Mănânci prea mult? Lipsa de somn ar putea fi de vină

Spune-mi cât de mult dormi ca să-ți spun cât de mult mănânci – ar putea fi o nouă lozincă. Un studiu din 2012 a descoperit că somnul afectează apetitul și comportamentul alimentar.

Mai precis, lipsa de somn a fost corelată cu îmbuibarea, îndeosebi cu un consum excesiv de alimente nesănătoase, care ar putea duce la creșterea în greutate.

Lipsa de somn creste foamea

Dr. Virend Somers de la „Mayo Clinic” și colegii săi au dorit să afle dacă lipsa de somn modifică nivelurile hormonilor asociați cu apetitulgrelina și leptina. Cercetătorii au testat de asemenea probabilitatea ca lipsa de somn să determine o creștere a cantității de alimente consumate și să afecteze energia cheltuită prin activitate.

Studiul a fost realizat pe 17 persoane sănătoase, normale. Jumătate din participanți aveau un somn normal, iar cealaltă jumătate dormeau doar două treimi din timpul lor normal. Pe durata studiului (8 zile și 8 nopți), au avut voie să mănânce cât de mult au dorit.

Rezultatele au arătat că persoanele care au dormit cu 1 oră și 20 de minute mai puțin decât cei care aveau un somn normal au consumat în medie cu 549 de calorii mai mult în fiecare zi.

Lipsa de somn a fost asociată cu un nivel crescut de leptină și un nivel scăzut de grelină – modificări care au fost mai degrabă o consecință decât o cauză a supra-alimentării. Iată de ce persoanele care dorm prea puțin se pot confrunta cu o senzație mai puternică de foame.

Autorii acestui studiu susțin că lipsa de somn ar putea fi o cauză a creșterii în greutate și a obezității dar care ar putea fi prevenită. Cu toate acestea, studiul a fost de dimensiuni prea mici, condus într-o unitate de cercetare clinică din spital.

Este nevoie de studii mai ample, realizate în casele participanților pentru a putea confirma aceste rezultate, întrucât privarea de somn a început să devină o problemă îngrijorătoare. 28% dintre adulți raportează 6 sau mai puține ore de somn pe noapte.

Lipsa de somn declanșează un proces din corp care crește nivelul de endocanabinoid din sânge, o lipidă care acționează asupra creierului la fel ca marijuana, făcând mâncatul o activitate mai plăcută, mai ales în timpul serii. Endocanabinoid crește mai cu seamă apetitul pentru anumite tipuri de alimente, precum fursecuri, bomboane și chipsuri – asociate cu creștere în greutate.

Deficitul de somn nu interferează doar cu semnalele de foame. Cei care petrec mai puține ore dormind au mai mult timp la dispoziție în cursul zilei să mănânce. Persoanele care nu dorm suficient consumă de 2 ori mai multă grăsime și peste 300 de extra calorii în ziua următoare, comparativ cu cei care dorm 8 ore pe noapte.

Un studiu pe copii de 5-6 ani a arătat că incidența obezității crește odată cu scăderea cantității de somn, independent de alți factori. Durata scurtă de somn (nu și insomnia) a fost asociată cu un indice de masă corporală crescut. Alte studii sugerează că persoanele supraponderale au un risc mai mare de insomnie.

O primă soluție pentru prevenirea supraalimentării și a obezității ar putea fi așadar îmbunătățirea obiceiurilor de dormit. Controlul greutății corporale și a cantității de alimente consumate poate fi obținut printr-un program de 8-9 ore de somn. Culcatul și trezitul la aceleași ore ar putea avea efecte și mai bune în acest sens.

Cumpără de aici:

Surse:

1. National Sleep Foundation, The Connection Between Sleep and Overeating: https://www.sleepfoundation.org/articles/connection-between-sleep-and-overeating
2. Dr. Ruth M. Benca, Sleep Loss and Eating Behavior, Medscape: https://www.medscape.org/viewarticle/515387

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.