SFECLA roșie – un aliment ANTI-INFLAMATOR, ANTI-CANCERIGEN și ALCALINIZANT puternic

Sfecla roșie are un conținut nutrițional extrem de variat. Conține fier, vitamina C, vitamine din complexul B, acid folic, mangan, potasiu, cupru, magneziu, fibre și proteine.

Sfecla roşie – Indicaţii terapeutice

Consumul de sfeclă a fost asociat cu reducerea inflamațiilor interne, susținerea sănătății cardiovasculare, protejarea sistemului digestiv, a creierului și a ochilor. Crește performanța sportivă, combate cancerul și ajută la purificarea sângelui de toxine.

Este o legumă versatilă, care poate fi consumată atât fiartă, cât și crudă, sub formă de salate, sucuri sau alte mâncăruri gătite.

Majoritatea beneficiilor sale se datorează unor fitonutrienți cunoscuți sub numele de betalaine (betanină și vulgaxantină). Aceștia funcționează ca antioxidanți cu efecte antiinflamatoare și anticancerigene.

Studiile au arătat că betalainele apără organismul de mai multe tipuri de cancer: de stomac, de colon, de plămâni și de sân și de bolile cardiovasculare.

Datorită conținutului de luteină și zeaxantină, sfecla protejează sănătatea ochilor. Acești doi carotenoizi, care combat dezvoltarea cataractei și a degenerescenței maculare se găsesc de asemenea în morcovi și în dovleac.

Surpriza cea mai mare este că acești antioxidanți puternici care luptă împotriva bolilor se găsesc într-o concentrație mai mare în partea aeriană verde a sfeclei. De pildă, frunzele de sfeclă au un conținut mai mare de luteină și zeaxantină decât rădăcina.

______________________________________________________________________________________________________

Beneficiile consumului de sfeclă 

• Compușii antiinflamatori din sfeclă inhibă activitatea unor enzime numite ciclo-oxigenază (COX-1 și COX-2) pe care corpul le folosește pentru a declanșa inflamații.

Alimentația noastră este plină de produse procesate, bogate în zahăr, care declanșează inflamațiile.

Reducerea nivelului de inflamații interne este importantă pentru sănătatea tuturor sistemelor din corp. Inflamațiile cresc riscul bolilor de inimă, a diabetului, a cancerului și a bolilor neurodegenerative precum Alzheimer sau Parkinson.

• Betaina și colina din sfeclă reglează inflamația din sistemul cardiovascular, ajutând la scăderea nivelului de colesterol și a tensiunii arteriale mărite.

Colina oprește hemocisteinele, reacțiile inflamatorii din corp care cresc riscul înfundării arterelor și de dezvoltare a aterosclerozei.

Nitrații sunt alți compuși din sfeclă care reglează nivelurile de colesterol.

• Cunoscute ca un agent natural de curățare a sângelui, sfecla joacă un rol important în detoxifierea organismului de metale grele. Efectele sale purificatoare asupra ficatului și a organelor digestive se datorează compusului glutațion.

Fibrele pe care le conțin curăță de asemenea tractul digestiv de deșeuri și toxine și reglează tranzitul intestinal.

Betalainele ajută la formarea de gluțion, un compus care neutralizează toxinele și le face solubile în apă, ajutând la eliminarea lor prin urină.

• Sfecla conține compuși care încetinesc îmbătrânirea prematură a corpului.

• Ajută la reglarea nivelurilor pH-ului și la alcalinizarea corpului. Cele mai multe boli au nevoie de un mediu acid pentru a se dezvolta și persista.

Reducerea consumului de alimente procesate, care duc la formarea de acid în corp, și introducerea în dietă a cât mai multe alimente alcalinizante precum sfecla poate ajuta la combaterea bolilor asociate cu înaintarea în vârstă.

• Nitrații din sfeclă cresc nivelul de energie și măresc performanța fizică. Studiile au arătat că acești compuși ajută la recuperarea musculară la atleți după o cursă și reduc stresul corpului în urma exercițiilor fizice intense.

________________________________________________________________________________________________________

Cel mai sănătos mod de a găti sfecla este să o fierbem la aburi timp de 20 de minute sau să o coacem în cuptor sub o oră. Astfel își va păstra nu doar gustul și culoarea, ci și conținutul nutritiv.

Sfecla roşie – Precauţii şi contraindicaţii

Supradozajul poate produce tulburări digestive, hipocalcemie, blocaj renal, hipotiroidism şi hipovitaminoza A. Planta este contraindicată în cantităţi mari în diabet şi litiază renală oxalică.

La aproximativ 15% dintre cei care consuma sfecla rosie, urina capata o culoare rosie, fenomen denumit beturie, care nu arata vreo afectiune sau intoxicatie, ci doar o incapacitate partiala a organismului de a asimila anumiti nutrienti din sfecla. Abuzul de suc de sfecla (peste 400 ml) poate determina o paralizie temporara a corzilor vocale. De asemenea, la doze mari de suc de sfecla rosie sau la sucul de sfecla consumat simplu, fara suc de morcov, pot aparea stari de greata

________________________________________________________________________________________________________

Sursă: Dr. Axe – Food is Medicine, Beet Benefits, Interesting Facts, & Recipes: https://draxe.com/beet-benefits/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

2 comentarii

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.