Magneziul ameliorează tulburările metabolice

Bazat pe studii științifice 

Magneziul este unul din cele mai abundente minerale din lume. Spre deosebire de fier, zinc sau alte microelemente, el este un mineral major.

Se găsește în pământ, în ape, în plante și în organismul uman.

Magneziul ameliorează tulburările metabolice

Magneziul ameliorează tulburările metabolice: Jcomp/Science Activism

Magneziul reglează numeroase funcții ale corpului, precum producția de energie, proteinele și contracțiile musculare.

Sunt sute de reacții biochimice pe care le influențează.

Buna funcționare a nervilor și mușchilor depinde de un nivel optim de magneziu.

La fel de necesar este pentru sănătatea oaselor și inimii.

Rolul magneziului în metabolism

Studiile recente indică un rol important al magneziului în sănătatea metabolică.

Acesta este implicat în descompunerea glicogenului, în generarea moleculei adenozin trisfosfat (esențială pentru transportul energie în celule), în producția de insulină și nivelul de sensibilitate a insulinei.

Este important pentru statusul inflamator, buna contracție a musculaturii inimii, dilatarea și contracția optimă a vaselor de sânge.

În ciuda importanței vitale a acestui macro-element, aportul de magneziu din alimente este foarte scăzut.

În SUA, aproape 50% din populație consumă prea puține alimente bogate în magneziu.

Poate nu în mod întâmplător ne confruntăm cu o rată crescută a tulburărilor metabolice, precum diabet și obezitate.

Centrele Pentru Controlul Bolilor estimează un număr de peste 30 de milioane de diabetici în SUA.

Și mai îngrijorător este faptul că peste o treime din populație (84 de milioane) se află în starea de prediabet.

Magneziul și diabetul gestațional

Două studii clinice recente au arătat că magneziul poate fi benefic la femeile care se confruntă cu complicații metabolice în timpul sarcinii.

Într-un studiu efectuat pe 36 de femei cu diabet gestațional, 250 mg de oxid de magneziu pe zi, timp 6 săptămâni, a modificat trei parametri importanți:

  • a redus expresiei genei unor markeri inflamatori, precum IL-8 și factorul de necroză tumorală alfa;
  • a crescut factorul de creștere și transformare beta;
  • a diminuat hipobilirubinemia la nou-născuți (un factor-cheie în apariția icterului) și rata de spitalizare.

În cel de-al doilea studiu citat, femeile cu diabet gestațional au primit o combinație de suplimente: 200 mg de magneziu, 400 UI de vitamina D, 8 mg de zinc și 800 mg de calciu, timp de 6 săptămâni.

Această combinație a produs efecte antioxidante și antiinflamatoare:

  • a mărit capacitatea antioxidantă din sânge;
  • a redus concentrația de malondialdehidă plasmatică (un factor de stres oxidativ);
  • a scăzut nivelul proteinei C-reactive.

Citește și – Care sunt sursele cele mai calitative de magneziu

Diabet de tip 2

Un nivel prea mic de magneziu și prea mare de calciu în celule poate favoriza apariția rezistenței la insulină.

Un studiu realizat de cercetători din Palestina a arătat că suplimentele cu magneziu îmbunătățesc semnificativ nivelurile hemoglobinei glicozilate, insulinei, peptidei-C, rezistența la insulină și funcția celulelor beta-pancreatice.

Participanții – pacienți cu diabet de tip 2 – au primit o doză de 250 mg de magneziu (oxid, gluconat și lactat de magneziu) pe zi timp de 3 luni.

Administrarea orală de magneziu poate reduce rezistența la insulină și îmbunătăți controlul glicemiei la cei cu diabet de tip 2 în stadiu incipient.

Sindromul ovarelor polichistice

Sindromul ovarelor polichistice este o tulburare endocrină des întâlnită. Afectează 5-20% dintre femei.

Afectează toleranța la glucoză, rezistența la insulină și lipidele din sânge. Crește tensiunea arterială și poate provoca boli cardiace sau ateroscleroză.

Studiile au arătat o asociere între deficitele de magneziu și vitamina E și incidența sindromului ovarelor polichistice.

Cercetătorii au descoperit că ladozele zilnice de 250 mg de magneziu și 400 mg de vitamina E, apar unele îmbunătățiri:

  • scade insulina din sânge
  • scade rezistența la insulină
  • crește rezistența la insulină
  • reduce nivelul trigliceridelor
  • reduce colesterolul

Magneziul și sindromul metabolic

Oamenii de știință sunt de părere că deficitul de magneziu are un rol central în apariția sindromului metabolic.

Cercetătorii spanioli au investigat efectele magneziului la 198 de persoane diagnosticate cu sindrom metabolic.

Participanții au primit zilnic câte 30 ml de soluție de clorură de magneziu de 5% (echivalentul a 382 mg de magneziu elemental).

Durata tratamentului a fost de 16 săptămâni.

Magneziul a îmbunătățit considerabil nivelurile tensiunii arteriale, glucozei a jeun, trigliceridelor și colesterolului HDL.

La finalul studiului, 48% dintre participanții care au primit magneziu nu mai prezentau semne sindromului metabolic.

Citește și – 300 mg de magneziu pe zi scad tensiunea arterială într-o lună

Acest sindromul este asociat cu un risc crescut de boli cardiovasculare aterosclerotice, rezistență la insulină, diabet zahar, complicații vasculare și neurologice.

Sindromul metabolic apare atunci când o persoană prezintă una din caracteristicile de mai jos:

  • circumferința taliei mai mare de 101 cm la bărbați și mai mare de 88,9 la femei;
  • un nivel al trigliceridelor de 150 mg/dL sau mai mare;
  • colesterolul HDL sub 40 mg/dL la bărbați și sub 60 mg/dL la femei;
  • glucoza a jeun de 100 mg/dL sau peste;
  • valori ale tensiunii arteriale sistolice de 130 mmHg sau peste și ale tensiunii arteriale distolice de 85 mmHg sau peste.

În lumina acestor descoperiri, oamenii de știință concluzionează că este nevoie de o îmbunătățire a aportului de magneziu prin alimentație.

Pasul următor este utilizarea de suplimente, care pot ameliora numeroase funcții metabolice.

Citește șiCare este cel mai bun tip de magneziu din farmacii, cu cea mai mare rată de absorbție

Surse articol:

1. Irfan Qureshi, Magnesium’s role in metabolic health, Nutritional Outlook, March 23, 2020: https://www.nutritionaloutlook.com/view/magnesiums-role-metabolic-health
2. Supreeya Swarup, Amandeep Goyal, Yulia Grigorova, Roman Zeltser, Metabolic Syndrome, StatPearls. 2021 Aug 1: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29083742/
3. Greelane, Ce este ATP și de ce este important în metabolism: https://www.greelane.com/ro/%c8%99tiin%c8%9b%c4%83-tehnologie-math/%c5%9ftiin%c5%a3%c4%83/atp-important-molecule-in-metabolism-4050962/
4. Sarah Klemm, What is Magnesium, Eat Right: https://www.eatright.org/food/vitamins-and-supplements/types-of-vitamins-and-nutrients/magnesium

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.