Mazărea – un aliment anticancerigen, antidiabetic, anti-colesterol

Mazărea este un aliment binevenit în alimentația celor care țin post sau au un regim vegetarian.

Leguminoasele sunt foarte hrănitoare și sunt apreciate pe scară largă pentru profilul lor nutrițional deosebit.

Mazarea – un aliment anticancerigen, antidiabetic, anti-colesterol

Mazarea – un aliment anticancerigen, antidiabetic, anti-colesterol

Nu doar mazărea, fasolea, lintea, soia și năutul fac parte din această categorie. Inclusiv carobul, trifoiul, lucerna, lemnul-dulce, schinduful și arahidele sunt leguminoase.

Aceste alimente sunt bogate în proteine, fibre și micronutrienți.

Mazărea – conținut nutrițional

Mazărea (Pisum sativum) conține cantități bune de potasiu, calciu, fosfor și fier, vitamina C și fitonutrienți.

Datorită conținutului ridicat în protide, calorii și hidrați de carbon, mazărea uscată este considerată un aliment energetic.

Între compușii bioactivi cu efecte terapeutice se numără alcaloizii, flavonoidele, glicozidele, izoflavonele, fenolii, fitosterolii, saponinele, taninurile, apigenina, luteolina, quercetina.

Ce beneficii are consumul de mazăre

Mazărea este un aliment foarte sănătos, ușor accesibil și ieftin.

Îmbunătățește digestia. Are efecte prebiotice în intestinul gros.

Ajută la prevenirea deficitelor de seleniu sau acid folic. Contribuie la controlul zahărului din sânge și al colesterolului.

Mazărea este cunoscută pentru activitățile sale antibacteriene, antifungice, insecticide și anti-Helicobacter pylori.

Studiile recente au arătat că are proprietăți antiinflamatoare, antioxidante, anti-hipercolesterolemiante și antidiabetice.

Academicianul Ovidiu Bojor notează efectele digestive, laxative și anti-anemice.

Mazărea – un aliment cu potențial anticancerigen

O recenzie publicată în 2017 în jurnalul „Pharmacognosy Reviews” a investigat efectele anticancerigene ale acestui aliment.

Extractele de mazăre sunt eficiente împotriva bolilor canceroase. Inhibitorii de protează din mazăre combat creșterea adenocarcinomului colorectal uman.

Lectinele din mazăre împiedică înmulțirea celulelor de cancer hepatic.

Lectinele extrase din mugurii și frunzele au demonstrat efecte citotoxice în mai multe linii celulare de cancer, precum cancer mamar, hepatic, laringian și de colon.

Extractele din semințe de mazăre sunt citotoxice în cancerul pulmonar și cancerul de sânge.

Soia, lintea, carobul și lucerna au de asemenea proprietăți anticancerigene.

Citește și – Pateu vegetal din mazăre – rețetă + beneficii pentru sănătate

Fitocompușii din mazăre care combat cancerul 

Izoflavonele (genisteina, daidzeina) – acestea au efecte fitoestrogene și inhibă dezvoltarea tumorilor prin repararea AND-ului și inducerea apoptozei.

Lectinele – au demonstrat un potențial maecant împotriva tumorilor și cancerelor de piele, de ficat, de duct biliar, de oase.

Saponinele – acestea se găsesc în mazăre, soia, năut, arahide și linte; au activități împotriva cancerului de colon, cervical și celulele de melanom.

Compușii fenolici – mazărea este o sursă bogată de fenoli; acești antioxidanți pot preveni diverse boli cauzate de stresul oxidativ, precum cancerul și afecțiunile cardiovasculare.

Citește și – Iahnie de mazăre – mâncare hrănitoare în post

Precauții la consumul de mazăre

Mazărea conține anti-nutrienți, care pot împiedica absorbția nutrienților din alimente și cauza carențe nutriționale.

Acidul fitic și lectinele sunt două exemple de anti-nutrienți.

Aceștia pot reduce absorbția fierului și zincului. Pot provoca de asemenea probleme digestive.

Lectinele pot perturba flora bacteriană intestinală și echilibrul sistemului imunitar.

Vestea bună este că prin înmuiere sau preparare termică, acești antinutrienți sunt reduși semnificativ.

Consumați mazăre cu moderație.

Surse articol:

1. Ovidiu Bojor, Catrinel Perianu, Mazărea, Sănătate prin Semințe, Fructe și Legume, Editura Fiat Lux, București, pp. 114-115
2. Runchana Rungruangmaitree and Wannee Jiraungkoorskul, Pea, Pisum sativum, and Its Anticancer Activity, Pharmacognosy Reviews: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5414455/
3. Wendy J Dahl, Lauren M Foster, Robert T Tyler, Review of the health benefits of peas (Pisum sativum L.), Br J Nutr. 2012 Aug;108 Suppl 1:S3-10: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22916813/
4. Annie Jangam, Green Peas: Health Benefits, Nutrition Facts and Possible Side Effects, Style Craze: https://www.stylecraze.com/articles/amazing-benefits-of-peas/

 

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.