Planul Înclinat, monument unic al istoriei industriale

Situat la jumătatea liniei ferate dintre Comandău și Covasna, Planul Înclinat sau ‘’Şiclăul’’, așa cum mai este denumit de localnici, este inclus în categoria monumentelor unice ale istoriei industriale.

planul-inclinat-din-valea-zanelor-dovada-ca-se-poate-si-fara-126

Planul Inclinat

O adevărată curiozitate a Văii Zânelor, Planul Înclinat se vrea a fi o instalație extrem de ingenioasă, monumentul tehnic unicat fiind proiectat și realizat între anii 1886-1890 de către inginerii Emil Lux și Tunszky.

Monument unic în Europa, transformat în ruine

În prezent nefuncționabil, Planul Înclinat se află în stadiul de ruine. În ciuda faptului că acesta este din plin renumit în zona Covasnei, monumentul nu se bucură de aceeași popularitate și în restul țării.

În ceea ce privește scopul proiectului, acesta consta în unirea orașului Covasna cu Dealul Şiclăului, loc cunoscut pentru realizarea transportului de lemne prelucrate la gaterul local.

Elementele ingenioasei instalații

Instalația ingenioasă dispunea de trei elemente importante, respectiv vagoane cu abur, vagoane trase de cai și, bineinţeles, nelipsitul sistem gravitațional. Părțile componente ale acestora erau comandate din îndepărtata Vienă, de la firma Obach, urmând ca în 1896, întreg proiectul să fie prezentat în cadrul Expoziției Universale.

ee591eeb-c2f6-4d4d-a83e-24b838dcc849

Planul Inclinat

Planul Înclinat, folosit doar ocazional pentru transportul persoanelor, transporta zilnic 30 de vagoane de lemne. Despre principiul de funcționare a sistemului se poate spune că era unul relativ simplu, bazându-se pe forța gravitațională.

Mai exact, vagonul încărcat din deal pornește spre vale datorită principiului gravitației, trăgând totodată în sus vagonul din vale, legat, la rândul său de primul, cu un cablu de oțel, a cărui diametru era de 28 de mm.

planul-inclinat-1

Sistem Planul Inclinat

O altă parte ingenioasă a întregului proiect a fost cea a funcționării fără combustibil, reducând astfel costurile semnificativ.

Pentru ca cele două vagoane să nu se ciocnească, pe calea ferată, la mijlocul drumului, a fost gândită o bifurcație, întregul sistem fiind dirijat din cabina de comandă și frânare, aflată la capăt.

Începutul sfârșitului

Planul Înclinat, un proiect ambițios și reușit, a funcționat doar până în anul 1999. Furtuna puternică din 1995 a dus la distrugerea unor mari suprafețe de pădure, conducând astfel la o scădere drastică a exploatării.

Odată cu privatizarea zonei, soluțiile alternative pentru transport au început să înflorească. Și cum porțile fabricii de cherestea de la Comandău au fost închise, monumentul se află ‘’în conservare’’.

Covasna_Comandău_(1994)_-_planul_înclinat_de_sus

Planul Inclinat (de sus)

Pe de altă parte, zona este deschisă vizitatorilor, pe segmentul Covasna-Dealul Şiclăului, până la Planul Înclinat.

Astfel, turiștii dornici de a vizita împrejurimile, pot apela la mocănița (locomotivă cu aburi) ce îi poate ajuta să cunoască secretele bine ascunse ale zonei și să descopere farmecul vremurilor de odinioară.

Mocanita-20110125101626

Mocanita

De vizitat în zonă

Un cunoscut simbol al orașului Covasna, ”Balta Dracului” este deschisă publicului vizitator. Situată chiar în centrul zonei, erupția de oxizi de carbon și sulf, deschisă în 1881, este în prezent folosită pentru tratament.

42059340

Balta Dracului (monument unicat)

Cetatea lui Miske, cunoscută ca și Cetatea Ilenei Cosânzene, aflată la o distanță de trei kilometri de centrul orașului, reprezintă un important punct de atracție turistică.

Conform legendei, se pare că în cetate erau bine păzite de un cocoș care adoarme o singură dată în decursul a șapte ani, numeroase comori. Se mai spune că cel care ghicește momentul în care cocoșul adoarme, poate scoate la lumină vestita comoară.

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.