Morcovul – un prebiotic natural care hrănește flora intestinală

Articol bazat pe studii științifice

Majoritatea legumelor constituie o sursă de hrană pentru bacteriile bune din intestin. Morcovul este un bun exemplu de prebiotic pe care ar trebuie să îl consumăm mai des.

Morcovul - un prebiotic natural care hraneste flora intestinala

Morcovul – un prebiotic natural care hraneste flora intestinala: Macrovector

Microbiomul intestinal influențează metabolismul,  imunitatea și creierul

Microbiomul intestinal nu influențează doar funcția și sănătatea tractului gastrointestinal, ci și sistemul nervos central sau creierul.

Bacteriile bune care populează intestinul au implicații în numeroase căi neurochimice.

Dovezile care susțin rolul microbiotei intestinale în combaterea patogenilor infecțioși, reglarea funcțiilor metabolice, endocrine și imunitare sunt într-o continuă creștere.

Lipsa de bacterii intestinale bune – asociată cu numeroase boli

Un număr tot mai mare de boli este astăzi corelat cu disbioza intestinală.

Deficitul de bacterii intestinale bune a fost asociat cu afecțiuni inflamatorii diverse, de la cele care vizează intestinul până la cele respiratorii, neurologice, metabolic și cardiovasculare.

Cercetările recente au evidențiat o legătură importantă între perturbarea florei intestinale cu diabet, intestin iritabil, cancer, infecții și obezitate.

Citește și – 4 condimente care susțin flora intestinală și creează o barieră împotriva bolilor

O cale simplă prin care putem corecta acest dezechilibru este să includem în dietă mai multe alimente prebiotice.

Surse de prebiotice naturale 

Ceapa, usturoiul, bananele și cicoarea conțin un tip de prebiotice numite „fructooligozaharide”.

Produsele lactate conțin galactooligozaharide. Tărâțele de grâu integral conțin arabinoxilani, iar ovăzul și orzul conțin beta-glucani. Merele, prunele, perele, portocalele și alte fructe conțin pectină.

Toate aceste tipuri de prebiotice pot deveni o sursă excelentă de hrană pentru probioticele noastre intestinale.

Morcovul conține un tip special de pectine probiotice, care au primit recent numele de „ramnogalacturonan I”.

Morcovul hrănește diverse specii de probiotice intestinale 

Cercetătorii de la Universitatea Ghent din Belgia au testat această pectină și au descoperit că ea hrănește câteva tulpini de bacterii intestinale:

→ Bifidobacterium longum
→ Bacteroides dorei
→ Prevotella sp.
→ Phasolarctobacterium faecium
→ Dialister succinatiphilus

Compușii produși în urma fermentării prebioticelor au avut efecte benefice în organism. Câțiva din ei – acizii grași cu lanț scurt, acetatul și propionatul – protejează intestinul și previn cancerul de colon.

Citește și – Bea borș de putină! – te ajută să îți crești imunitatea și să refaci flora intestinală

Acest studiu sugerează că morcovul ajută la modularea microbiomului și la rceșterea producției de acizi grași cu lanț scurt.

Acizii grași cu lanț scurt previn numeroase boli

Acizii grași cu lanț scurt sunt principalii metaboliți rezultați în urma procesului de fermentare bacteriană din intestin. Aceștia au un rol important în reglarea neuro-imunoendocrinologică.

Au proprietăți antiinflamatoare și imunoregulatoare. Au activități anti-obezitate, antidiabetice, protectoare la nivelul ficatului, neuronilor și sistemului cardiovascular.

Citește și – Magia morcovului – 1 morcov pe zi face minuni pentru sănătatea ta!

Fibrele alimentare ar putea fi transformate în alimente funcționale, în scopul prevenirii bolilor curente.

Surse articol:

1. Case Adams, Gut-friendly prebiotic found in carrots, The Journal of Plant Medicines: https://plantmedicines.org/gut-friendly-prebiotic-found-in-carrots/
2. Silva YP, Bernardi A and Frozza RL (2020) The Role of Short-Chain Fatty Acids From Gut Microbiota in Gut-Brain Communication.  Endocrinol. 11:25. doi: 10.3389/fendo.2020.00025
3. Xiong RG, Zhou DD, Wu SX, Huang SY, Saimaiti A, Yang ZJ, Shang A, Zhao CN, Gan RY, Li HB. Health Benefits and Side Effects of Short-Chain Fatty Acids. Foods. 2022 Sep 15;11(18):2863. doi: 10.3390/foods11182863. PMID: 36140990; PMCID: PMC9498509.

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.