Uleiul de măsline protejează creierul și memoria

Articol documentat

Academicianul Ovidiu Bojor spune că principala calitate a uleiului de măsline este cea nutritivă.

Însă compușii pe care îi conține îl recomandă în diverse afecțiuni, deopotrivă ca agent preventiv și terapeutic.

Uleiul de masline protejeaza memoria si creierul

Uleiul de masline protejeaza memoria si creierul: Rosalerosa – Freepik.com

Beneficiile uleiului de măsline

Are proprietăți laxative, emoliente, antiinflamatoare, cardioprotectoare, antioxidante și anticancerigene.

Este util în bolile stomacului, ficatului, bilei și sistemului cardiovascular.

Este principala sursă de grăsime (bună) în dieta mediteraneană. Populațiile care urmează acest tip de alimentașie se numără printre cele mai longevive de pe pământ.

Consumul uleiului de măsline este asociat cu o imunitate mai bună, oase mai puternice, o incidență mai mică a bolilor de inimă și un risc mai mic de diabet.

Citește și – Dieta mediteaneană cu ulei de măsline protejează oasele

Un beneficiu nou descoperit este cel care vizează sănătatea creierului.

Uleiul de măsline protejează creierul

Uleiul de măsline conține antioxidanți puternici care combat stresul oxidativ și inflamațiile cronice care pot duce la boli grave.

Creierul este un mare consumator de oxigen. De aceea este unul din organele cele mai sensibile la stresul oxidativ.

Uleiul de măsline conține polifenoli, vitamina E și vitamina K. Acești compuși contribuie la efectele sale benefice asupra creierului.

Susține memoria și previne demența 

Vitamina E în mod deosebit ajută la conservarea memoriei și prevenirea demenței.

Totodată, această vitamină diminuează leziunile cerebrale produse de accidentele vasculare cerebrale.

Vitamina K ajută de asemenea la prevenirea declinului cognitiv. Îmbunătățește capacitatea de procesare a informațiilor și de amintire a cuvintelor.

Lipsa de vitamina K poate crește riscul de Alzheimer.

La rândul lor, grăsimile mononesaturate din uleiul de măsline măresc nivelul de acetilcolină. Acest neurotransmițător este important pentru funcțiile de învățare și memorare.

Combate depresia

Mai puțin cunoscut este efectul antidepresiv al uleiului de măsline.

Cercetătorii au descoperit că înlocuirea grăsimilor nesănătoase cu ulei de măsline poate reduce riscul de depresie cu 50%.

De altfel, este bine știut că dieta mediteraneană care conține ulei de măsline previne depresia și îmbunătățește calitatea vieții.

Uleiul de măsline stimulează producția factorului neurotrofic din creier (BDNF) și factorul de creștere a nervilor (NDF).

BDFN ajută la formarea de noi celule cerebrale și reduce efectele nocive ale stresului la nivelul creierului creier.

Nivelurile mici de BDFN au fost asociate cu depresia.

Previne declinul cognitiv și bolile neurodegenerative

Grăsimile bune din uleiul de măsline au efecte neuroprotectoare.

Dieta mediteraneană poate reduce cu 40 de procente riscul de Alzheimer.

Acesta lucru se datoreaăz acizilor grași mononesaturați din uleiul de măsline, care îmbunătățesc memoria și cogniția la vârstnici.

Nu doar dieta mediteraneană folosește uleiul de măsline, ci și dieta MIND (dieta pentru întârzierea bolilor neurodegenerative).

Acest regim alimentar a fost conceput special pentru a reduce declinul cognitiv la vârstnici.

Studiile au arătat că dieta MIND este într-adevăr eficientă. Aceasta poate dimunua cu 53% riscul de Alzheimer.

Principalul compus responsabil pentru protejarea creierului din uleiul de măsline este oleocantal.

Acesta face parte din clasa polifenolilor, un antioxidant cu acțiune antiinflamatoare.

Oleocantal trece bariera de sânge a creierului și înlătură beta-amiloidul, proteina care este implicată în formarea plăcilor de amiloid și apariția maladiei Alzheimer.

Citește și – Cura de 2 luni cu ulei de măsline pentru întărirea sănătății (îndeosebi a inimii)

Atenție la uleiul de măsline contrafacut

Pentru a beneficia de potențialul terapeutic uriaș al uleiului de măsline este indicat să folosiți un produs de calitate înaltă.

Uleiul de măsline trebuie să fie extra-virgin. Acesta este mai puțin procesat și conține cea mai mare concentrație de antioxidanți.

Multe din uleiurile de măsline din comerț sunt alterate sau diluate cu alte uleiuri vegetale, precum ulei de rapiță sau de soia.

Sticla trebuie să fie de culoare închisă, iar eticheta trebuie să ofere informații complete despre produs.

Infuzați mirodenii în uleiul de măsline (precum rozmarin sau ghimbir), și veți obține un produs mult mai valoros pentru memorie!

Citește și – Ulei de măsline infuzat cu mirodenii – rețetă originală din Italia

Surse articol:

1. Ovidiu Bojor, Măslinul, Plante și Miresme Biblice, Editura Fiat Lux, București, p. 101
2. Brocky Wilson, Boost brain health with olive oil, an antioxidant-rich superfood, Food.News: https://www.food.news/2021-04-07-boost-brain-health-with-olive-oil-superfood.html

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.