Care este porția corectă de brânză la o masă – dr. Mihalea Bilic

Câte calorii au brânzeturile? Care este porția corectă? Cât ar trebui să mâncăm ca să nu ne îngrășăm? Ne spune Mihaela Bilic, medic primar în diabet, nutriție și boli metabolice.

O măsurătoare foarte simplă și corectă pentru cantitatea de alimente consumată zilnic este chiar mâna noastră.

Care este portia corecta de branza

Care este portia corecta de branza

De pildă, dacă ne referim la nuci, trebuie să mâncăm doar un pumn, sau cât încape în căușul palmei.

Dacă ne referim la carne, o porție trebuie să fie cât palma noastră.

La capitolul brânzeturi, doza trebuie redusă și mai mult, cam cât un deget.

Citește șiSupă de ceapă cu brânză rasă – trebuie să încerci această rețetă!

Atenție, brânza îngrașă! 

Experții ne sfătuiesc să ne oprim la 30 de grame.

Două cuburi de brânză brie au 100 de calorii.

1 ½ felii de brânză pentru sandviș au 110 calorii.

Un cub de brânză cheddar are 115 calorii.

1 porție de parmezan ras cât o minge de golf are 120 de calorii.

Este limpede că brânza îngrașă, și nu ne putem permit să o savurăm în cantități mari.

Sortimentele de brânza la cutie

Nutriționistul Mihaela Bilic face o deosebire importantă între produsele lactate și brânzeturi.

Branza de vaci calorii

Branza de vaci calorii

Brânza de vaci intră în categoria generală a lactatelor.

La fel și perluțele de brânză cu smântână (gen „Făgăraș”) și urda (sau ricotta).

Acestea au sub 10% grăsime, în jur de 100 de calorii per suta de grame.

O persoană care vrea să slăbească poate să consume fără probleme o cutiuță de 200 de grame odată.

La urdă sau ricotta, doza ar trebui redusă la jumătate.

Telemeaua, cașcavalul, brânza de burduf

„Brânzeturile adevărate”, cum le numește dr. Bilic, sunt telemeaua, cașcavalul, brânza de burduf și parmezanul.

Acestea sunt foarte calorice. Jumătate din compoziția lor este constituită din grăsimi.

La aceste sortimente de brânză sunt 9 calorii per gram. Iar grăsimile pe care le conțin sunt în mare parte saturate.

Telemeaua

Telemeaua de regulă este comercializată în pachete de 200 de grame. Nu se aplică aceeași regulă ca la brânza de vaci.

Porția corectă este 100 de grame la o masă, care are 260 de calorii. Nu contează dacă este telemea de vaci, de oaie sau de capră.

Citește șiPâine prăjită în cuptor cu brânză și usturoi

Brânza de burduf

La brânza de burduf trebuie și mai multă atenție, căci are 300 de calorii per suta de grame.

O sută de grame este cam mult, consideră dr. Bilic. Porția corectă ar fi 80 de grame pe zi.

Dintr-un pachet cilindric de brânză de burduf ar trebui să mâncăm de vreo 4 ori, spune nutriționistul.

Cașcavalul

Cașcavalul este unul din cele mai concentrate tipuri de brânză, cu 330 de calorii per suta de grame.

Dacă nu vrem să ne îngrășăm, trebuie să ne rezumăm la o porție de 60-70 de grame pe zi.

Mozzarella

Mozzarella

Mozzarella

Oul de mozzarella, oricât de dietetic ar părea, mai ales la gust, este foarte bogat în calorii.

Are același număr de calorii ca și cașcavalul.

„Un ou de mozzarella: 330 de calorii”.

Îl putem consuma integral, însă doar ocazional, spune dr. Bilic.

Parmezanul

Parmezan calorii

Parmezan calorii

Parmezanul este „esența brânzeturilor”. Se folosesc foarte mulți litri de lapte pentru obținerea lui.

Este foarte concentrat în proteine, grăsimi, minerale și vitamine, dar și în grăsimi.

Depășește cu mult nivelul cașcavalului, cu 400 de calorii per suta de grame.

„Nu mâncăm parmezanul cu sutele de grame. Facem fulgi și îl punem peste orice fel de mâncare”.

Parmezanul nu trebuie tăiat felii. Trebuie folosit ca și condiment, dat pe răzătoare.

Îl putem folosi la paste, pizza, fripturi, cartofi, salate și multe alte mâncăruri.

Reținem din sfaturile nutriționistului Mihaela Bilic că brânza trebuie mâncată cu porția.

„Puneți lângă ea și niște pâine și legume. N-o mâncați goală, ca să vi se pară mai mult. Apropo, pâinea are mai puține calorii decât brânza.

Deci nu mâncați brânză goală, că s-ar putea să mâncați tot calupul!”

Citește șiTiropita – plăcintă grecească tradițională cu brânză feta

Surse articol:

1. Mihaela Bilic: https://www.facebook.com/mihaela.bilic/videos/1018381828999129
2. Kelly Mickle, How much cheese should you eat? Redbook: https://www.redbookmag.com/body/healthy-eating/advice/g1158/healthy-cheese-portion-sizes/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.