Lipsa de vitamina B12 – simptome, cauze, analize, tratament

Lipsa de vitamina B12 este mult mai periculoasă decât pare la prima vedere, iar oboseala nu este singurul simptom.

Potrivit unui raport de caz publicat în „New England Journal of Medicine”, în decurs de 2 luni, un bărbat de 62 de ani cu lipsă de vitamina B12 a dezvoltat dificultăți de mers, dureri articulare severe, amorțirea mâinilor și scurtarea respirației.

Lipsa de vitamina B12 simptome: sciencenewsjournal.com

Deficitul sever de vitamina B12 poate duce inclusiv la depresie, paranoia, pierderea memoriei, incontinență, pierderea gustului și mirosului.

Ce roluri îndeplinește vitamina B12 în corp

Organismul are nevoie de vitamina B12 pentru producerea de celule roșii de sânge și ADN. Această vitamină este esențială pentru menținerea sănătății celulelor sangvine, a sistemul digestiv, a creierului și a sistemului nervos.

Întrucât nu o poate fabrica singur, trebuie să o ia din alimente sau suplimente. În medie, un adult are nevoie de 2.4 mcg de vitamina B12 pe zi.

Problema este că unele persoane nu consumă suficiente alimente bogate în vitamina B12, în timp ce alții nu o pot absorbi suficient, oricât de multă ar consuma.

Deficitul de vitamina B12 este relativ frecvent. Potrivit unui sondaj realizat de „National Health and Nutrition”, 3,2% dintre persoanele peste 50 ani au niveluri foarte mici de B12, iar în circa 20% din cazuri, nivelurile de vitamina B12 sunt la limită.

Lipsa de vitamina B12 – simptome

Simptomele tipice ale deficitului de vitamina B12 sunt:

– senzație anormală de amorțire, furnicături sau înțepături la nivelul mâinilor și picioarelor (pe ambele părți ale corpului)
slăbiciune la nivelul picioarelor
palpitații
limbă roșie, umflată și dureroasă
răni în colțurile gurii
afte bucale dese
– senzație de arsură în gură
oboseală
respirație scurtă
diaree sau constipație ușoară
vedere deteriorată
paloarea pielii sau icter

Această vitamină este cunoscută în mod deosebit ca un remediu pentru creșterea nivelurilor de energie a corpului. Însă multe persoane pot avea lipsă de vitamina B12 fără să prezinte simptome de anemie sau oboseală. În cazul lor sunt mai frecvente simptomele mentale, emoționale sau fizice asociate cu disfuncții ale sistemului nervos, precum:

– depresie
– amețeală sau leșin după ridicarea din poziție verticală
– tulburări de memorie
– deficit de atenție
– iritabilitate
– depresie
– manie
– psihoză (suspiciune, halucinații auditive sau vizuale, procese de gândire dezorganizate)

Lipsa de vitamina B12 ar putea crește riscul de boli cardiovasculare, cancer și fracturi.

Lipsa de vitamina B12 – cauze

Care sunt cauzele lipsei de vitamina B12? Principalul motiv al acestui deficit nutrițional este consumul insuficient de produse de origine animală, sau urmarea unei diete vegane stricte. Alte motive sunt:

– hipoclorhidrie (stomacul nu produce suficient acid gastric)
– anemie pernicioasă (o tulburare autoimună)
– unele medicamente pentru refluxul de acid sau metformim (pentru diabet).

Lipsa de vitamina B12 – tratament

Tratamentul pentru deficitul de vitamina B12 începe de regulă cu injecții de vitamina B12. Unele persoane pot avea nevoie de aceste injecții în mod regulat, pe tot parcursul vieții, în funcție de cauza deficitului.

Citește și Pateu din TON și AVOCADO – o sursă valoroasă de seleniu, vitamina B12, proteine, vitamina D

După ce nivelurile de vitamina B12 au revenit la normal, este posibil ca tratamentul să se continue sub formă de suplimente orale.

Există suplimente alimentare care conțin forme diferite de vitamina B12, precum:

– cianocobalamină
– metilcobalamină
– hidroxocobalamină
– adenosilcolabalmină

Toate aceste forme de vitamina B12 pot trata carența de B12, însă cea mai bună formă este metilcobalamina. Doza zilnică recomandată pentru tratarea deficitului de vitamina B12 este de 2.000 mcg pe zi.

Dieta vegană și lipsa de vitamina B12

Carența de vitamina B12 este mai des întâlnită la persoanele vegane sau vegetariene, întrucât acest nutrient se găsește cu precădere în carne, pește, ouă și produse lactate.

Dacă faceți parte din cei care urmează o dietă vegană, este indicat să vă verificați nivelul de vitamina B12 anual prin teste de sânge. Doar în cazul în care analize arată valori foarte scăzute poate fi nevoie de injecții lunare sau o dată la 2 săptămâni cu vitamina B12.

Citește și ALOE vera conține toate VITAMINELE necesare zilnic, inclusiv B12 – dr. Ovidiu Bojor

Doar un test de sânge poate arată un deficit de vitamina B12, de aceea nu este indicat să luați suplimente fără să aveți rezultate sigure ale analizelor în acest sens.

Cumpără de aici:

Surse:
1. UHN Staff, Vitamin B12 Deficiency Symptoms Can Range Far Beyond Fatigue, University Health News Daily: https://universityhealthnews.com/daily/energy/vitamin-b12-deficiency-symptoms-much-more-than-fatigue
2. Patrick J. Skerrett, Vitamin B12 deficiency can be sneaky, harmful, Harvard Health Publishing: https://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-b12-deficiency-can-be-sneaky-harmful-201301105780

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.