Exercițiile fizice practicate seara scad zahărul din sânge și rezistența la insulină

Articol bazat pe studii științifice 

Mișcarea fizică este extrem de importantă pentru diabetici. Poate la fel de importantă ca și dieta.

Știați că există un anumit moment al zilei în care practicarea de exerciții fizice aduce beneficiile cele mai mari?

Exercitiile fizice practicate seara scad rezistenta la insulina

Exercitiile fizice practicate seara scad rezistenta la insulina: Diabetologia

Un studiu nou a dezvăluit că activitatea fizică desfășurată în cursul după-amiezii sau serii reduce rezistența la insulină.

Această informație poate fi extrem de prețioasă pentru diabetici, deoarece îi ajută să obțină un control mai bun al zahărului din sânge.

Citește și – Ai diabet? Este esențial să faci sport! (exerciții recomandate de medici)

Studiul a fost publicat în „Diabetologia”, jurnalul Asociației Europene pentru studierea diabetului.

Sedentarismul și factorii de risc cardiometabolici

Actuala pandemie de obezitate este provocată într-o anumită măsură de rata crescută a sedentarismului și a lipsei de mișcare fizică.

Persoanele care au un comportament sedentar pe parcursul zilei riscă să dezvolte boli metabolice, precum diabet de tip 2 și obezitate.

Mișcarea fizică reduce zahărul și grăsimile din sânge

Studiile anterioare au demonstrat că activitatea fizică influențează sensibilitatea la insulină. Includerea unor mici serii de mișcare fizică în timpul zilei ajută la îmbunătățirea profilului glucozei și a sănătății cardiometabolice în general.

Aceste date sunt susținute de studiile experimentale, care au arătat că întreruperile frecvente ale sedentarismului prelungit cu o activitate fizică ușoară contribuie la scăderea trigliceridelor și a glucozei din sânge.

Nivelurile crescute de trigliceride în sânge sunt asociate cu o concentrație mare de grăsime în ficat. Iar ficatul gras este corelat la rândul lui cu rezistența la insulină.

Cel mai propice moment al zilei pentru practicarea exercițiilor fizice

O concluzie care poate fi desprinsă din rezultatele studiilor realizate în ultimii ani este că exercițiile fizice favorizează scăderea grăsimii din ficat, creșterea sensibilității la insulină și prevenirea diabetului de tip 2.

Cercetătorii de la Centrul Medical al Universității din Leiden, Olanda, au dorit să vadă care este cea mai bună oră de exerciții.

Au investigat în acest sens relația dintre momentul activității fizice, conținutul de grăsime din ficat și insulinorezistența.

Citește și – 8 alimente care scad rezistența la insulină și sunt la fel de eficiente ca medicamentele anti-diabetice

Au folosit datele dintr-un studiu efectuat pe un eșantion de danezi non-diabetici de vărstă medie, în care autorii au investigat procesele implicate în dezvoltarea bolilor asociate cu obezitatea.

Participanțiilor le-au fost făcute analize sangvine pentru măsurarea nivelurilor de glucoză și insulină post-prandiale.

Ziua a fost împărțită în trei sesiuni: dimineața (06:00 – 12:00), prânz (12:00 – 18:00) și seara (18:00 – 24:00).

Cercetătorii au constatat că mișcarea fizică desfășurată în cursul dimineții nu oferă nici un avantaj.  Aceștia sunt de părere că activitățile din timpul zilei au o intensitate scăzută și nu afectează rezistența la insulină.

În schimb, activitatea fizică moderată-viguroasă de după-amiază sau seara a fost corelată cu o scădere notabilă a insulinorezistenței.

Mișcarea fizică de după-amiază a scăzut rezistența la insulină cu 18%, iar mișcarea de seară a produs o scădere de 25%.

Mișcarea fizică moderată-viguroasă scade grăsimea din ficat și insulinorezistența

Consumul de energie în urma activității fizice moderate spre viguroasă a fost asociată cu reducerea grăsimii din ficat și a rezistenței la insulină.

Acest studiu vine cu o noutate importantă: nu doar cantitatea totală de mișcare fizică din timpul zilei contează pentru scăderea insulinorezistenței, ci mai ales momentul din zi în care sunt făcute exercițiile.

Citește și – Schimbarea stilului de viață poate reduce nevoia de medicamente la diabetici

Răspunsurile metabolice sunt mai mari când exercițiile fizice au o intensitate crescută și sunt realizate în cursul serii.

Surse articol:

1. Van der Velde, J.H.P.M., Boone, S.C., Winters-van Eekelen, E. et al.Timing of physical activity in relation to liver fat content and insulin resistance. Diabetologia (2022). https://doi.org/10.1007/s00125-022-05813-3
2. Diabetologia, New study reveals that physical activity in the afternoon or evening is linked to reduced insulin resistance: https://diabetologia-journal.org/2022/11/02/new-study-reveals-that-physical-activity-in-the-afternoon-or-evening-is-linked-to-reduced-insulin-resistance-and-thus-better-control-of-blood-sugar/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.