Sfecla, un aliment cu beneficii uriașe: antioxidante, antitumorale, anticancerigene, hepatoprotectoare

Atunci când vrei să vorbești despre beneficiile sfeclei trebuie să aloci un spațiu generos. Este imposibil să surprinzi în câteva cuvinte multiplele calități ale acestei aliment.

Sfecla roșie are beneficii uriașe, spun autorii unei recenzii apărute în 2021 în jurnalul „Food Science & Nutrition”.

Sfecla - un protector remarcabil al corpului

Sfecla – un protector remarcabil al corpului: Timolina

Sfecla este un aliment funcțional

Poate fi inclusă în categoria alimentelor funcționale, adică a acelor alimente care previn sau chiar tratează boli. Din păcate, este o legumă prea puțin consumată.

În general, oamenii din zilele noastre, au un consum redus de legume. Studiile au arătat că dietele bogate în legume au un rol protector împotriva bolilor.

În ceea ce privește sfecla roșie, datele din studiile recente dezvăluie beneficii impresionante.

Ce conține rădăcina de sfeclă

Rădăcina de sfeclă conține cantități importante de proteine, carbohidrați, grăsimi, aminoacizi, acizi grași, fitosteroli, vitamine, minerale și fibre.

Are de asemenea fitonutrienți bioactivi care ajută la prevenirea sau tratarea unor boli cronice, precum:

  • afecțiuni cardiovasculare
  • afecțiuni cerebrovasculare
  • diabet
  • afecțiuni respiratorii cronice
  • cancere

Sfecla este o sursă bogată de betalaine (betanină) și nitriați. Acești compuși au activități biologice importante.

Protector eficient împotriva cancerelor

Betalainele au capacitatea de a elimina stresul oxidativ și de a preveni deteriorarea ADN-ului. Sunt de asemenea utile împotriva cancerului, prin mai multe mecanisme:

  • induc moartea celulelor maligne prin apoptoza celulară și autofagie
  • inhibă înmulțirea celulelor
  • suprimă ihibă angiogeneza (producerea de noi vase de sânge care alimentează tumorile)

Protector cardo-metabolic

Nitrații din alimentele naturale precum este sfecla ajută la scăderea grăsimilor și a glucozei din sânge.

Acești compuși au de asemenea un efect cardioprotector datorat proprietăților vasodilatatoare și hipotensive.

Protector renal și hepatic

Betalainele din sfeclă protejează ficatul și rinichii de leziuni. Mai exact, aceste substanțe previn daunele provocate de toxicitatea indusă de radiații sau medicamente.

Studiile pe șoareci au arătat că sucul de sfeclă previne daunele hepatice prin creșterea activității enzimelor în fazele I și II.

Acesta a demonstrat de asemenea activități antiinflamatoare și antitumorale importante. Este utilă și în steatoza hepatică (ficat gras).

Protector și tonic cognitiv

Sfecla roșie este un aliment benefic pentru creier. Deficitul de oxid de azot a fost asociat cu tulburări cognitive. Sfecla este un generator natural de oxid de azot.

Studiile au arătat că nitrații din sfeclă îmbunătățesc funcția cognitivă la adulții tineri cu deficiențe ale fluxului sangvin cerebral din cortexul prefrontal.

Nitrații din sfeclă sporesc funcțiile cognitive și la vârstnici.

Antioxidant puternic

Principalele categorii de antioxidanți din sfeclă sunt betalainele, polifenolii și compușii fenolici.

Aceștia reduc daunele la nivelul materialului genetic, cresc enzimele antioxidante din corp și combat stresul oxidativ,

Totodată reduc peroxidarea lipidelor și oxidarea membranelor lipidelor.

Energizant, tonic muscular, laxativ

Studiile au arătat că conținutul mare de nitrați din sfeclă mărește performanța atletică și atenuează durerile musculare după exercițiile sau antrenamentele fizice.

Sucul de sfeclă este un tonic energizant excelent pentru sportivi și nu numai.

Alte beneficii

Studiile pe șoareci au arătat că sfecla roșie a crescut rata de supraviețuire a șoarecilor expuși la radiațiile ionizante.

Sfecla s-a dovedit un bun protector și împotriva radiațiilor UV.

La fetele adolescente, sfecla a crescut nivelul hemoglobinei și a ameliorat anemia.

Sucul de sfeclă are efect laxativ și poate rezolva stările de constipație.

Articole similare

Pe site-ul nostru puteți găsi și alte articole despre sfeclă:

Sucul de sfeclă roșie – un medicament tonic pentru organism în sezonul rece
Sfecla ajută ficatul să distrugă depozitele de grăsime
Sucul de sfeclă dizolvă plăcile de aterom și elimină metalelor grele și radioactive
Cura cu sfeclă pentru reglarea digestiei și tensiunii arteriale – dr. Eugen Giurgiu
Macerat de sfeclă contra depunerilor de colesterol – dr. Eugen Giurgiu

Sursă articol: Chen L, Zhu Y, Hu Z, Wu S, Jin C. Beetroot as a functional food with huge health benefits: Antioxidant, antitumor, physical function, and chronic metabolomics activity. Food Sci Nutr. 2021 Sep 9;9(11):6406-6420. doi: 10.1002/fsn3.2577. PMID: 34760270; PMCID: PMC8565237.

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

[bws_google_captcha]