Sosul de soia ne face nu doar hrana mai gustoasă, ci și viața mai sănătoasă!

Articol documentat

Sosul de soia a fost inventat în urmă cu 3.000 de ani de către chinezi.

Se folosește cu precădere în bucătăria asiatică, însă astăzi se adaugă în diverse rețete. Se găsește și în magazinele noastre.

Sosul de soia - ce beneficii are si la ce se foloseste

Sosul de soia – ce beneficii are si la ce se foloseste: Jcomp – Freepik.com

Ce este sosul de soia?

Sosul de soia este un condiment vegan, obținut prin fermentare din boabe de soia, făină de grâu, apă și sare.

Atât soia, cât și grâul sunt ingrediente alergenice.

Cu toate acestea, studiile au arătat că sosul de soia ca produs final nu are efect alergenic, dimpotrivă.

În urma fermentării, proteinele din ingredientele crude se transformă în peptide și aminoacizi.

Polizaharidele din pereții celulari ai baobelor de soia rămân în sosul de soia după fermentare.

Sosul de soia ameliorează rinita alergică

Studiile in vitro și in vivo au arătat că polizaharidele din sosul de soia au activități antialergice și hipoalergenice.

Suplimentarea orală cu aceste substanțe s-a dovedit eficientă în tratamentul rinitei alergice sezoniere.

Cercetătorii sunt de părere că sosul de soia poate fi un condiment benefic pentru persoanele care suferă de boli alergice.

Acesta poate fi consumat zilnic, ajutând la îmbunătățirea calității vieții pacienților.

Compușii din sosul de soia inhibă producția de histamină – un mediator al alergiilor și inflamațiilor.

Digestiv, antimicrobian, antihipertensiv

Sosul de soia fermentat în stil japonez este considerat un aliment funcțional.

În primul rând, ajută digestia. Studiile umane au arătat că un sosul de soia adăugat în supe mărește secreția sucurilor gastrice.

În al doilea rând, sosul de soia are proprietăți antimicrobiene. Acesta a demonstrat activități împotriva mai multor microorganisme, precum:

  • Stafilococul auriu
  • Vibrio cholera
  • Salmonella enteritidis
  • Escherichia coli patogenă și nonpatogenă
  • Shigella flexneri

În sosul de soia se găsește de asemenea un compus cu efect antihipertensiv.

Este vorba de un inhibitor al enzimei de conversie a angiotensinei.

Sosul de soia are și activități antiplachetare (subțiază sângele și previne formarea trombilor sau cheagurilor de sânge).

Citește și – Soia ajută la scăderea tensiunii arteriale și a colesterolului

Combate cancerul

La lista proprietăților terapeutice ale sosului de soia se adaugă și cele anticancerigene.

Experimentele pe șoareci au arătat că includerea sosului de soia în hrana lor a inhibat neoplazia gastrică indusă de benzo [a] pirenă – un poluant cu potențial cancerigen.

Compușii din sosul de soia care au demonstrat efecte antincancerigene și antioxidante sunt:

  • 4-hidroxi-2(sau 5)-etil-5(sau 2)-metil-3(2h)furanon
  • 4-hidroxi-2,5-dimetil-3(2H)-furanon
  • 4-hidroxi-5-metil-3(2H)-furanon

O dietă cu 10% sos de soia a redus frecvența și multiplicitatea tumorilor hepatice spontane la șoareci.

Studiile pe șobolani au arătat că sosul de soia fermentat combate de asemenea cataracta spontană.

La ce poți folosi sosul de soia

Sosul de soia are un gust sărat-acru-amărui. Poate fi folosit la marinate. Îl putem adăuga în diverse salate, tocănițe de legume, supe, preparate din carne sau pește, orez, paste și așa mai departe.

Temperaturile mari nu îi afectează nici gustul și nici culoarea.

Spre deosebire de alte sosuri, sosul de soia are un conținut redus de calorii și carbohidrați.

Este însă bogat în sodiu, aspect de care trebuie să țină cont mai ales cei cu tensiunea arterială deja mărită.

Citește și – Tofu, brânza de soia – bogată în proteine, minerale și estrogeni naturali (beneficii)

Surse articol:

1. Makio Kobayashi, Hiroaki Matsushita, Ikuo Shioya, Mitsuyori Nagai, Ryo-Ichi Tsukiyama, Masami Saito, Toshiro Sugita, Takashi Sugimura, Kenji Yamamoto, Quality of life improvement with soy sauce ingredients, Shoyu polysaccharides, in perennial allergic rhinitis: a double-blind placebo-controlled clinical study, Int J Mol Med. 2004 Nov;14(5):885-9: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15492861/
2. Shigehiro Kataoka, Functional effects of Japanese style fermented soy sauce (shoyu) and its components, J Biosci Bioeng. 2005 Sep;100(3):227-34: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16243270/
3. Makio Kobayashi, Immunological functions of soy sauce: hypoallergenicity and antiallergic activity of soy sauce, J Biosci Bioeng, 2005 Aug;100(2):144-51: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16198255/
4. Rhonda Parkinson, What is Soy Sauce? Uses, Benefits and Recipes, The Spruce Eats: https://www.thespruceeats.com/soy-sauce-information-694709

 

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.