Zincul și vitamina C scurtează durata unei răceli (studii)

Informațiile prezentate în acest articol se bazează pe studii științifice. Link-urile către sursele citate sunt afișate la finalul articolului.

Într-o lume aproape paralizată de frica virusurilor și a îmbolnăvirilor, este important să cunoaștem câteva metode naturale prin care ne putem proteja și întări în această luptă.

Există cel puțin 2 suplimente alimentare – vitamina C și zincul – care s-au dovedit eficiente în prevenția și tratarea răcelilor. Acestea, precum și vitamina A, vitamina D și fierul – au și beneficii la nivel imunitar.

Zincul si vitamina C utile in raceli (studii)

Zincul si vitamina C utile in raceli (studii): Brgfx – www.freepik.com

Vitamina C

Sunt peste 300 de studii clinice care susțin utilizarea vitaminei C în șocul septic la pacienții bolnavi cronici.

Studiile recente sugerează că Vitamina C nu are un efect antiviral direct, ci mai curând un efect imunomodulator.

Concentrația de vitamina C este de 10 ori mai mari în celulele albe de sânge decât în plasmă. Acest lucru sugerează că vitamina C are un rol funcțional în celulele sistemului imunitar.

Studiile realizate în laborator au arătat că vitamina C afectează funcția fagocitelor, producția interferonului, capacitatea de replicare a virusurilor și maturarea limfocitelor T.

Ea poate avea un rol adjuvant în tratarea unui spectru larg de infecții virale.

Studiile experimentale au arătat că administrarea de antioxidanți reduce semnificativ inflamația pulmonară și leziunile pulmonare. Iar vitamina C este un antioxidant puternic. Ea ameliorează leziunile oxidative cauzate de virusuri.

Citește și – Această vitamină crește longevitatea, combate cancerul și bolile cronice

Pe lângă faptul că înlătură speciile de radicali liberi, ajută inclusiv la restaurarea altor antioxidanți celulari, precum alfa-tocoferol.

Un studiu publicat în 2020 în jurnalul „PharmaNutrition” a concluzionat că, în lipsa unor medicamente și vaccinuri disponibile contra patogenilor, antioxidanții ar trebui utilizați pentru controlul pandemiilor (COVID-19).

În plus, dozele mari de vitamina C administrate intravenos au avut succes la pacienți cu gripă și sindromul de detresă respiratorie acută.

O recenzie publicată în anul 2017 în jurnalul „Nutrients” arată contribuția vitaminei C în combaterea infecțiilor.

Un număr de 148 de studii pe animale sugerează că vitamina C ameliorează sau previne infecțiile produse de virusuri, bacterii și protozoare.

Cele mai multe studii umane au fost realizate pe răceala obișnuită. Administrarea acestei vitamine nu a redus incidența răcelilor, ci a redus numărul de episoade de răceală la persoanele active.

Consumată cu regularitate, vitamina C scurtează durata unei răceli. Rezultate bune au fost obținute la 6-8 g de vitamina C pe zi, nu și la doze mai mici, de 3-4 g/zi.

Alimente care ne pot oferi doze bune de vitamina C

Vitamina C se găsește în fructele de cătină, măceșe, kiwi, coacăze negre, zmeură, afine, căpșuni, portocale, lămâi, papaya, în ardeii grași, toșii, mazăre, broccoli și pătrunjel.

Citește și – „Pastile” de vitamina C naturală, din fructe și plante

Zincul

Studiile ne oferă rezultate promițătoare și în cazul zincului. Persoanele răcite ar trebui încurajate să ia pastile zinc, deoarece acestea scurtează durata răcelilor.

Un studiu publicat în 2017 în „JRSM Open” a arătat că pastilele cu zinc au scurtat durata răcelii cu circa 33%. Acetatul de zinc a produs o scădere mai mare (de 40%) decât gluconatul de zinc (de 28%).

Dozele de 80-92 mg de zinc pe zi au produs o scădere de 33% a duratei răcelii, iar dozele de 192-207 mg de zinc pe zi au produs o scădere de 35%.

Zincul a atras atenția cercetătorilor atunci când o fetiță de 3 ani cu leucemie a scăpat în câteva ore de simptomele de răceală după ce a luat o tabletă cu zinc. Fetița nu a înghițit pastila, cum i s-a spus, ci a lăsat-o să se dizolve în gură.

Cercetătorii au concluzionat că zincul acționează și local, având efecte benefice în regiunea faringiană.

În urma acestei descoperiri, George Eby, tatăl copilei, a realizat un prim studiu pe pastilele de zinc. Acesta a folosit gluconat de zinc în doze de 207 mg pe zi, care au redus semnificativ durata răcelii.

Citește și – Lipsa de zinc poate afecta sistemul imunitar și funcțiile cognitive (memoria, învățarea)

O recenzie din 2004 susține importanța zincului în reducerea duratei și severității răcelilor cauzate de virusuri.

În 2015, cercetătorii au concluzionat că zincul produce aceste efecte dacă este administrat în decurs de 24 de ore de la apariția simptomelor, sub formă de pastile care se sug. Zincul poate fi administrat în doze de până la 75 mg/zi pe toată durata răcelii.

Alimente care ne pot oferi doze bune de zinc

Potrivit National Institutes of Health, stridiile conțin cea mai mare cantitate de zinc din toate alimentele. Însă în dieta de tip occidental, carnea roșie și carnea de pasăre constituie sursele de bază de zinc.

Alte alimente bogate în zinc sunt: fasolea, nucile, crabul, homarul, cerealele integrale și produsele lactate.

Iată câteva exemple concrete: stridiile, carnea de vită, pulpele de pui, tofu, carnea slabă de porc, semințele de cânepă, lintea, iaurtul și ovăzul.

Trebuie să știți că cerealele și leguminoaele conțin fitați, compuși care se leagă de zinc și împiedică absorbția lui în corp.

Surse articol:

1. Harri Hemilä, Vitamin C and Infections, Nutrients. 2017 Apr; 9(4): 339: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5409678/
2. Ruben Manuel Luciano Colunga Biancatelli, Max Berrill & Paul E. Marik, The antiviral properties of vitamin C, Journal „Expert Review of Anti-infective Therapy”, Volume 18, 2020 – Issue 2: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14787210.2020.1706483
3. Alberto Boretti and Bimal Krishna Banik, Intravenous vitamin C for reduction of cytokines storm in acute respiratory distress syndrome, PharmaNutrition. 2020 Jun; 12: 100190: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7172861/
4. GreenMedInfo, Top Five Antiviral Agents: https://www.greenmedinfo.com/blog/top-five-natural-antiviral-agents
5. Alex Vasquez, Vitamins Against Viruses, GreenMedInfo: https://www.greenmedinfo.com/blog/vitamins-against-viruses
6. Harri Hemilä, Zinc lozenges and the common cold: a meta-analysis comparing zinc acetate and zinc gluconate, and the role of zinc dosage, JRSM Open. 2017 May; 8(5): 2054270417694291: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5418896/
7. Darrell Hulisz, Efficacy of zinc against common cold viruses: an overview, J Am Pharm Assoc (2003). Sep-Oct 2004;44(5):594-603: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15496046/
8. Meenu Singh and Rashmi R Das, Zinc for the common cold, Cochrane Database Syst Rev. 2015 Apr; 2015(4): CD001364: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6457799/
3. National Institutes of Health, Zinc: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/
4. Daisy Whitbread, My Food Data, Top 10 Foods Highest in Vitamin C: https://www.myfooddata.com/articles/vitamin-c-foods.php

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.