului are un cuvânt mai mare de spus în ceea ce privește deciziile altruiste.

Somnul este esențial pentru interacțiunile umane 

Somnul afectează dispoziția și funcțiile cognitive. De aceea nu este de mirare că afectează inclusiv modul în care relaționăm cu alții, a declarat neuropsihiatrul Ivana Rosenzweig.

Acest studiu este nu doar original, ci și creativ. Rezultatele obținute ridică semne de întrebare importante.

Procentul celor care admit că nu dorm suficient în cursul nopții depășește 50% în țările dezvoltate.

Pierderea orelor necesare de somn alterează modul în care funcționăm ca ființe sociale și emoționale.

Somnul este așadar esențial pentru interacțiunile umane frumoase și productive.

Citește și – Lipsa de somn afectează gândirea, emoțiile, hormonii și metabolismul

Nu doar starea mentală și comportamentul social și afectiv sunt afectate negativ de lipsa de somn.

Studiile precedente au arătat deja o legătură importantă între lipsa de somn și anxietate, depresie, diabet sau obezitate.

Sursă articol: Hafsa Khalil, Not getting enough sleep? It could be making you selfish, CNN Health: https://edition.cnn.com/2022/08/23/health/sleep-selfishness-study-wellness-scli-intl/index.html

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.