Pătrunjelul previne depunerea colesterolului LDL pe artere și arterioscleroza – dr. Eugen Giurgiu

Articol documentat

Pătrunjelul face parte din categoria alimentelor care nu doar că nu conțin deloc grăsimi, ci chiar ajută la scăderea colesterolului dăunător.

Datorită conținutului bogat în antioxidanți, pătrunjelul reduce procesele de oxidare.

Patrunjelul previne depunerea colesterolului LDL pe artere si arterioscleroza - dr. Eugen Giurgiu

Patrunjelul previne depunerea colesterolului LDL pe artere si arterioscleroza: Brgfx

NIVELUL CRESCUT DE COLESTEROL ȘI BOLILE CORONARIENE

Hipercolesterolemia constituie un factor major de risc al bolilor cardiovasculare.

Nivelul crescut de colesterol din sânge se poate combina cu alte substanțe și forma plăci lipicioase.

Pe măsură ce aceste plăci încep să se acumuleze și să circule, arterele se întăresc.

Rigidizarea arterelor crește riscul de ateroscleroză și evenimente cardiovasculare grave, precum accidente vasculare cerebrale.

PĂTRUNJELUL ESTE BOGAT ÎN FIBRE CARE ELIMINĂ EXCESUL DE COLESTEROL DIN CORP

Persoanele care au colesterolul crescut îl pot aduce la un nivel normal prin modificarea dietei.

Primul pas este reducerea aportului de grăsimi saturate. Al doilea pas este creșterea aportului de fibre.

Fibrele au proprietăți medicinale, spune dr. Hannah Dentry.

Acestea se leagă de grăsimea și colesterolul din alimentele ingerate și reduce absorbția lor în fluxul sangvin.

Bacteriile intestinale consumă gelul format din fibre și lichidul din stomac și produc acizi grași de lanț scurt care scad colesterolul.

Mai mult decât atât, fibrele cresc producția de bilă în ficat, care ajută la eliminarea excesului de colesterol din corp.

Studiile au arătat că fibrele cresc de 2 ori eficiența statinelor.

Consumul de alimente bogate în antioxidanți este de asemenea important.

PREVINE OXIDAREA COLESTEROLULUI LDL

Acești compuși reduc lipidele din sânge și totodată protejează colesterolul LDL împotriva oxidării.

Prăjirea și prepararea termică a alimentelor bogate în grăsimi duce la oxidarea grăsimilor și creșterea nivelului de produși ai colesterolului oxidat.

Aceștia au fost asociați cu ateroscleroză, afecțiuni coronariene și alte boli cronice.

Oamenii de știință au folosit cu succes pătrunjelul ca antioxidant pentru a contracara oxidarea colesterolului în sardine și omletă.

Citește și – Omletă din pătrunjel – rețetă azerbaijană

Biologul și cercetătorul Eugen Giurgiu spune că în frunzele de pătrunjel se găsesc 4 compuși care împiedică oxidarea colesterolului LDL și depunerea acestuia pe artere.

Pătrunjelul este bogat în vitaminele A, C și K, flavonoide, cumarine, carotenoide și tocoferoli.

Efectul protector al pătrunjelului împotriva oxidării lipidelor se datorează acizilor fenolici și derivaților lor și flavonoizilor.

Are proprietăți antihiperlipidemiante, anticoagulante, antihipertensive, hipoglicemiante, hepatoprotectoare și diuretice.

Vitamina C protejează celulele de daunele radicalilor liberi.

Carotenoizii reduc factorii de risc cardiovasculari, precum inflamația cronică, hipertensiunea arterială și colesterolul LDL crescut.

Studiile lungi, realizate pe populații, au arătat că dietele bogate în carotenoizi pot preveni bolile arterelor coronariene și decesul.

Flavonoizii și acidul folic din pătrunjel ajută de asemenea la menținerea sănătății sistemului cardiovascular.

