Răstignirea lui Hristos – profețită cu 1.000 de ani înainte în psalmul 21

Psaltirea este prin excelență o carte insuflată de Duhul Sfânt. Dumnezeu a grăit în decursul timpul prin gura profeților Săi.

Prorocul David a scris Psaltirea sub inspirație divină, dovadă că unii psalmi sunt mesianici, adică prevestesc venirea Mântuitorului în lume.

Rastignirea lui Hristos - profetita in Psalmul 21

Rastignirea lui Hristos – profetita in Psalmul 21

Psalmul 21 este cel care vorbește explicit despre răstignirea lui Hristos. În tâlcuirile Sfinților Părinți, acest psalm proorocește întruparea și pătimirea Fiului lui Dumnezeu.

Psalmul 21, al lui David

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ 

1. Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, ia aminte la mine, pentru ce m-ai părăsit? Departe sunt de mântuirea mea cuvintele greșelilor mele.
2. Dumnezeul meu, striga-voi ziua și nu vei auzi, și noaptea și nu Te vei gândi la mine.
3. Iar Tu întru cele sfinte locuiești, lauda lui Israel.
4. În Tine au nădăjduit părinții noștri, nădăjduit-au în Tine și i-ai izbăvit pe ei.
5. Către Tine au strigat și s-au mântuit, în Tine au nădăjduit și nu s-au rușinat.
6. Iar eu sunt vierme și nu om, ocara oamenilor și defăimarea poporului.
7. Toți cei ce m-au văzut m-au batjocorit, grăit-au cu buzele, clătinat-au capul zicând:
8. „Nădăjduit-a spre Domnul, izbăvească-l pe el, mântuiască-l pe el, că-l voiește pe el”.
9. Că Tu ești Cel ce m-ai scos din pântece, nădejdea mea, de la sânul maicii mele.
10. Spre Tine m-am aruncat de la naștere, din pântecele maicii mele Dumnezeul meu ești Tu.
11. Nu Te depărta de la mine, că necazul este aproape, și nu este cine să-mi ajute.
12. Încojuratu-m-au viței mulți, tauri grași m-au împresurat.
13. Deschis-au asupra mea gura lor, ca un leu ce răpește și răcnește.
14. Ca apa m-am vărsat și s-au risipit toate oasele mele.
15. Făcutu-s-a ca ceara ce se topește în mijlocul pântecelui meu.
16. Uscatu-s-a ca un vas de lut tăria mea, și limba mea s-a lipit de cerul gurii mele și în țărâna morții m-ai coborât.
17. Că m-au înconjurat câini mulți, adunarea celor vicleni m-a împresurat.
18. Străpuns-au mâinile mele și picioarele mele.
19. Numărat-au toate oasele mele, iar ei priveau și se uitau la mine.
20. Împărțit-au hainele mele loruși și pentru cămașa mea au aruncat sorți.
21. Iar Tu Doamne, nu depărta ajutorul Tău de la mine, spre sprijinul meu ia aminte.
22. Izbăvește de sabie sufletul meu și din gheara câinelui viața mea.
23. Izbăvește-mă din gura leului și din coarnele taurilor smerenia mea.
24. Spune-voi numele Tău fraților mei; în mijlocul adunării Te voi lăuda, zicând:
25. Cei ce vă temeți de Domnul, lăudați-L pe El, toată seminția lui Iacob slăviți-L pe El!
26. Să se teamă de Dânsul toată seminția lui Israel.
27. Că n-a defăimat, nici n-a lepădat ruga săracului,
28. Nici n-a întors fața Lui de la mine și când am strigat către Dânsul, m-a auzit.
29. De la Tine este lauda mea în adunare mare, rugăciunile mele le voi face înaintea celor ce se tem de El.
30. Mânca-vor săracii și se vor sătura și vor lăuda pe Domnul, iar cei ce-L caută pe Dânsul vii vor fi inimile lor în veacul veacului.
31. Își vor aduce aminte și se vor întoarce la Domnul toate marginile pământului.
32. Și se vor închina înaintea Lui toate semințiile neamurilor.
33. Că a Domnului este împărăția și El stăpânește peste neamuri.
34. Mâncat-au și s-au închinat toți grașii pământului, înaintea Lui vor cădea toți cei ce se coboară în pământ.
35. Și sufletul meu în El viază, și seminția mea va sluji Lui.
36. Se va vesti Domnului neamul ce va să vină. Și vor vesti dreptatea Lui poporului ce se va naște și ce a făcut Domnul.

Tâlcuire la Psalmul 21

Sfinții Teodorit și Grigorie Teologul spun că psalmul 21 Îl vestește pe Hristos. Profetul David a numit acest psalm „Întru sfârșit, pentru sprijinirea de dimineață”.

Acest titlu arată rugăciunea rostită de Hristos pe cruce, prin care Îi cere lui Dumnezeu-Tatăl să Îi vină în ajutor, „ca să se împuternicească întru pătimire”.

Iar cuvântul „dimineață” arată că sprijinirea lui Hristos este ca o lumină pentru noi care ne aflăm în întuneric și în rătăcire. Hristos ne răsare nouă ca un Soare al dreptății, care ne luminează mintea întru cunoștință.

Mântuitorul, pe cruce fiind, Îl roagă pe cerescul Părinte ca un om, nu ca Dumnezeu. Prin aceasta vrea să ne dea pildă și nouă, ca în vremea morții noastre să Îl chemăm pe Dumnezeu în ajutor.

