SELENIUL influențează sistemul imunitar, tiroida, inflamațiile interne

Seleniul este un mineral esențial pentru sănătatea noastră, ceea ce înseamnă că organismul nu îl poate produce singur, ci trebuie să îl primească din alimente.

Este considerat unul din principalii antioxidanți ai organismului, care împiedică formarea radicalilor liberi (asociați cu boli cronice și îmbătrânire prematură).

Seleniul in corp: analyteguru.com

Ce rol are seleniul în corp

De o cantitate adecvată de seleniu în corp depinde buna funcționare a glandei tiroide și a metabolismului, apărarea antioxidantă și prevenirea multor boli grave.

• Funcția tiroidei. Glanda tiroidă este țesutul cu cele mai mari concentrații de seleniu din corp. Acest mineral stimulează o enzimă care transformă hormonul tiroidian T4 în T3, adică în forma lui activă. De aceea el este atât de important pentru sănătatea tiroidei. Nivelurile scăzute de seleniu au fost descoperite la persoanele cu tiroidita Hashimoto (tiroidita autoimună).

• Apărarea antioxidantă. Stresul oxidativ este extrem de periculos deoarece produce radicali liberi care pot provoca numeroase boli, precum cancer, afecțiuni cardiovasculare și alte tulburări degenerative asociate cu îmbătrânirea organismului. Poluarea, radiațiile, fumul de țigară și pesticidele sunt factori care susțin producerea de radicali liberi în corp. Seleniul este un antioxidant care poate contracara efectele distructive ale radicalilor liberi în corp.

• Cancer. Seleniul ne poate apăra de cancer prin reducerea stresului oxidativ și a daunelor asupra ADN-ului. Aceste rezultate au fost obținute în studiile în care cercetătorii au folosit alimente bogate în seleniu și nu suplimente.

• Radioterapie. Cercetările au arătat că suplimentarea cu seleniu poate reduce efectele secundare ale radioterapiei.

• Tulburări cardiovasculare. Celulele endoteliale vasculare sunt afectate de stresul oxidativ. Acesta poate agrava de asemenea afecțiuni cardiovasculare deja existente, precum ateroscleroza, hipertensiunea arterială sau insuficiența cardiacă congestivă. Selenoproteinele sunt esențiale pentru apărarea antioxidantă a corpului, de aceea seleniul poate avea un rol important în prevenirea sau tratarea bolilor cardiovasculare.

• Funcția imunitară. Sistemul imunitar are nevoie de seleniu pentru prevenirea infecțiilor cu virusuri, bacterii sau a inflamațiilor, datorită efectului său antioxidant și tonifiant la nivel imunitar.

• Astm. Stresul oxidativ este implicat în numeroase inflamații, inclusiv în inflamația căilor respiratorii. Astmul este bun exemplu în acest sens, în care căile respiratorii ale plămânilor se îngustează, iar inflamația produce un exces de mucus care îngreunează respirația. Un studiu a arătat că seleniul îmbunătățește simptomele de astm prin faptul că susține capacitatea corpului de a elimina radicalii liberi.

• Boli neurologice. Stresul oxidativ, pe care seleniul îl poate combate, este implicat în cele mai comune tulburări neurologice, precum Parkinson, Alzheimer și scleroza multiplă.

• Tulburări musculare. Lipsa de seleniu din corp poate duce la distrofia miotonică (o afecțiune genetică) ce produce slăbiciune musculară și dureri.

Seleniul are multe alte funcții în corp:

– reduce toxicitatea chimioterapiei și a radioterapiei, fără să afecteze eficiența tratamentului
– are efecte antitumorale și antimutagenice
– ajută la eliminarea substanțelor chimice din corp
– facilitează reciclarea vitaminelor C și E în corp
– inhibă formarea cheagurilor de sânge
– inhibă oxidarea grăsimilor din corp
– îmbunătățește raportul dintre colesterolul LDL și colesterol HDL
– stimulează repararea ADN-ului

De unde luăm seleniu

Majoritatea oamenilor reușesc să ia suficient seleniu din dietă. Alții însă au nevoie de suplimente. Atenție însă, acestea trebuie luate numai după constatarea unui deficit de seleniu în corp sau la recomandarea medicului. Organismul are nevoie de cantități mici de minerale esențiale, iar nivelurile prea mari sau prea mici pot cauza probleme grave.

Seleniul se găsește în sol, în apă și în unele alimente, precum:

– pește și alte produse marine
– carne
– ouă
– cereale
– nuci braziliene (1-2 sunt suficiente pe zi)

Suplimentele cu seleniu în doze mari pot fi toxice. Seleniul face o pereche bună cu vitaminele B, C, E, coenzima Q10, cisteina, glutațion, metionină și zinc.

Unele medicamente pot reduce nivelul de seleniu din sânge, precum corticosteroizii, anticoncepționalele, steroizii anabolizanți, diureticele mercuriale și agenții chimioterapeutici.

Cumpără de aici:

Sursă: Superpharmacy, The Role of Selenium in the Body: https://www.superpharmacy.com.au/blog/the-role-of-selenium-in-the-body

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.