MÂNCAȚI SALATĂ DE PĂTRUNJEL DE 3 ORI PE SĂPTĂMÂNĂ

Cei care consumă multă carne, grăsimi hidrogenate și prăjeli ar trebui să includă mai des pătrunjelul în alimentație.

Dr. Eugen Giurgiu recomandă acestora, dar și persoanele care au trecut de 35 de ani – să consume salată de pătrunjel 3 zile pe săptămână.

Salata se prepară din 2-4 legături de pătrunjel proaspăt, spălate și tocate mărunt. Se stopesc cu zeama de la ¼ lămâie și puțin ulei de măsline și se amestecă bine.

În salată se pot adăuga și alte legume, precum roșii, țelină, morcov, ceapă sau usturoi.

Citește și – 30 g de pătrunjel pe zi mențin rezistența vaselor de sânge, previn accidentele vasculare cerebrale

Salata de pătrunjel are o acțiune benefică asupra vaselor sangvine. Combate arterioscleroza, întărește imunitatea și previne bolile infecțioase și îmbătrânirea prematură.

Este recomandată în hipertensiune arterială, diabet, cancere, infertilitate, intoxicații cu alcool sau alte toxine, obezitate, sindrom post-menopauză, acnee, ten seboreic.

CURA CU CEAI DE PĂTRUNJEL CONTRA COLESTEROLULUI CRESCUT

Contra hipercolesterolemiei, autorul recomandă de asemenea o cură cu decoct de rădăcină de pătrunjel.

Se curăță ½ kg de rădăcini de pătrinjel, se toacă mărunt și se pune la fiert cu ½ litru de apă.

Citește și – Beți ceai de pătrunjel – reduce greutatea corporală datorată lichidului acumulat în organism

Se lasă să fiarbă până când lichidul scade la jumătate. Fiertura se strecoară și se administrează dimineața, după trezire. Seara, înainte de culcare, se mai prepară o porție.

Surse articol:

1. Fernanda Ferreira Chaer, Davy HIDALGO, Jônathas Vieira, Laura Keller, Alexandra C. H. F. Sawaya, Tatiana Saldanha, Inhibition of cholesterol oxidation using parsley (Petroselinum crispum) as natural antioxidant in air fried sardines, Proceedings Science: https://proceedings.science/slaca/slaca-2017/papers/inhibition-of-cholesterol-oxidation-using-parsley–petroselinum-crispum–as-natural-antioxidant-in-air-fried-sardines
2. Vanessa Sales de Oliveira, Davy William Hidalgo Chávez, Paula Renata Felipe Paiva, Ormindo Domingues Gamallo, Rosane Nora Castro, Alexandra Christine Helena Frankland Sawaya, Geni Rodrigues Sampaio, Elizabeth Aparecida Ferraz da Silva Torres, Tatiana Saldanha, Parsley (Petroselinum crispum Mill.): A source of bioactive compounds as a domestic strategy to minimize cholesterol oxidation during the thermal preparation of omelets, Food Research International, Volume 156, 2022: https://doi.org/10.1016/j.foodres.2022.111199 (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996922002563)
3. El Rabey HA, Al-Seeni MN, Al-Ghamdi HB. Comparison between the Hypolipidemic Activity of Parsley and Carob in Hypercholesterolemic Male Rats. Biomed Res Int. 2017;2017:3098745. doi: 10.1155/2017/3098745. Epub 2017 Sep 28. PMID: 29094044; PMCID: PMC5637854.
4. Healthline, Parsley: An impressive herb with health benefits: https://www.healthline.com/nutrition/parsley#kidney-health
5. Jennifer Rainey Marquez, Want healthy cholesterol levels? Parsley Health: https://www.parsleyhealth.com/blog/fiber-and-cholesterol/
6. Ravi Teja Tadimalla, Parsley: 10 potential benefits and uses, nutrition, how to make tea, Style Craze: https://www.stylecraze.com/articles/amazing-health-benefits-of-parsley/
7. Eugen Giurgiu, Pătrunjelul, Cele mai Folosite 17 Plante pentru Vindecare, Editura Meteor Press, București, 2019, pp. 157-162

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.