8 suplimente pentru întărirea IMUNITĂȚII, susținute de studii științifice

De buna funcționare a sistemului imunitar depinde sănătatea întregului organism. O imunitate bună înseamnă o apărare mai puternică împotriva patogenilor.

Sistemul imunitar are rolul de a identifica și elimina microorganismele dăunătoare, de a identifica și tolera organismele inofensive și alimentele, și de a menține o memorie bună a descoperirilor imunologice.

8 suplimente pentru imunitate susținute științific

Competența sistemului imunitar intră în declin odată cu înaintarea în vârstă. Iar o imunitate scăzută înseamnă o sensibilitate mai mare la infecții.

Imunitatea poate fi afectată și de o dietă precară. Cercetătorii notează că subnutriția reduce apărarea imună și crește susceptibilitatea la boli.

Imunitatea este afectată de deficitele de vitaminele A, D și E, zinc, fier și seleniu. Ea poate fi menținută printr-o alimentație care asigură un aport complet de nutrienți esențiali, dar și prin odihnă suficientă, renunțarea la vicii și un stil de viață sănătos în general.

8 suplimente pentru imunitate, susținute științific

Imunitatea poate fi stimulată sau întărită și cu ajutorul unor plante sau produse naturiste. Vă prezentăm în continuare 8 suplimente imunostimulatoare, pe care studiile le-au arătat a fi cele mai eficiente în creșterea răspunsurilor imune la bolile infecțioase.

1. Echinacea

Înainte de apariția antibioticelor, echinacea era primul și cel mai eficient tratament împotriva infecțiilor. Este în mod deosebit eficientă în prevenirea și tratarea infecțiilor la copii, vârstnici și persoanele cu imunitatea compromisă.

A demonstrat efecte antimicrobiene împotriva virusurilor și a bacteriilor care provoacă răceli, gripă, dureri în gât și alte afecțiuni respiratorii.

Totodată, echinacea stimulează creșterea florei intestinale (bacteriile bune din intestin), îndeosebi a speciilor Bifidobacterium, și potențează efectele probioticelor care conțin aceste specii. Echinacea are și efecte antiinflamatoare, prin care susține procesul de vindecare a rănilor.

Se pot lua doze de 300-500 mg de capsule cu pudră de echinacea, de 3 ori pe zi, sau câte 2,5 ml de tinctură de echinacea, de 3 ori pe zi.

2. Acetilcisteina

Acetilcisteina este o formă a aminoacidului cisteină. Susține funcția sistemului imunitar prin 4 mecanisme:

– crește nivelul de glutațion din corp – un antioxidant puternic necesar pentru buna funcționare a sistemului imunitar; îndeosebi persoanele vârstnice au un nivel scăzut de glutațion
– ajută la eliminarea mucusului în afecțiunile respiratorii precum bronșită
– protejează împotriva gripei, reduce frecvența și severitatea simptomelor
– perturbă biofilmele unor bacterii și fungi dăunători, precum Stafilococul auriu, Candida albicanis și Helicobacter pylori

3. Vitamina D3

Lipsa de vitamina D3 din corp este una din cele mai frecvente deficiențe nutriționale la adulți (57%). Studiile au asociate deficitul de vitamina D3 cu o autoimunitate crescută (corpul se atacă pe sine însuși) și susceptibilitate mare la infecții.

Adulții pot lua vitamina D3 (colecalciferol) sub formă de capsule. Copii nu trebuie să ia aceste suplimente fără acordul medicului.

4. Vitaminele B6 și B12

Aceste două vitamine din complexul B susțin în mod special funcția imună. Vitamina B6 este esențială pentru reacțiile biochimice din sistemul imunitar, iar lipsa ei poate reduce răspunsul celulelor albe din sânge. Vitamina B12 se ocupă de diviziunea și creșterea celulară, iar lipsa ei din corp poate obstrucția creșterea celulelor albe de sânge. Vitaminele B ajută de asemenea la protejarea microbiomului intestinal de patogeni.

5. Vitamina C și zinc

Vitamina C se acumulează în câteva celule ale sistemului imunitar. Ele au nevoie de ea pentru desfășurarea unor sarcini, în mod special fagocitele și celulele T. Zincul combate infecțiile și ajută la vindecarea rănilor.

Mai multe studii clinice au arătat că un aport adecvat de vitamina C (până la 1 g) și zinc (până la 30 mg) poate ameliora simptomele infecțiilor respiratorii și durata lor, inclusiv a răcelii.

Vitamina C și zincul reduc totodată incidența și îmbunătățesc evoluția unor boli grave precum pneumonie, malarie, infecții diareice, mai ales la copiii din țările în curs de dezvoltare.

6. Fructele de soc

Fructele de soc (Sambucus nigra) conțin proteine, aminoacizi, grăsimi nesaturate, fibre, vitamine și minerale. Sunt foarte bogate în antioxidanți (antocianini, flavonoli, acizi fenolici și proantocianidine), terpeni și lectine.

Polifenolii din fructele de soc ajută la reducerea tensiunii arteriale și a nivelului de zahăr din sânge, stimulează imunitatea și au efecte antivirale și antitumorale. Se poate lua sirop de fructe de soc, (Sambucol), câte 2 lingurițe pe zi.

7. Probioticele

Din toate suplimentele imunostimulatoare recomandate mai sus, probioticele sunt probabil cele mai eficiente. Acțiunea lor este foarte profundă. Au un impact puternic asupra celulelor dendritice, celulelor epiteliale, celulelor T, limfocitelor și celulelor B.

Probioticele ajută la întărirea barierei mucoasei intestinale și la prevenirea pătrunderii bacteriilor în fluxul sanguin. Din toate tulpinile de bacterii sănătoase, 4 s-au dovedit a fi cele mai bune pentru imunitate:

1. Lactobacillus rhamnosus GG
2. Bifidobacterium animalis
3. Lactobacillus paracasei
4. Lactobacillu acidophilus

8. Rădăcina de astragalus

Această plantă este originară din China, dar este cunoscută în întreaga lume pentru efectele sale imunostimulatoare puternice. Astragalus conține flavonoide cu proprietăți antioxidante și anti-îmbătrânitoare. Acționează ca un adaptogen, adică reglează efectele stresului și a oboselii asupra corpului.

Poate fi consumată sub formă de extract, ceai, pulbere sau tinctură. Doza pentru adulți este de 250-300 mg de extract standardizat, de 3-4 ori pe zi.

Sub formă de capsule cu pulbere de Astragalus, se pot lua câte 500-1.000 mg, de 3-4 ori pe zi.

Cumpără de aici:

Surse bibliografice:

1. Calder PC, Feeding the immune system, Proceedings of the Nutrition Society. 2013 Aug;72(3):299-309: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23688939
2. Chandra Johnson Greene, 8 Amazing Benefits of Lime, University Health News Daily: https://universityhealthnews.com/daily/nutrition/8-amazing-benefits-of-lime/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Loading...

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.