Postul – cel mai ieftin mijloc de îmbunătățire a sănătății

Bazat pe studii științifice

Un articol apărut în 2020 dezvăluie efectele postului asupra sănătății.

Beneficiile postului, spun autorii, merg de la combaterea obezității până la îmbunătățirea funcțiilor creierului și creșterea duratei de viață.

Postul - cel mai ieftin mijloac de îmbunătățire a sănătății

Postul – cel mai ieftin mijloac de îmbunătățire a sănătății

Efectele postului asupra corpului

Studiile clinice și pe animale arată o legătură clară între diferite modele de post și îmbunătățirea nivelului de sănătate:

– sporirea apărării organismului împotriva stresului oxidativ și a celui metabolic
– stimularea cogniției
– promovarea longevității
– scăderea riscului cardiovascular

În timpul postului au loc diverse modificări biochimice.

Glucoza se preschimbă în cetone (ketone). Creierul folosește numărul crescut de cetone pentru energie. În consecință se îmbunătățesc funcțiile cognitive.

Corpii cetonici scad apetitul și ne ajută totodată să postim eficient.

Citește și – Postul de 2 zile pe săptămână detoxifică, slăbește, întinerește și dă longevitate

Cel mai popular tip de post practicat din punct de vedere medical este postul intermitent. Durata de restricție alimentară poate fi cuprinsă între 5-21 de zile. Acest tip de post poate fi repetat de mai multe ori în cursul unui an.

De pildă, avem postul ortodox, care ne ajută să realizăm această restricție benefică. Biserica Orodoxă a rânduit patru posturi în decursul anului, unele mai stricte, altele mai permisive.

Însă în nici unul din ele nu se consumă produse animale.

Scade masa de grăsime și greutatea corporală

Postul nu este recomandat doar celor supraponderali sau obezi.

Un studiu publicat în 2021 în jurnalul „Science Translational Medicine” a arătat că postul scade masa de grăsime și masa corporală inclusiv la persoanele slabe.

Dar postul nu ajută doar la scăderea în greutate.

O cercetare recentă sugerează că el influențează inclusiv microbiomul intestinal.

Îmbunătățește microbiomul intestinal

Cercetătorii au analizat efectele biologice ale postului intermitent de o lună realizat în perioada Ramadanului la musulmani.

Au fost monitorizate 2 grupuri: un grup de adulți tineri și un grup de adulți de vârstă medie.

În cohorta cu vârsta medie au existat 10 participanți care nu au postit. Aceștia au servit ca grup de control.

70% dintre participanți erau bărbați.

În postul Ramadan se ține post negru de dimineața până la miezul-nopții, adică un interval de 16 ore.

Grupul cu persoane tinere a consumat orez ca aliment principal. Grupul de vârstă medie a avut mese din grâu.

Autorii au analizat compoziția și diversitatea microbiomului intestinal la începutul postului (ziua 1), la finalul postului (ziua 30) și la o lună după post.

Au folosit analize sangvine, probe de scaun și chestionare pentru a obține informații de interes.

Ambele grupuri au prezentat modificări majore în compoziția microbiomului în perioada de restricție alimentară.

Citește și – Postul intră în cura de însănătoșire a tuturor bolilor

Crește numărul de bacterii bune

A crescut concentrația de Lachnospiraceae, o clasă de bacterii anaerobe producătoare de acid butiric.

Înmulțirea numărului de Lachnospiraceae poate ajuta la:

– scăderea riscului de cancer
– ameliorarea bolii intestinale inflamatoriii
– îmbunătățirea sănătății mentale 
– atenuarea alergiilor
– îmbunătățirea sănătății cardiorespiratorii

Participanții din ambele grupuri au scăzut în greutate. S-a îmbunătățit de asemenea activitatea enzimatică hepatică.

La grupul tânăr a fost observat un beneficiu suplimentar: a crescut diversitatea microbiomului intestinal.

La grupul de control, care nu a postit, nu au fost observate modificări intestinale semnificative.

Beneficii diverse ale postului intermitent

Conform unei recenzii din anul 2014, realizată pe 21 de studii, acest tip de post scade inflamația și crește imunitatea.

O recenzie din 2019 pe 12 studii a arătat că postul intermitent reduce indicele de masă corporală și ajută la un mai bun control al glicemiei, îmbunătățește rezistența la insulină și concentrațiile de adipocitocine, comparativ cu ne-postitorii.

O recenzie din 2020 pe persoane obeze și non-obeze sugerează că postul intermitent scade riscul de boli cardiovasculare și totodată îmbunătățește funcțiile creierului.

Postul trupesc, atunci când este realizat în cadrul postului bisericesc, are efecte complete asupra corpului și sufletului.

Citește și – Postul – cel mai bun mijloc pentru păstrarea sănătății trupești și sufletești – Sfântul Teofan Zăvorâtul

Precauții și contraindicații

Postul intermitent, cu perioade mari de nemâncat, nu este indicat tuturor persoanelor.

Copiii mici, vârstnicii, persoanele slăbite, persoanele cu boli grave, cei care nu pot rămâne mult timp nemâncați și femeile gravide sunt câteva categorii vizate.

Citește și – Postul ne aduce aminte că trebuie să devenim cerești, nu pământești

Surse articol:

1. Tina Kaczor, and Karolyn A. Gazella, Do the Benefits of Fasting Extend to the Gut Microbiome? New research confirms this potential mechanism, Natural Medicine Journal: https://www.naturalmedicinejournal.com/journal/2021-11/do-benefits-fasting-extend-gut-microbiome
2. Golbidi S, Daiber A, Korac B, Li H, Essop MF, Laher I. Health Benefits of Fasting and Caloric Restriction. Curr Diab Rep. 2017 Oct 23;17(12):123. doi: 10.1007/s11892-017-0951-7. PMID: 29063418: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29063418/
3. Wilhelmi de Toledo F, Grundler F, Sirtori CR, Ruscica M. Unravelling the health effects of fasting: a long road from obesity treatment to healthy life span increase and improved cognition. Ann Med. 2020 Aug;52(5):147-161. doi: 10.1080/07853890.2020.1770849. Epub 2020 Jun 10. PMID: 32519900; PMCID: PMC7877980: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32519900/
4. Templeman I, Smith HA, Chowdhury E, Chen YC, Carroll H, Johnson-Bonson D, Hengist A, Smith R, Creighton J, Clayton D, Varley I, Karagounis LG, Wilhelmsen A, Tsintzas K, Reeves S, Walhin JP, Gonzalez JT, Thompson D, Betts JA. A randomized controlled trial to isolate the effects of fasting and energy restriction on weight loss and metabolic health in lean adults. Sci Transl Med. 2021 Jun 16;13(598):eabd8034. doi: 10.1126/scitranslmed.abd8034. PMID: 34135111: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34135111/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.