Țelina produce o reîntinerire generală a corpului – nu o evitați în sezonul rece!

Nu subestimați această legumă rădăcinoasă banală care se găsește în toate piețele! Țelina are o valoare nutritivă și terapeutică extraordinară.

Ar trebui să o includem mai des în dieta noastră de toamnă.

Telina produce o reintinerire generala a corpului - nu o evitati in sezonul rece

Telina produce o reintinerire generala a corpului – nu o evitati in sezonul rece: Racool-studio

Regretatul fitoterapeut Constantin Milică spune că, în sezonul rece, rădăcina de țelină este matură și deține proprietăți medicinale importante.

Este unul din acele alimente care ajută la întinerirea organismului la nivel general. Este recomandată tuturor vârstelor, de la mic la mare.

Ce proprietăți are țelina

Țelina este o sursă valoroasă de fibre alimentare și săruri minerale. Conține potasiu, calciu, magneziu, iod și fier. Are în compoziție vitamine precum A, B1, B2, C, E și acid folic.

Se remarcă prin conținutul de compuși antioxidanți, precum apigenină, beta-caroten și ulei volatil bogat în apiol.  

Iată câteva din proprietățile rădăcinii și frunzelor de țelină:

  • detoxifiante
  • depurative
  • diuretice
  • stomahice
  • laxative
  • vermifuge
  • hipotensoare
  • antiastmatice
  • expectorante
  • febrifuge
  • tonice, stimulente
  • revitalizante generale
  • sedative
  • anti-obezitate

Câteva motive să consumi mai des țelină

Consumată în anotimpul de iarnă, țelina mărește forța și vitalitatea organismului. Înlătură stările de slăbiciune și oboseală. Crește imunitatea, reduce somnolența, dar combate și tulburările de somn.

Prin bogăția de fibre, ea contribuie la reglarea tranzitului intestinal. Mărește pofta de mâncare. Favorizează drenarea rinichilor și a plămânilor.

Lărgește vasele de sânge și produce o relaxare a lor. Ajută la regenerarea hematiilor.

Țelina stimulează activitatea sistemului nervos central prin compușii pe care îi conține. Tonifică nervii și susțin organismul în perioadele de stres.

Dr. Milică spune despre țelină că intervine minunat în prelungirea tinereții biologice. Reglează hormonii și ajută în dereglările nervoase și menstruale.

Previne instalarea prematură a menopauzei și simptomele de bufeuri sau mâncărimi vaginale. Femeile trebuie să mai știe că țelina este un aliat important în curele de slăbire.

Această legumă reduce senzația de foame și totodată acționează direct asupra obezității. Ajută la scăderea grăsimii corporale și a celulitei. Te face să te simți mai ușor și mai slab și prin faptul că diminuează surplusul de apă din corp.

Țelina este recomandată și celor cu diabet zaharat, întrucât conține apioză și manitol. Acești compuși dulci favorizează scăderea glicemiei.

Nu în ultimul rând, apigenina din țelină are proprietăți anticancerigene.

În ce afecțiuni este benefică țelina

Ținând cont de proprietățile sale terapeutice, este ușor să identificăm afecțiunile în care este utilă țelina:

  • surmenaj fizic și intelectual
  • oboseală datorată unor probleme endocrine sau vasculare
  • anemie, slăbiciune, convalescență
  • digestie încetinită, constipație
  • arsuri stomacale, balonare
  • spasme abdominale
  • gazine intestinale
  • ulcer duodenal
  • gastrită
  • ficat intoxicat
  • hepatite, icter
  • ascită
  • hipertensiune arterială
  • edeme cardiace
  • diabet
  • edeme renale
  • retenție urinară
  • colici nefritice
  • litiază renală
  • sterilitate feminină sau masculină
  • dismenoree, amenoree
  • astm
  • traheită cronică
  • catar pulmonar
  • răgușeală
  • tuse cronică
  • hidropizie
  • stres, astenie fizică și psihică
  • dureri de cap
  • insomnie
  • nevroze
  • vertij
  • migrene
  • deficit de memorie
  • obezitate
  • celulită
  • reumatism
  • lumbago
  • artroză

Cum se consumă țelina

La fel ca în cazul altor legume bogate în fibre, țelina ar trebui consumată crudă. Se poate da prin răzătoare și amesteca în diferite salate. Se combină bine cu morcov, pătrunjel, păstârnac sau sfeclă.

Țelina poate fi adăugată de asemenea în supe-cremă, ciorbe acre sau în tocănițe. Este gustoasă și când o preparăm la cuptor.

Țelina poate fi transformată și în preparate curative, precum sucuri sau siropuri, decocturi, tinctură sau vinuri medicinale.

Articole similare

Pe site-ul nostru puteți găsi și alte articole utile despre țelină și beneficiile acesteia:

Țelina – antiinflamatorul nr. 1 și protector al intestinului
Salata de țelină ar trebui consumată tot anul deoarece ridică imunitatea
Țelina stimulează tiroida și metabolismul și te ajută să slăbești
În ce afecțiuni ajută țelina – prof. C-tin Pârvu
Țelina – „mătura reumatismelor”
Țelina merită clasificată drept un medicament natural

Sursă articol: Constantin Milică, Camelia Roman, Daniela Troia, Țelina, Alimentația Rațională Pentru O Viață Sănătoasă, Editura Doxologia, 2017, pp. 32-34

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.