2 secrete ale unui creier sănătos la bătrânețe

La fel care orice alt organ, creierul este supus îmbătrânirii. Însă așa cum notează experții, deteriorarea funcțiilor cognitive este mult mai extinsă decât în cazul altor funcții ale corpului.

Astfel, este afectată gândirea, memoria, orientarea, capacitatea de înțelegere de a face calcule și de a învăța, abilitatea de a judeca și de a vorbi. Inclusiv comportamentul social, motivația și emoțiile sunt vizate.

Sanatatea creierului: Lifeforstock – www.freepik.com

Incidența bolii Alzheimer este în creștere. Un nou caz de demență este înregistrat la fiecare 3 secunde.

Statisticile arată un număr de 50 de milioane de bolnavi de demență la nivel mondial. 60% din aceștia trăiesc în zone cu un venit mic sau mediu. Demența se află pe locul al 5-lea în topul bolilor cauzatoare de deces.

Citește și:

Creierul iubește ciocolata neagră – dr. Alexandru Vlad Ciurea

Lupta nu este încă pierdută, atâta timp cât cercetătorii explorează noi posibilități de combatere a procesului de deteriorare a creierului în boala Alzheimer.

Câteva studii au identificat strategii simple care pot ajuta la conservarea funcțiilor cognitive.

Echilibrul între Omega-3 și Omega-6

Oamenii de știință de la Universitatea din California au descoperit că acizii grași esențiali Omega-3 au capacitatea de a încetini creșterea a două leziuni cerebrale caracteristice bolii Alzheimer.

Într-un studiu, aceștia au folosit șoareci modificați genetic pentru a testa efectele acidului docosahexaenoic (DHA) asupra creierului. Rezultatele au fost foarte bune. DHA a întârziat „încâlcirea” proteinelor în celulele cerebrale și a redus nivelurile de beta-amiliod – o proteină care se poate aglomera și forma plăci în creier.

Șoarecii din grupul de control au avut o dietă similară dietei americane, cu un raport de 10:1 între Omega6 – Omega3. Raportul ideal este cuprins între 3:1 și 5:1.

Șoarecii din grupul de intervenție au avut o dietă cu un raport de 1:1 între Omega-6 și Omega-3. Rezultatele au arătat că, după 3 luni, nivelurile lor de proteine din creier erau mai mici decât la grupul de control.

După 9 luni, doar șoarecii care au primit numai DHA (fără Omega6) au avut aceleași rezultate.

Reținem din acest studiu că este foarte important să consumăm mai multe alimente bogate în Omega-3 și mai puține în Omega-6, sau chiar deloc.

Acest lucru scade riscul nu numai de Alzheimer, ci și de boli cardiace, diabet, cancer și alte boli inflamatorii.

Citește și:

Nutrienți care afectează creierul și buna dispoziție (+ meniu pe o zi)

Peștele gras este una din cele mai bune surse de Omega-3. Dr. Weil ne sfătuiește să mâncăm mai mult somon sălbatic și mai puține alimente prăjite care conțin Omega-6. De altfel, echilibrarea raportului dintre Omega6 și Omega3 este esența unei dietei anti-inflamatoare.

Exersarea creierului

A doua metodă de reducere a riscului de Alzheimer este practicarea de activități care produc o stimulare mentală. Cercetătorii din Chicago au descoperit că persoanele vârstnice care sunt active din punct de vedere cognitiv, au un risc de 2.6 ori mai mic de a dezvolta demență sau Alzheimer.

Dintre activitățile care pot stimula funcțiile cognitive fac parte:

– cititul

– jocul de șah

– dezlegarea de integrame

– completarea de rebus, sudoku

– mersul la teatru

– învățarea unei limbi noi 

Oamenii de știință de la Universitatea Rush au testat peste 700 de participanți cu vârsta medie de 90 de ani, timp de 5 ani. 90 dintre ei au dezvoltat Alzheimer pe durata studiului, iar riscul apariției bolii a fost legat de nivelurile antrenamentului mental.

Citește și:

Știți care este cel mai bun prieten al creierului? Zâmbetul! – dr. Alexandru Vlad Ciurea

Stimularea mentală a avut un rol important, dincolo de alți factori de risc. Creierul are nevoie să fie menținut activ până la vârstă cât mai avansată. El nu trebuie suprasolicitat, ci provocat mereu prin jocuri, exerciții și activități plăcute și interesante.

Surse:

1. Dr. Weil, 2 Ways To Protect The Brain: https://www.drweil.com/health-wellness/health-centers/aging-gracefully/2-ways-to-protect-the-brain/

2. Ministerul Sănătății, Institutul Național de Sănătate Publică, Cenrul Național de Evaluarea și Promovarea Stării de Sănătate, Centrul Regional de Sănătate Publică Sibiu, Ziua Mondială de Luptă Împotriva Maladiei Alzheimer, 21 Septembrie 2019, Analiză de Situație: http://insp.gov.ro/sites/cnepss/wp-content/uploads/2017/04/Analiza-situatie-Alzheimer-2019.pdf

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.