Rolul VITAMINEI K în tratamentul OSTEOPOROZEI

Articol scris de Ana-Maria Postolache

Osteoporoza este o boală progresivă, care nu poate fi tratată definitiv. Scăderea densității osoase este un proces natural care începe odată cu vârsta de 30 de ani și se accelerează la femei în perioada menopauzei.

Tratamentele naturale includ administrarea de suplimente alimentare, plante medicinale, vitamine și minerale, precum polen de albine, apilarnil, coada-calului, siliciu, bor, fosfor, calciu, vitamina D și vitamina K.

Vitamina K – osteoporoza

Beneficiile vitamina K asupra oaselor

Vitamina K este mai puțin asociată cu sănătatea oaselor în mentalitatea publicului larg. Studiile au arătat însă că ea are un rol crucial în construirea osoasă. Are efecte anti-calcifiere. Ajută la formarea oaselor, la sensibilizarea organismului la insulină și la prevenirea cancerului.

Această vitamină este importantă pentru funcția mai multor proteine din corp – ex. factorii coagulanți și osteocalcin (o proteină care susține formarea oaselor).

Vitamina K susține procesul de formare osoasă prin mai multe mijloace:

– stimulează diferențierea osteblastelor – celule tinere responsabile cu formarea țesutului osos)
– crește nivelul unor markeri formatori de oase (fosfataza alcalină și factorul de creștere asemănător insulinei)
– reglează mineralizare matricei extracelulare
– previne resorbția osoasă
– reglează metabolismul calciului în țesuturi

Un studiu a arătat că 5 mg de vitamina K1 pe zi, administrată femeilor post-menopauzale cu osteopenie timp de 2 ani a redus fracturile clinice cu peste 50%. S-a constatat totodată o reducere de 75% a incidenței cancerului la grupul care a primit vitamina K1.

O meta-analiză recentă a arătat că 45 mg de vitamina K2 pe zi a redus fracturile la șold cu 77%, fracturile vertebrale cu 60% și alte tipuri de fracturi non-vertebrale cu 81%.

Beneficiile vitaminei K asupra oaselor se datorează efectului de creștere a rezistenței oaselor și de prevenire a fracturilor cauzate de osteopenie și osteoporoză.

Alte studii au arătat că vitamina K2 (45 sau 90 mg/zi) îmbunătățește rata supraviețuirii la pacienții cu ciroză hepatică și carcinom hepatocelular.

Vitamina K1 în asociere cu vitamina D întârzie deteriorarea elasticității arteriale la femeile post-menopauzale.

Totodată, această vitamină ajută la prevenirea calcificării vasculare, îndeosebi la pacienții care iau warfarină, și reduce riscul de boli cardiovasculare și mortalitatea din cauza unor boli de inimă.

Nivelurile mici de vitamina K perturbă activarea osteocalcinului și reduc activitatea osteoblastelor.

Studiile observaționale ample au arătat că persoanele cu cel mai mare aport de vitamina K din dietă sunt mai puțin predispuse la fracturi. Un studiu pe 800 de bărbați și femei vârstnice cu cel mai mare consum de alimente bogate în vitamina K (circa 250 mcg pe zi) reduce au avut un risc cu 65% mai mic de fracturi la șold comparativ cu persoanele care au avut cel mai mic aport alimentar de vitamina K (50 mcg/zi).

Se găsește în natură sub două forme: vitamina K1 (în verdețuri, avocado, kiwi, broccoli, strugurii verzi, salata verde, ulei de măsline) și vitamina K2 (pui, unt, gălbenuș, brânză). Vitamina K3 – varianta sintetică – se transformă în vitamina K2 în ficat.

Pentru a împlini doza de 250 mcg de vitamina K pe zi ar trebui să consumăm câte o porție mare de salată din verdețuri variate în fiecare zi, sau câte 200 g de broccoli gătit.

Dacă doriți să luați suplimente cu vitamina K2, cereți mai întâi sfatul medicului. Unii specialiști susțin că cea mai bună alegere este vitamina K2, în doze de cel puțin 100 mcg pe zi. Nu luați vitamina K dacă urmați un tratament cu medicamente anticoagulante, precum warfarină.

Cumpără de aici remedii naturiste pentru osteoporoză:

Surse bibliografice:

1. Solmaz Akbari and Amir Alireza Rasouli-Ghahroudi, „Vitamin K and Bone Metabolism: A Review of the Latest Evidence in Preclinical Studies”, articol publicat în Biomed Research International. 2018; 2018: 4629383, preluat de pe site-ul: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6040265/
2. James J DiNicolantonio, Jaikrit Bhutani, and James H O’Keefe, „The health benefits of vitamin K”, articol publicat în jurnalul Open Heart. 2015; 2(1): e000300, preluat de pe site-ul: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4600246/
3. KATHLEEN JADE, „The Role of Vitamin K in Natural Osteoporosis Treatment”, articol publicat în University Health News Daily, BONES & JOINTS, preluat de pe site-ul: https://universityhealthnews.com/daily/bones-joints/the-role-of-vitamin-k-in-natural-osteoporosis-treatment/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.