Prunele ajută la controlul hipertensiunii arteriale, colesterolului și diabetului

Bazat pe studii științifice

Prunele se numără printre cele mai sănătoase fructe de toamnă.

Beneficiile lor se datorează conținutului bogat în fibre și antioxidanți.

Prunele tin sub control hipertensiunea, diabetul si colesterolul

Prunele tin sub control hipertensiunea, diabetul si colesterolul: 

Prunele sunt foarte bogate în fibre

100 de grame de prune uscate oferă 19% din doza zilnică recomandată de fibre alimentare (sorbitol și isatină).

Sunt o sursă bună de vitamina K (50%) și vitamina A (26%). Conțin și vitamine din grupul B (B1, B2, B5, B6).

100 de grame de prune uscate furnizează 31% din doza zilnică necesară de cupru, 19% din doza de potasiu, 13% din doza de magneziu, 10% din doza de fosfor, 9% din doza de fier și 4% din doza de calciu.

Fibrele sunt responsabile pentru efectul laxativ al prunelor.

Citește șiRețete cu prune pentru digestie și constipație

Antioxidanți cu rol protector împotriva bolilor

Dintre antioxidanți, cei mai importanți sunt vitamina A, carotenoidele (beta-caroten), flavonoidele (luteină, zeaxantină, criptoxantină) și compușii fenolici (antocianini).

Orice aliment cu activitate antioxidantă contribuie la protejarea organismului împotriva bolilor.

Antioxidanții menționați mai sus sunt implicați în procesul îmbătrânirii și procesele dezvoltării bolilor cronice.

Vitamina A este necesară pentru ochi, mucoase și piele. Totodată, reduce riscul de cancer oral și pulmonar.

Luteina și zeaxantina ajută de asemenea la protejarea vederii.

Îmbunătățesc sănătatea oaselor și a inimii 

Mineralele din prune favorizează formarea celulelor roșii de sânge.

Potasiul ajută la controlul tensiunii arteriale și a ritmului cardiac.

Vitaminele din complexul B sunt implicate în metabolizarea carbohidraților, grăsimilor și proteinelor.

Prunele sunt, așadar, fructe benefice sănătății. Studiile recente au arătat că acestea au proprietăți antioxidante, antiinflamatoare și antialergice.

Ajută la îmbunătățirea funcțiilor cognitive, a oaselor și a sistemului cardiovascular.

Citește șiPrunele uscate reduc kilogramele și subțiază talia (studiu)

Reduc tensiunea arterială 

Cercetătorii pakistanezi au efectuat un studiu pe persoane pre-hipertensive.

Au folosit suc de prune și prune uscate lăsate la înmuiat în apă peste noapte.

Studiul a durat 2 luni. Rezultatele au arătat că consumul de prune (3 pe zi) a scăzut semnificativ tensiunea arterială.

La grupul de control, care a primit o băutură placebo, nivelul de colesterol a crescut. La grupul de intervenție, care a primit prune, concentrația colesterolului LDL a scăzut.

Scad colesterolul LDL

Oamenii de știință de la Departamentul de Nutriție din cadrul Universității din California au testat efectele prunelor și pe persoane cu hipercolesterolemie ușoară.

Participanții au adăugat 12 prune (100 g) în alimentația zilnică, constând în 6 g de fibre alimentare.

După cele 8 săptămâni de dietă cu prune, nivelul colesterolului LDL era mult mai mic.

Prunele au îmbunătățit nu doar colesterolul, ci și tranzitul intestinal. Fructele au crescut cu 20% cantitatea de materii fecale eliminate.

Acțiunea laxativă a prunelor poate fi atribuită conținutului bogat în sorbitol.

Ajută la controlul diabetului

Deși sunt bogate în zaharuri simple, nu produc o creștere rapidă a zahărului din sânge.

Acest lucru se datorează tot fibrelor, sorbitolului și fructozei.

La efectul laxativ și de întârizere a absorbției glucozei contribuie și compușii fenolici (acidul clorogenic și acidul neoclorogenic).

Aceștia inhibă oxidarea colesterolului LDL, contribuind astfel la prevenirea bolilor cardiovasculare și a cancerului.

Prunele ajută la prevenirea osteoporozei, datorită conținutului de bor, calciu și vitamina K.

Sunt de asemenea stimulente naturale ale memoriei.

Citește șiPrunele îmbunătățesc digestia, memoriași sănătatea oaselor

Surse articol:

1. Nutrition and You, Prunes (Dried Plums): https://www.nutrition-and-you.com/prunes.html
2. Ezinne O Igwe, Karen E Charlton, A Systematic Review on the Health Effects of Plums (Prunus domestica and Prunus salicina), Phytother Res. 2016 May;30(5):701-31: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26992121/
3. Talat Ahmed, Halima Sadia, Sadia Batool, Ayesha Janjua, Faiza Shuja, Use of prunes as a control of hypertension, J Ayub Med Coll Abbottabad. Jan-Mar 2010;22(1):28-31: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21409897/
4. L F Tinker, B O Schneeman, P A Davis, D D Gallaher, C R Waggoner, Consumption of prunes as a source of dietary fiber in men with mild hypercholesterolemia, Am J Clin Nutr. 1991 May;53(5):1259-65: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1850578/
5. M Stacewicz-Sapuntzakis, P E Bowen, E A Hussain, B I Damayanti-Wood, N R Farnsworth, Chemical composition and potential health effects of prunes: a functional food? Crit Rev Food Sci Nutr. 2001 May;41(4):251-86: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11401245/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.