Cura cu vinete face bine persoanelor anemice

Vânăta mai este cunoscută în popor sub denumirea de „pătlăgea vânătă”.

Face parte din aceeași familie cu tomatele, ardeii grași și cartofii. De sezonul ei ne bucurăm în fiecare vară, în perioada august-octombrie.

Vinetele - recomandate in dieta persoanelor anemice

Vinetele – recomandate in dieta persoanelor anemice

Vinetele – proprietăți

Principalii compuși din vinete sunt vitamina C, vitaminele B1 și B6, vitamina K, fibrele, cuprul, magneziul, fosforul, potasiul, manganul și acidul folic.

Sunt de asemenea o sursă bună de antioxidanți: acizi fenolici (acid cafeic, acid clorogenic) și flavonoide (nasunină).

Vinetele au proprietăți antioxidante, antimicrobiene, antivirale, anti-colesterol, anti-obezitate, antidiabetice și anticancerigene.

Au o acțiune stimulentă la nivelul ficatului, pancreasului, rinichilor și tractului gastrointestinal.

Consumul lor ajută la controlul diabetului și pierderea în greutate.

Totodată, aceste legume îmbunătățesc funcția sistemelor digestiv și cardiovascular.

Indicate în alimentația persoanelor anemice

Dr. Marc Bosquet spune că vinetele sunt răcoritoare și diuretice. Le recomandă în cura persoanelor anemice.

Autorul notează efectele lor calmante asupra sistemului nervos.

Datorită conținutului de cupru, aceste legume pot ajuta la combaterea stărilor de anemie. Acest mineral susține buna funcționare a celulelor roșii de sânge.

Protejează oasele

Vinetele conțin calciu și compuși fenolici, care mențin rezistența și densitatea oaselor. Ele pot ajuta la reducerea simptomelor de osteoporoză. O altă Vinetele au potențialul de a combate cancerul.

Fibrele ajută la reglarea tranzitului intestinal și absorbția nutrienților și alimente.

Previn bolile cardiovasculare

Aportul de fibre este important și pentru scăderea colesterolului și prevenirea afecțiunilor cardiovasculare.

Ajută la scăderea în greutate

Un alt beneficiu al fibrelor este că mențin sațietatea. Acest lucru poate fi util într-o cură de slăbire.

Vinetele au o cantitate infimă de grăsime și colesterol. Sunt în schimb bogate în apă și acționează ca un burete care absoarbe grăsimea din corp, spune nutriționistul Mihaela Bilic.

Sunt așadar un aliment binevenit în dieta persoanelor supraponderale care vor să slăbească sănătos.

Benefice în diabet

Consumul de vinete este recomandat și persoanelor cu diabet de tip 2. Contribuie la reglarea glucoze și a activității insulinei. Vinetele au multe fibre și un conținut scăzut de carbohidrați.

Protejează creierul

Vânata este considerată un aliment benefic pentru creier. Studiile au arătat că nasunina pe care o conțin este un antioxidant care protejează lipidele din membranele celulare ale creierului.

Totodată, potasiul are efecte vasodilatatoare, ajutând la buna oxigenare a creierului.

Combat cancerul

Nu în ultimul rând, vinetele au potențial antimutagenic. Acesta este atribuit conținutului de acizi fenolici, în special acidului clorogenic.

Sugestii de preparare și servire 

Când tăiați vinetele, folosiți un cuțit din oxel inoxidabil, pentru a evita oxidarea sau înnegirea lor.

Spălați-le întâi și apoi tăiați capetele.

Pentru a reduce gustul amar, presărați vinetele tăiate cu sare și lăsați-le să stea 30 de minute. Acest lucru va împiedica de asemenea absorbirea unei cantități mari de ulei la gătit.

Clătiți vinetele după ce au stat cu sare.

Este greșit să prăjim vinetele. Deși sunt foarte gustoase, vinetele prăjite absorb multă grăsime și își pierd din proprietăți.

Vinete coapte

Vinete coapte

Cel mai bine este să le coaceți în cuptor, pe grătar sau grill, ori să le faceți la aburi.

Rețete cu vinete

„Caviar” de vinete – aperitiv turcesc de impact

Mâncare scăzută de vinete – un deliciu de vară

Vinete marinate – rețetă cu beneficii

Vinete cu roșii și mozzarella la cuptor

Precauții

Legumele din familia Solanaceae, din care face parte și vânăta, pot cauza reacții alergice la unele persoane.

Unii autori interzic consumul acestor legume persoanelor cu artrită sau probleme musculo-scheletale.

Surse articol:

1. The World’s Healthiest Foods, Eggplant: http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=22&tname=foodspice
2. John Staughton, 9 Amazing Benefits of Eggplant Nutrition, Organic Facts: https://www.organicfacts.net/health-benefits/vegetable/health-benefits-of-eggplant.html
3. Marc Bosquet, Pătlăgea vânătă, 500 de Rețete naturale pentru sănătate și frumusețe, Editura Nicol, București, 2014, p. 75

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.