POCĂINȚA înseamnă schimbarea modului de a gândi, de a vorbi, de a ne comporta

Mulți înțeleg în mod greșit cuvântul „pocăință”. A te pocăi nu înseamnă doar a-ți părea rău pentru păcatele sau greșelile făcute în viață.

În limba greacă, pocăința se numește „metanoia”, care înseamnă schimbarea minții. Așadar, cel care se pocăiește pune început bun vieții sale. Își schimbă modul de a gândi, de a vorbi și de a se purta cu ceilalți, în raport cu poruncile Evangheliei.

Ce inseamna pocainta

 

 

Pocăința vizează schimbarea omului lăuntric și înnoirea lui. Sfântul Ioan Maximovici spune că omul care este afundat în păcate nu conștientizează starea în care se află și nu știe că are nevoie de o schimbare în bine.

„Atunci când suntem cufundați în păcate iar mintea ne este ocupată numai de grijile lumești, nu luăm aminte la starea sufletului nostru”.

Când însă lumina lui Dumnezeu pătrunde în sufletul nostru, începem să vedem cum arătăm de fapt.

„Câtă murdărie vom vedea atunci în înșine! Cât neadevăr, câtă minciună! Cât de dezgustătoare ne vor apărea atunci multe gesturi ale noastre, pe care ni le închipuisem că sunt strălucite! Vom înțelege limpede că mergem pe căi greșite. Și vom înțelege clar care-i calea cea bună”.

Sfinții Părinți spun că pocăința presupune părăsirea păcatului. Sfântul Vasile cel Mare zice că cel care se pocăiește începe să urască nedreptatea și să o disprețuiască, iubind în schimba legea lui Dumnezeu.

Dar nu este suficientă renunțarea la păcat, ci mai este nevoie de împlinirea binelui. Cel care nu mai face păcate este ca și mort, în timp ce acela care se silește să dobândească virtuțile, devine viu. Pocăința nu înseamnă o simplă tânguire și întristare, ci angajarea cu bucurie și nădejde în lucrare faptelor bune.

Pocăința nu poate fi deplină fără iertarea păcatelor prin spovedanie. Spovedania este cea care curăță și înnoiește pe omul cel dinăuntru și anulează consecințele păcatelor săvârșite.

Surse:

1. Altarul Credinței, Sfântul Ioan Maximovici, Predici și îndrumări duhovnicești, Editura Sophia, București, 2001, pp. 76-77: http://altarulcredintei.md/pocainta-este-schimbarea-atitudinii-a-modului-de-a-gandi-schimbarea-omului-launtric/

2. Creștin ortodox, POCAINTA, Veniți de luați bucurie. O sinteza a gandirii Parintelui Teofil in 1270 de capete: https://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/veniti-luati-bucurie/pocainta-82898.html

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.