Cojile de cartofi – o sursă valoroasă de nutrienți pe care nu trebuie să o arunci

Bazat pe studii științifice

Cojile de cartofi au compuși cu beneficii pentru sănătatea umană.

Conțin circa 40-50% fibre, motiv pentru care au fost propuse ca o sursă nouă de fibre în producția de pâine.

Cojile de cartofi – o sursa valoroasa de nutrienti, pe care nu trebuie sa o arunci

Cojile de cartofi – o sursa valoroasa de nutrienti, pe care nu trebuie sa o arunci: Freepik.com

În cojile de cartof se găsesc de asemenea vitamine din grupul B, fenoli cu proprietăți anticancerigene și compuși care ajută la scăderea colesterolului și a glicemiei.

Compușii din cojile de cartofi au potențial nutrițional și terapeutic

Cartofii se numără printre cele mai consumate legume din lume. Sunt folosiți pe scară largă în industria alimentară.

O risipă uriașă care rezultă din utilizarea cartofilor este reprezentată de cojile acestora.

Este o risipă deoarece cojile cartofului constituie o sursă promițătoare de compuși.

Cercetătorii cred că acești compuși ar putea fi valorificați în scopuri nutriționale și tehnologice.

Citește și – Cojile de cartofi – un îngrășământ excelent pentru flori (cum să le folosești)

Bogate în fibre și vitamine B

Aproape jumătate din compoziția cojilor de cartofi este constituită din fibre alimentare, care ar putea fi folosite în producția pâinii.

În mod surprinzător, cojile pe care le aruncăm conțin antioxidanți, precum compuși fenolici și vitamina C, vitamina B2, vitamina B6 și acid folic.

Sursă bună de antioxidanți 

50% din compușii fenolici din cartofi se găsesc în coji și au un grad de absorbție foarte mare.

Planta are nevoie de ei pentru a se apăra de bacterii, virusuri, fungi și insecte.

Acești antioxidanți au demonstrat activități anticancerigene importante. Aceștia se leagă de agenții carcinogeni și ajută la înlăturarea lor.

Totodată, compușii fenolici împiedică oxidarea grăsimilor în uleiuri și carne.

Scad colesterolul și zahărul din sânge

Experimentele pe animale au arătat că pudra obținută din măcinarea cojilor de cartofi contribuie la scăderea colesterolului și a glucozei din sânge.

Un efect cu totul neașteptat al acestei pudre este atenuarea daunelor la nivelul cristalinului provocate de diabet.

Au efect antiinfecțios 

Un studiu publicat în 2018 în „Journal of Agricultural and Food Chemistry” a arătat că pudra obținută din cojile mai multor soiuri de cartofi poate ajuta la combaterea infecțiilor vaginale cu Trichimoniază la animale.

Efectul antiinfecțios a fost atribuit compușilor fenolici, îndeosebi acidului cafeic, acidului clorogenic și quercetinei, într-o măsură mai mică.

Citește și – Cojile de cartofi fierți ajută la închiderea rănilor

Cum să consumi cojile de cartofi

Beneficiile descrise mai sus te-au convins să nu mai arunci cojile de cartofi? Acum probabil te întrebi cum le poți consuma!

Cojile de cartofi pot fi coapte în cuptor. Le poți servi apoi pe post de chipsuri!

Iată cum trebuie să procedezi:

Aprinde cuptorul la 200 de grade Celsius. Așterne o hârtie de copt în tavă.

Imediat după ce ai decoji cartofii, spală cojile și dă-le cu ulei, sare, piper sau alte condimente. Masează-le cu mâinile și înșiră-le în tavă.

Lasă-le în cuptor 15-20 de minute, întorcându-le la jumătatea timpului de preparare.

Cojile de cartofi coapte pot fi servite cu ketchup, sosuri sau ca atare.

Alege doar cojile sănătoase, fără porțiuni verzi sau stricate.

Este indicat să le coci imediat după ce cureți cartofii, pentru a preveni oxidarea lor.

Citește și – Cum să faci cartofi pai fără nici un pic de fără ulei

Surse articol:

1. Sabeena Farvin, Surendraraj Alagarsamy, Charlotte Jacobsen, Composition and health benefits of potato peel, January 2012, Research Gate: https://www.researchgate.net/publication/287292063_Composition_and_health_benefits_of_potato_peel
2. Hazal Akyol, Ylenia Riciputi, Esra Capanoglu, Maria Fiorenza Caboni, and Vito Verardo, Phenolic Compounds in the Potato and Its Byproducts: An Overview, Int J Mol Sci. 2016 Jun; 17(6): 835: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4926369
3. Mendel Friedman, Vincent Huang, Quincel Quiambao, Sabrina Noritake, Jenny Liu, Ohkun Kwon, Sirisha Chintalapati, Joseph Young, Carol E Levin, Christina Tam, Luisa W Cheng, Kirkwood M Land: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30039703/Potato Peels and Their Bioactive Glycoalkaloids and Phenolic Compounds Inhibit the Growth of Pathogenic Trichomonads, J Agric Food Chem. 2018 Aug 1;66(30):7942-7947: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30039703/
4. Faith Durand, Here’s Why You Should Never Throw Out Potato Peels, Kitchn: https://www.thekitchn.com/heres-why-you-should-never-throw-out-potato-peelings-tips-from-the-kitchn-212565

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.