Roșiile reduc vâscozitatea sângelui, riscul de cheaguri, infarct și AVC

Articol bazat pe studii științifice

Dieta este și ar trebui văzută ca o componentă importantă a protocoalelor de prevenire a bolilor.

Rosiile reduc vascozitatea sangelui, riscul de cheaguri, infarct si AVC

Rosiile reduc vascozitatea sangelui, riscul de cheaguri, infarct si AVC

Roșiile conțin compuși cardioprotectori

Între alimentele care pot preîntâmpina apariția afecțiunilor cardiovasculare se numără tomatele. Acestea conțin antioxidanți și nutrienți cu efecte cardioprotectoare și antioxidante:

  • compuși fenolici (quercetină, kaempferol, naringenină, acid cafeic, luteină)
  • licopen
  • beta-caroten
  • flavonoide
  • potasiu
  • acid folic
  • vitamina E
  • aminoacizi esențiali (leucină, treonină, valină, histidină, lizină, arginină)
  • acizi grași mononesaturați (acid lineolic, acid linolenic)
  • fitosteroli (beta-sitosterol, campesterol și stigmasterol)

Consumul de roșii crește nivelul de antioxidanți din corp și previne daunele provocate de speciile reactive de oxigen.

Previn oxidarea vaselor de sânge

Studiile epidemiologice au corelat consumul de alimente bogate în antioxidanți cu un risc mai mic de boli cardiovasculare.

Compușii din roșii protejează lipoproteinele și celulele vasculare de oxidare, reducând astfel riscul de ateroscleroză.

Roșiile scad colesterolul LDL, tensiunea arterială, homocisteina și agregarea plachetară.

Îmbunătățesc circulația sangvină

Roșiile sunt un aliment extrem de valoros pentru persoanele cu risc de atac de cord sau accidente vasculare.

Licopenul are efecte vasodilatatoare. Acesta poate lărgi vasele sangvine cu 53% la pacienții cardiaci, îmbunătățind considerabil circulația.

O roșie pe zi ar putea fi un adjuvant prețios pentru această categorie de persoane, deoarece îmbunătățește funcția vaselor de sânge.

Scad riscul de formare a cheagurilor de sânge

Academicianul Ovidiu Bojor spune că prin consumul de tomate putem reduce vâscozitatea sângelui. Acest lucru înseamnă o protecție mai mare împotriva cheagurilor de sânge. 

Roșiile previn tromboza și ateroscleroza și chiar pot ameliora unele afecțiuni vasculare.

Consumul de tomate ar putea fi unul din motivele pentru care populațiile care urmează dieta Mediteraneană au o incidență redusă a bolilor de inimă.

Licopenul normalizează funcția endotelială

Licopenul din tomate are o capacitate antioxidantă de 10 ori mai mare decât cea a vitaminei E. Un studiu realizat de Universitatea Cambridge a arătat că suplimentarea cu licopen (75 mg.) poate aduce funcția endoletială la normal la pacienții cardiovasculari.

Endoteliul este căptușeala interioară a vaselor de sânge. Menținerea endoteliului într-o stare bună de funcționare înseamnă un prognostic mai bun al bolilor cardiovasculare.

Roșiile gătite au mai mult licopen

Cantitatea de licopen este sporită în prezența uleiului de măsline. Iată un motiv în plus să mănânci salate cu roșii sau bruschetta.

Licopenul crește și mai mult atunci când roșiile sunt fierte. Prepararea termică mărește concentrația de licopen din produsele tomate, precum bulion, ketchup, suc de roșii sau tocănițe. Este bine ca preparatele din roșii să fie făcute în casă. Cele din comerț au adaos de zahăr și conservanți.

Acest antioxidant se găsește și în alte alimente, precum pepene roșu, grepfrut, sparanghel și morcovi.

Licopenul protejează oasele și neuronii

Licopenul protejează vasele de sânge și inima, dar și oasele și neuronii. Acest antioxidant reduce riscul de cancere, declin cognitiv, osteoporoză și alte boli degenerative.

Ceapa, usturoiul, ghimbirul și legumele cu frunze verzi au de asemenea un efect de îmbunătățire a circulației sangvine.

Articole similare

Pe site-ul nostru puteți găsi diverse rețete sănătoase cu roșii:

Cum să faci ketchup din roșii și mere – fără cantitatea uriașă de zahăr a celui din comerț
Pastă de ardei dulci cu roșii și nucă (Muhammara) – rețetă turcească
Mâncare de fasole în sos de roșii – rețetă libaneză
Patru moduri de a păstra roșiile de sezon la congelator (pentru ciorbe, pizza, salate, sosuri)

Surse articol:

1. Willcox JK, Catignani GL, Lazarus S. Tomatoes and cardiovascular health. Crit Rev Food Sci Nutr. 2003;43(1):1-18. doi: 10.1080/10408690390826437. PMID: 12587984.
2. Ovidiu Bojor, Catrinel Perianu, Tomatele, Sănătate prin Semințe, Legume și Fructe, Editura Fiat Lux, 2005, p. 100
3. The Guardian, Tomato extract relieves damaged arteries, finds Cambridge study: https://www.theguardian.com/science/2014/jun/09/tomato-extract-lycopene-relieves-damaged-arteries-cambridge-study
4. Ali MY, Sina AA, Khandker SS, Neesa L, Tanvir EM, Kabir A, Khalil MI, Gan SH. Nutritional Composition and Bioactive Compounds in Tomatoes and Their Impact on Human Health and Disease: A Review. Foods. 2020 Dec 26;10(1):45. doi: 10.3390/foods10010045. PMID: 33375293; PMCID: PMC7823427.

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

[bws_google_captcha]