Lactate degresate sau lactate integrale – care sunt mai sănătoase?

Alimentele pe care le consumăm astăzi sunt mai mult sărace în nutrienți decât alimentele pe care le consumau străbunii noștri, din cauza procedeelor intense de procesare și rafinare. Cu fiecare generație ce trece, dieta noastră devine tot mai artificială.

Cerealele nu mai sunt de mult integrale, ci foarte albe la culoare. Rafinare distruge fibrele, vitaminele și minerale, lăsând în urmă doar calorii goale.

Lactatele degresate sau lactate integrale

O dezbatere mult mai interesantă pe aceeași temă are loc astăzi în domeniul lactatelor. Sunt lactatele degresate o alegere mai sănătoasă decât lactatele integrale?

Lactatele au început să fie blamate din cauza conținutului bogat în grăsimi încă de prin anii ’80. Astfel se explică de ce în ultimii ani au crescut în popularitate lactatele degresate sau cu un conținut mai mic de grăsime (25%, 15%, 3%, 0,1% etc).

Din fericire, nutriționiștii și-au schimbat părerea și consideră că lactatele integrale sunt mai bune decât cele degresate. Dr. Frank Hu, profesor de nutriție și epidemiologie la Școala de Medicină de la Harvard spune că cercetările științifice nu susțin consumul de lactate degresate.

Tipul de grăsime contează

Uleiul de măsline, peștele gras, nucile, semințele și avocado sunt exemple de alimente bogate în grăsimi bune, care ajută corpul să asimileze nutrienți importanți din alte alimente. Este oare valabil acest lucru și în cazul produselor lactate?

Spre deosebire de grăsimile mononesaturate și polinesaturate din alimentele enumerate mai sus, lactatele conțin în special grăsimi saturate, care pot contribui la creșterea riscului de boli cardiovasculare.

Acest lucru nu înseamnă însă că ele trebuie excluse complet din alimentație. Dr. Hu spune că în cazul lactatelor, cea mai bună abordare este moderația. Nimeni nu spune că nu putem consuma ocazional lapte sau brânză integrale.

Regula de bază este să nu depășim 20 g de grăsimi saturate pe zi în cadrul unei diete cu 2.000 de calorii pe zi. Este chiar o cantitate generoasă, având în vedere că 1 pahar de lapte integral conține 4.5 g de grăsimi saturate.

Dr. Hu nu este de acord cu un consum mare de lactate integrale. Trebuie optat pentru un echilibru între lactatele integrale și cele degresate. Acest lucru poate însemna 1 pahar de lapte cu 1% grăsime combinat cu 1 pahar de iaurt integral (nedegresat).

Asociația Americană a Inimii recomandă reducerea aportului zilnic de grăsimi saturate pentru cardiaci până la 5-6% și până la 7-10% pentru populația generală.

Citiți eticheta produselor pe care le cumpărați și optați pentru maxim 3 g de grăsimi saturate per porție. Dacă aveți colesterolul mare sau suferiți de boli cardiovasculare, consumați doar 2 g de grăsimi saturate per porție.

Pentru majoritatea femeilor, 2-3 porții de lactate pe zi sunt suficiente. Femeile post-menopauzale ar trebuie să consume mai multe proteine pentru conservarea masei musculare și osoase, din pește, carne de pasăre, leguminoase, nuci sau quinoa, plus cantități moderate de lactate.

Cei mai mulți greșesc pentru că consumă lactatele integrale în combinații nepotrivite, precum cașcaval cu pizza sau cu burgeri. Iar cei care sunt axați pe reducerea aportului de grăsimi greșesc pentru că înlocuiesc grăsimile bune cu carbohidrați și zahăr.

Ce arată studiile

Pentru a vă face o idee mai clară despre efectele lactatelor integrale, vă prezentăm rezultatele unor studii recente.

O meta-analiză publicată în European Journal of Nutrition a arătat că persoanele care consumă lapte integral au o greutate corporală mai mică și rate mai mici de obezitate decât cei care aleg lactate degresate sau cu un conținut redus de grăsimi. Aceste rezultate sugerează că grăsimile din lactate sau lactatele bogate în grăsimi nu contribuie la creșterea riscului de obezitate sau afecțiuni cardio-metabolice.

Un alt studiu, realizat pe o perioadă de 16 ani pe 1529 de adulți cu vârsta cuprinsă între 25 și 78 de ani, a demonstrat că lactatele bogate în grăsimi ar putea avea unele beneficii pentru sănătatea cardiovasculară.

Un studiu efectuat de National Institute of Environmental Medicine din Suedia a arătat că un aport ridicat de lactate grase poate reduce riscul de cancer colorectal. Acest efect se datorează anumitor compuși cu potențial anticancerigen din lactatele grase, precum acizi linoleici conjugați. Aceștia pot combate obezitatea, ateroscleroza și alergiile alimentare.

Un alt studiu realizat de suedezi sugerează că produsele cu un conținut complet de grăsimi pot reduce riscul diabetului de tip 2.

Lactatele nu trebuie considerate un dușman al sănătății noastre. Din contră. Sunt sățioase, sunt bogate în proteine, calciu și grăsimi care ajută la absorbția vitaminelor solubile în grăsimi. În loc să consumăm cantități mari de lactate degresate, mai sănătos este să consumăm lactate integrale în cantități mai mici.

Surse bibliografice:

1. The Alternative Daily, Why You Should Avoid Low-Fat Dairy Products: https://www.thealternativedaily.com/why-you-should-avoid-low-fat-dairy-products/
2. Harvard Health Publishing, Is low-fat or full-fat the better choice for dairy products? https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/is-low-fat-or-full-fat-the-better-choice-for-dairy-products
3. The Alternative Daily, Could Dairy Consumption Lower Risk of Obesity: https://www.thealternativedaily.com/dairy-consumption-lower-risk-obesity/

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Loading...

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.