Murăturile – probiotice ieftine din cămară

Suplimentele de probiotice sunt foarte scumpe.

Un produs de calitate, cu o concentrație mare și diversă de colonii bacteriene poate ajunge până la 100 de lei.

Murăturile – probiotice ieftine din cămară

Murăturile – probiotice ieftine din cămară

Murăturile – probiotice de sezon

Puțini știu că murăturile noastre tradiționale sunt o sursă excelentă de probiotice.

Nutriționistul Mihaela Bilic le numește „probiotice de sezon”.

Probabil că nu există român care să nu aibă în casă un borcan cu varză murată, castraveți murați, pătlăgele murate sau murături asortate.

Fermentația este una din principalele metode de conservare a alimentelor folosite în vechime.

Acest proces presupune expunerea alimentelor la drojdii, bacterii sau mucegaiuri.

Vinul și berea sunt produse obținute prin fermentație alcoolică.

Murăturile în oțet sunt obținute prin fermentație acetică.

Iar murăturile și lactatele în saramură sunt obținute prin fermentație lactică.

Citește și – Zeama de murături ajută digestia și imunitatea 

Alimentele fermentate conțin bacterii vii

Orice aliment fermentat în condiții controlate este bogat în probiotice.

Procesul de fermentare dă naștere la bacterii vii. Aceste bacterii îmbogățesc flora intestinală benefică.

Comunitatea de microorganisme din intestin mai este cunoscută sub numele de „microbiom”.

Un microbiom bine populat și divers este esențial pentru sănătatea tractului digestiv și a colonului.

De sănătatea microbiomului depinde și funcția sistemului imunitar.

O diversitate redusă a speciilor de bacterii intestinale este un indiciu al dizbiozei intestinale (dezechilibru microbian). Aceasta a fost corelată cu boli autoimune, obezitate și tulburări cardio-metabolice.

Beneficiile consumului de probiotice

Murăturile sunt alimente vii, spune dr. Bilic. Un gram de alimente fermentate poate conține 1 milion până la 1 miliard de microorganisme.

Murăturile conțin lactobacili și bifidobacterii. Aceste specii de bacterii sunt importante pentru imunitate.

Aportul de probiotice sau bacterii bune contribuie la:

  • creșterea producției de antioxidanți
  • creșterea producției de acizi grași de lanț mediu
  • scăderea toxinelor din rinichi
  • refacerea echilibrului florei intestinale
  • îmbunătățirea metabolismului grăsimilor
  • scăderea inflamației colonului
  • ameliorarea intoleranțelor digestive
  • atenuarea simptomelor de colon iritabil
  • creșterea sensibilității la insulină
  • scăderea riscului de infecții

Intestinul și microbiomul sunt afectate de consumul excesiv de proteine, zahăr și grăsimi saturate.

Antibioticele și inhibitorii de pompă de protoni alterează de asemenea flora intestinală.

Un microbiom intestinal nesănătos este asociat cu creșterea producției de radicali liberi, un risc mai mare de boli cardiovasculare, inflamații intestinale, declin cognitiv, rezistență la insulină și diaree.

Fermentația crește concentrația de vitamine din legume

Alimentele fermentate au o concentrație mai mare de vitamine, minerale și enzime. În plus, sunt mai ușor de digerat.

De pildă, varza murată are de două ori mai multă vitamina C decât varza crudă.

Fibrele pe care le conține sunt mai moi și facilitează digestia.

Murăturile, spune dr. Bilic, un mod ingenios de a consuma legume naturale și în perioada rece.

Chiar dacă nu avem roșii și castraveți proaspeți, murăturile sunt făcute din legume de sezon și aduc numeroase beneficii.

Aproape toate legumele pot fi puse la murat. Inclusiv unele fructe, precum merele, pepenele verde sau gutuile.

Citește și – Cum să pui murături asortate pentru iarnă (rețetă)

Deși le consumăm ocazional, ca garnitură alături de mâncăruri gătite, ele n-ar trebui să lipsească din alimentația noastră zilnică.

Surse articol:

1. Mihaela Bilic, Murăturile – probiotic de sezon: facebook.com/mihaela.bilic/posts/436581947824115
2. Ana M Valdes, Jens Walter, Eran Segal, Tim D Spector, Role of the gut microbiota in nutrition and health, BMJ 2018; 361:k2179: https://www.bmj.com/content/361/bmj.k2179

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.