ULEIUL DE COCOS – beneficii și întrebuințări

Uleiul de cocos este unul din cele mai popularizate produse, fiind inclus de multe companii la capitolul „super-alimente”.

Deși s-au scris multe recenzii bune și publicul larg are o părere bună despre el, unii nutriționiști sunt rezervați și nu îl recomandă spre consum intern.

Ulei de cocos – beneficii si utilizari

GRĂSIMILE DIN ULEIUL DE COCOS – BUNE SAU RELE

Controversa din jurul uleiului de cocos constă în faptul că este un produs foarte gras. 90% din grăsimile pe care le conține sunt grăsimi saturate, iar acestea au fost asociate cu un risc crescut de boli cardiovasculare și alte afecțiuni.

Popularitatea sa se datorează combinației unice de acizi grași, care au efecte benefic asupra sănătății, precum scăderea în greutate, îmbunătățirea funcției cerebrale și încetinirea progresiei bolii Alzheimer.

Spre deosebire de alte produse bogate în grăsimi saturate (precum margarina), grăsimile saturate din uleiul de cocos au efecte unice asupra organismului.

Acestea pot stimula arderea grăsimilor, oferind corpului și creierului o doză rapidă de energie.

Totodată, ele cresc nivelul colesterolului HDL din sânge, care este asociat cu un risc scăzut de boli cardiovasculare.

Cele mai multe grăsimi alimentare sunt numite trigliceride de lanț-lung, însă grăsimile din uleiul de cocos sunt trigliceride de lanț-mediu (TLM), adică sunt mai scurte decât alte grăsimi.

Când le consumăm, ele ajung direct în ficat, unde sunt utilizate pentru energie, sau sunt transformate în cetone – substanțe chimice cu beneficii pentru creier, care în prezent sunt studiate în domeniul bolii Alzheimer și epilepsie.

În unele colțuri din lume, oamenii folosesc produsele pe bază de numeroase generații. De pildă, la populațiile din zona Pacificului de sud (Tokelauans), peste 60% din caloriile consumate provin din nucile de cocos.

Studiile au arătat că aceștia sunt perfect sănătoși și au rate foarte mici de boli cardiace.

Mărturie despre aceasta îl dau și locuitorii din Kitavan, o insulă din Papua Noua Guinee, care consumă mult cocos.

INTENSIFICĂ PROCESUL DE ARDERE A GRĂSIMILOR

Trigliceridele de lanț-mediu din uleiul de cocos cresc numărul de calorii arse, comparativ cu aceeași cantitate de calorii provenite din grăsimile de lanț-lung.

Un studiu a arătat că 15-30 g de TLM pe zi au crescut consumul de energie cu 5%, însumând circa 120 de calorii pe zi.

SCADE APETITUL

Acizii grași din uleiul de cocos sunt metabolizați într-un mod diferit, iar cetonele au un efect de suprimare a apetitului.

Un studiu mic a arătat că bărbații care au consumat cantitățile cele mai mari de TLM au consumat cu 256 de calorii mai puțin pe zi.

REDUCE GRĂSIMEA ABDOMINALĂ

Datorită faptului că reduce pofta de mâncare și intensifică procesul de ardere a grăsimilor, uleiul de cocos ar putea ajuta la pierderea în greutate.

S-a dovedit eficient îndeosebi în reducerea grăsimii abdominale – una din cele mai periculoase tipuri de grăsimi, asociate cu numeroase boli cronice.

Circumferința taliei este un marker al cantității de grăsime din cavitatea abdominală.

Un studiu pe 40 de femei cu obezitate abdominală a arătat că 30 ml de ulei de cocos pe zi (2 linguri) a dus la scăderea considerabilă a indicelui de masă corporală și a circumferinței taliei pe o perioadă de 12 săptămâni.

Aceeași cantitate de ulei de cocos a redus circumferința taliei (2,86 cm.) la 20 de bărbați obezi.

Uleiul de cocos este totuși bogat în calorii, și nu trebuie consumat în cantități mari.