Hristos ne-a strălucit dimineața prin învierea Sa, biruind prin moarte pe cel ce avea stăpânirea morții, adică pe diavol.

Iată cum se roagă Hristos în psalmul scris de David: „Dumnezeule, Dumnezeul meu, ia aminte spre Mine, pentru ce M-ai părăsit?”

Sfinții Părinți spun că „este firesc ca în vremea morții să se teamă până și omul cel drept”. Frica resimțită de Hristos este una omenească. Ea arată și ne încredințează adevărata înomenire a lui Hristos. Ca orice om, avea temeri firești.

Când zice „pentru ce m-ai părăsit?” Mântuitorul nu vrea să spună că Dumnezeu S-a despărțit de Dânsul, ci vrea să arate omenitatea Lui și frica de moarte, pe care a avut-o și în Grădina Ghetsimani, când se ruga Tatălui cu sudori de sânge.

Psalmul 21 a fost scris cu circa 1.000 de ani înainte de nașterea lui Hristos. Cele spuse de David s-au întâmplat întocmai, ca și când el însuși ar fi fost martorul răstignirii Domnului.

Iată și alte versuri din Psalmu 21 care fac referire la tabloul răstignirii lui Hristos.

„Toți cei ce M-au văzut M-au batjocorit, grăit-au cu buzele, clătinat-au capul zicând: „Nădăjduit-a spre Domnul, izbăvească-L pe El, mântuiască-L pe El că-L voiește pe El”.

Aceste cuvinte îi înfățișează pe trecătorii care Îl hulea pe Domnul văzându-L răstignit. Îl luau în râs și Îi cereau ca prin puterea arătată mai înainte să se dea jos singur de pe cruce.

„Înconjuratu-M-au viteți mulți, tauri grași M-au împresurat. Deschis-au asupra mea gura lor, ca un leu ce răpește și răcnește”.

Vițeii sunt iudeii cei simpli, care trăiau în neorânduială, iar taurii îi reprezintă pe arhierei, pe cărturari și pe bătrânii poporului. Pe aceștia din urmă îi numește „grași”, arătând mulțimea de daruri și bunătăți de care s-au umplut de la Domnul.

Iudeii au deschis asupra Mântuitorului gura lor, strigând: „Ia-L, ia-L, răstignește-L” (Ioan 19, 5).

„Ca apa M-am vărsat, și s-au risipit toate oasele Mele”. Cuviosul Teodorit spune că oasele sunt Apostolii Domnului, care s-au risipit, adică L-au lăsat și au fugit când a fost prins.

„Făcutu-s-a inima Mea ca ceara ce se topește în mijlocul pântecelui Meu”.

Aceste cuvinte arată durerea și focul dragostei dinlăuntrul Domnului. Arată slăbirea trupului său din pricina bătăilor.

„Uscatu-s-a ca un vas de lut tăria Mea și limba Mea s-a lipit de cerul gurii mele și în țărâna morții m-ai coborât”.

Trupul Domnului pe cruce S-a uscat din pricina focului întristării și al necazului, din pricina setei. Iar limba Lui s-a lipit de cerul gurii Sale când cei mincinoși grăiau împotriva Lui și El nu răspundea nimic, ci îi privea tăcând.

Țărâna morții arată mormântul în care va fi pogorât trupul Dommului, pentru mântuirea noastră

„Că M-au înconjurat câini mulți, adunarea celor vicleni m-au împresurat”. Cânii sunt ostașii fără omenie, iar vicleni sunt toți iudenii care stăteau împrejurul Lui și huleau.

„Străpuns-au mâinile Mele și picioarele Mele, numărat-au toate oasele Mele, iar ei priveau și se uitau la Mine. Împărțit-au hainele Mele loruși și pentru cămașa Mea au aruncat sorți”.

Aceste versuri sunt cele mai explicite cu privire la răstignirea lui Hristos. Străpungerea mâinilor și picioarelor arată găurirea lor prin piroane, iar numărarea oaselor arată întinderea mădularelor Sale pe cruce. Acea priveliște arăta toate articulațiile și încheieturile Lui în detaliu. Atât de slab era trupul Domnului, încât oasele Lui puteau fi numărate.

Despre împărțirea hainelor Lui vorbește Evanghelistul Ioan când zice că ostașii au luat hainele Lui și le-au făcut în patru părți, iar cămașa au rupt-o și au aruncat sorți pentru ea „ca să se împlinească Scriptura” (Ioan 19, 23-24).

„Iar Tu, Doamne, nu depărta ajutorul Tău de la Mine; spre sprijinul Meu ia aminte. Izbăvește de sabie sufletul Meu, și din gheara câinelui viața Mea”.

Aceste cuvinte arată nădejdea Domnului în izbăvirea care va veni prin Învierea Lui cea de a treia zi.

Surse articol:

1. Doar Ortodoxia, Psalmul 21 – în tâlcuirea Sfinților Părinți: http://doktorkingduke.blogspot.com/2015/01/psalmul-21-in-talcuirea-sfparinti.html
2. Psaltirea, Tâlcuiri ale Sfinților Părinți la Psalmul 21: https://psaltirea.wordpress.com/2009/04/17/talcuiri-ale-sfintilor-parinti-la-psalmul-21/

Citeşte mai multe despre:

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.