Nivelurile scăzute de seleniu cresc riscul de complicații și deces la persoanele cu COVID-19

Informațiile prezentate în acest articol se bazează pe studii științifice. Link-urile către sursele citate sunt afișate la finalul articolului.

Seleniul este un mineral cu un rol extrem de important în ceea ce privește buna funcționare a sistemului imunitar și a glandei tiroide. Din păcate, este de multe ori trecut cu vederea.

Un studiu amplu, publicat în jurnalul științific „Nutrients” a arătat de curând că deficitul de seleniu crește riscul de deces din cauza infecției cu COVID-19.

Seleniul si COVID-19

Seleniul si COVID-19: Kjpargeter – www.freepik.com

Seleniul are un rol vital în prevenirea infecțiilor virale

Seleniul este vital pentru prevenirea infecțiilor virale, inclusiv a celor cauzate de noul coronavirus.

Oamenii de știință de la mai multe instituții din Germania au analizat legătura dintre nivelul de seleniu din corp și complicațiile asociate cu boala COVID-19.

Ei sunt de părere că evaluarea nivelurilor de seleniu din sângele pacienților ar putea oferi informații prețioase în ceea ce privește diagnosticul.

Totodată, aceștia susțin că suplimentele cu seleniu ar trebui incluse în tratamentul pacienților cu COVID-19, mai ales la vârstnici, diabetici și cei cu boli grave sau cu risc de complicații.

Citește și – Seleniul crește imunitatea la Coronavirus și poate preveni COVID-19 – mărturia unui medic american

Rolul seleniului în apărarea imunitară

Seleniul susține peste 25 de selenoproteine, enzime care funcționează ca antioxidanți. Acestea sunt de asemenea implicate în apărarea imunitară, mai precis în:

– imunitatea înnăscută, care combate majoritatea germenilor
– imunitatea adaptivă, care produce anticorpi și imunitate
– diviziunea celulară
– antioxidanți care combat stresul oxidativ și protejează țesuturile sănătoase

Seleniul previne mutațiile virusurilor și complicațiile

Seleniul este cu atât mai important în combaterea infecției cu COVID-19 cu cât coronavirusurile suferă rapid mutații, ceea ce înseamnă că apărarea imunitară trebuie să pornească din nou procesul de recunoaștere a patogenului.

Acest lucru este cu atât mai problematic la persoanele care au imunitatea scăzută.

S-a demonstrat că șoarecii cu deficit de seleniu infectați cu virusul gripal A au o rată crescută de mutații ARN.

Spre deosebire de șoarecii cu niveluri bune de seleniu, aceștia vor avea dificultăți în combaterea infecției.

Mai mult decât atât, animalele cu niveluri scăzute de seleniu au dezvoltat complicații pulmonare severe în urma infecției, iar animalele cu niveluri normale de seleniu au prezentat doar simptome ușoare.

Citește și – Seleniul influențează sistemul imunitar, tiroida, inflamațiile interne

Deficitul de seleniul asociat cu un risc mai mare de complicații și deces

Majoritatea persoanelor infectate cu SARS-CoV-19 fac o formă ușoară de boală, cu simptome similare gripei. Cu toate acestea, persoanele care nu au suficienți antioxidanți (precum seleniul) în corp, riscă să fie expuse la o cantitate periculoasă de radicali liberi și stres oxidativ.

Așadar, nu virusul în sine crește riscul de deces, ci reacția exagerată a sistemului imunitar, care produce o furtună de citokine și inflamații excesive, care atacă țesuturile sănătoase și produce insuficiență respiratorie acută.

Sindromul de detresă respiratorie acută (SDRA) poate vătăma în consecință sistemul circulator și alte organe din corp.

În studiul citat mai sus, cercetătorii germani au analizat nivelurile selenoproteinelor P de la pacienți cu COVID-19, care arată statusul seleniului din corp.

Au observat o legătură clară între lipsa unor selenoproteine și mortalitatea prin COVID-19. Acest deficit s-ar putea datora atât aportului scăzut de seleniu din dietă, cât și utilizării substanțiale de seleniu de către sistemul imunitar pentru combaterea infecției.

Autorii acestui studiu au concluzionat că suplimentele cu seleniu pot fi incluse în tratamentul pentru COVID-19 datorită faptului că accelerează recuperarea organismului și totodată poate preveni boala sau complicațiile. Totodată, este un remediu sigur și accesibil.

Solul și alimentele sărace în seleniu 

Seleniul se găsește în pește, în ouă, în organele de animale, în cerealele integrale și în nucile braziliene. Acestea sunt cele mai bune surse de seleniu.

Cu toate acestea, solul din Europa, China, India, America de Sud, Africa și unele zone din SUA este sărac în seleniu. Iar culturile cu deficit de minerale afectează lanțul alimentar.

Astfel se explică faptul că circa un miliard de oameni la nivel mondial au lipsă de seleniu.

Doza recomandată de seleniu

Doza recomandată de seleniu este de 50-70 mcg pe zi. Însă această cantitate nu mai este suficientă pentru a acoperi nevoile reale ale corpului.

Ar putea fi nevoie de minim 100 mcg de seleniu pe zi pentru refacerea nivelurilor de selenoproteine. În cazul unei infecții, doza poate fi chiar mai mare.

Potrivit „European Food Safety Association” (EFSA), doza maximă sigură de seleniu poate ajunge până la 300 mg pe zi.

Organismul are nevoie și de alți nutrienți pentru apărarea imunitară și combaterea stresului oxidativ, precum vitamina D, vitamina C și zinc.

Citește și – Top 11 alimente bogate în seleniu – un mineral esențial pentru imunitate, tiroidă, inflamații

Sursă articol: Health and Science, Widespread selenium deficiency increases the risk of dying of COVID-19: https://www.healthandscience.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=2699:widespread-selenium-deficiency-increases-the-risk-of-dying-of-covid-19&catid=20&lang=en&Itemid=198

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.