ACIZII GRAȘI DIN ULEIUL DE COCOS REDUC CONVULSIILE

Dietele bogate în grăsimi și sărace în calorii, pot ajuta la tratarea epilepsiei rezistente la copii. Trigliceridele de lanț-mediu din uleiul de cocos cresc concentrația de cetone din sânge, ajutând astfel la reducerea convulsiilor la copiii epileptici.

STIMULEAZĂ FUNCȚIA CEREBRALĂ LA PACIENȚII CU ALZHEIMER

Bolnavii de Alzheimer au o capacitate redusă de a utiliza glucoza pentru producerea de energie în anumite părți ale creierului.

Cercetătorii speculează că cetonele ar putea reprezenta o sursă de energie alternativă pentru aceste celule nefuncționale ale creierului, reducând astfel simptomele de Alzheimer.

Un studiu din 2006 a arătat că consumul de TLM a îmbunătățit funcția creierului la pacienții cu forme ușoare de Alzheimer. Aceste rezultate necesită însă confirmare suplimentară din studii viitoare.

CREȘTE COLESTEROLUL „BUN”

Unii experți consideră uleiul de cocos benefic pentru inimă comparativ cu alte grăsimi, datorită faptului că acesta crește nivelul colesterolului HDL din corp.

Un studiu pe 40 de femei a arătat că uleiul de cocos a redus colesterolul total și colesterol LDL și a mărit concentrația de colesterol HDL, comparativ cu uleiul de soia.

Un alt studiu pe 116 persoane a arătat că o dietă care conține ulei de cocos a crescut nivelul colesterolului bun.

DISTRUGE MICROORGANISMELE DĂUNĂTOARE

Unul din beneficiile uleiului de cocos care poate fi exploatat și extern, la nivelul pielii, este acțiunea sa anti-bacteriană.

Acidul lauric carbon-12 totalizează aproximativ 50% din acizii grași regăsiți în uleiul de cocos. Când este digerat, acesta formează o substanță numită monolaurin.

Atât acidul lauric, cât și monolaurinul pot distruge patogenii dăunători precum bacteriile, virusurile și fungii.

Studiile au arătat că aceste substanțe pot ucide inclusiv patogeni rezistenți, precum Stafilococul auriu și Candida albicanis.

PROTEJEAZĂ PIELEA, PĂRUL ȘI DINȚII

Cele mai mari beneficii ale uleiului de cocos se adresează pielii. Acesta poate fi folosit pentru tratarea pielii uscate, reducerea eczemelor, protejarea pielii de razele ultraviolete și îmbunătățirea sănătății orale prin distrugerea bacteriilor (sub formă de clătirea gurii).

__________________________________

ULEIUL DE COCOS – ÎNTREBUINȚĂRI EXTERNE

__________________________________

– ca loțiune pentru corp
– inclus în rețete de unt de corp, creme, loțiuni
– inclus în deodorante naturale
– ca agent de înălbire a petelor de bătrânețe
– ca ulei de masaj (în combinație cu uleiuri esențiale)
– ca balsam pentru buze
– ca loțiune pentru iritațiile de scutec
– ca pastă de dinți (în combinație cu bicarbonat de sodiu)
– loțiune de corp pentru bebeluși sau copii
– adăugat în săpunurile de casă
– remediu pentru infecțiile fungice ale pielii
– ca remediu pentru psoriazis și eczeme
– remediu pentru varice, arsuri solare, acnee, înțepături de insecte
– anti-inflamator în dureri articulare
– emolient pentru călcâie crăpate

Uleiul de cocos are proprietatea de a se solidifica la temperaturi mici, de aceea este folosit adesea în rețete raw-vegan, precum ciocolată de casă sau creme și budinci. 

__________________________________

Surse:

1. Healthline, Top 10 Evidence-Based Health Benefits of Coconut Oil: https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-coconut-oil#section1

2. CNN Internationl, The facts behind coconut oil is ‘pure poison’ claim: https://edition.cnn.com/2018/08/22/health/coconut-oil-pure-poison/index.html

3. Medical News Today, What to know about coconut oil: https://www.medicalnewstoday.com/articles/282857.php

4. Wellness Mamma, 101+ Best Coconut Oil Uses and Benefits for Home and Beauty: https://wellnessmama.com/5734/coconut-oil/

Cumpără de aici:

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Răspunde corect la următoare operație aritmetică *