Mâncați morcov – scade colesterolul și riscul de ateroscleroză!

Articol documentat

Morcovul este o legumă-„minune”. Fitoterapeutul Ovidiu Bojor menționează în cărțile sale numeroasele sale calități. Consumul de morcov este util în afecțiunile digestive, respiratorii, hepatice și cardiovasculare.

Studiile recente au arătat că morcovul contribuie la scăderea colesterolului.

Mancati morcov – scade colesterolul si riscul de ateroscleroza

Mancati morcov – scade colesterolul si riscul de ateroscleroza: Timolina-freepik.com

Morcovul scade colesterolul și trigliceridele

Un experiment vechi, realizat de cercetătorii poloni a evaluat efectele consumului de morcov pe animale.

Mai multe grupuri de iepuri au urmat timp de 6 săptămâni mai multe diete:

  • o dietă standard + etanol
  • o dietă bogată în colesterol
  • o dietă bogată în colesterol + etanol

În următoarele 6 săptămâni, cercetătorii au adăugat în dieta animalelor morcov proaspăt.

Analiza colesterolului și a trigliceridelor din sânge au arătat că iepurii din dieta standard + etanol au avut o creștere moderată a colesterolului LDL și a trigliceridelor.
La iepurii care au avut o dietă bogată în colesterol + etanol nivelul grăsimilor din sânge a crescut cel mai mult.

Citește și – Morcovul – o legumă care poate lecui multe boli

Consumul morcov a scăzut semnificativ concentrația colesterolului din sânge la toate grupurile.

Rezultatele acestui studiu au fost publicate în anul anul 1988 în „Acta Physiologica Polonica”.

Morcovul reduce grăsimile din ficat

Într-un studiu mai vechi, apărut în anul 1979, cercetătorii au descoperit că 200 de grame de morcov crud pe zi, consumat la micul-dejun, a scăzut nivelul colesterolului din sânge cu 11 procente și excreția acidului biliar și al grăsimii cu 50% prin scaun.

Este important de menționat că aceste modificări au persistat 3 săptămâni după finalizarea dietei.

În 2003 a apărut un alt studiu, pe șoareci, care a arătat că morcovul a produs o scădere pronunțată a colesterolului și trigliceridelor din ficat.

La animalele care au primit morcov, absorbția colesterolului a fost diminuată.

Citește și – Salată de morcov și grepfrut – stimulează imunitatea, scade colesterol și ne apără de cancer

Morcovul protejează sistemul cardiovascular

În studiul de mai sus, consumul de morcov a îmbunătățit și statusul antioxidant. Morcovii sunt bogați în afla-caroten, beta-caroten și luteină.

Autorii acestui studiu notează că rezultatele obținute pot indica un efect protector al morcovului asupra sistemului cardiovascular.

Profesorul Ovidiu Bojor citează la rândul său rezultatele unor studii noi, care au arătat că morcovul ajută la dilatarea vaselor de sânge la nivel coronarian.

Colesterolul mărit poate duce la acumularea de lipoproteine în pereții arteriali și la dezvoltarea de leziuni aterosclerotice.

Ateroscleroza crește riscul de tromboză, ocluzie arterială, infarct miocardic și accidente vasculare cerebrale.

Cel mai recent studiu pe această temă a apărut în septembrie 2020 în „The Journal of Lipid Research”.

Acesta a arătat că animalele care au primit beta-caroten (regăsit în morcov, dovleac) au avut niveluri mai mici de colesterol și au dezvoltat leziuni sau plăci aterosclerotice mai mici.

Aceste rezultate sugerează că beta-carotenul oferă mai multă protecție împotriva aterosclerozei.

Surse articol:

1. Ovidiu Bojor, Catrinel Perianu, Morcovul, Sănătate prin Semințe, Legume și Fructe, Editura Fiat Lux, București, pp. 86-87
2. H Wehr, M Naruszewicz, G Nowicka, W Dziedziak, Influence of experimental diets on cholesterol and triglyceride levels of rabbit blood serum lipoproteins, Acta Physiol Pol. May-Jun 1988;39(3):202-6: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3227870/
3. Catherine Nicolle, Nicolas Cardinault, Olivier Aprikian, Jérome Busserolles, Pascal Grolier, Edmond Rock, Christian Demigné, Andrzej Mazur, Augustin Scalbert, Pierre Amouroux, Christian Rémésy, Effect of carrot intake on cholesterol metabolism and on antioxidant status in cholesterol-fed rat, Eur J Nutr. 2003 Oct;42(5):254-61: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14569406/
4. J Robertson, W G Brydon, K Tadesse, P Wenham, A Walls, M A Eastwood, The effect of raw carrot on serum lipids and colon function, Am J Clin Nutr. 1979 Sep;32(9):1889-92: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/474479/
5. Somadatta Saha, Eating carrots may help reduce heart riscks, Food NDTV: https://food.ndtv.com/health/eating-carrots-may-help-reduce-heart-risks-study-5-food-tips-recipes-inside-2338352

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.