VACANȚA face bine la INIMĂ – dovezi științifice

Perioada concediului este probabil cea mai așteptată perioadă din an. Nu avem nevoie de specialiști care să ne spună că vacanțele au un efect benefic asupra sănătății noastre.

Totuși, Universitatea Syracuse din New York ne aduce o dovadă medicală a faptului că vacanțele sunt benefice, cel puțin pentru sănătatea cardiovasculară.

Vacanta are beneficii pentru inima

Un studiu recent a arătat că folosirea și nu pierderea timpului liber de la serviciu poate însemna un avantaj pentru inimă. Bryce Hruska și Brooks Gump – autorii principali ai acestui studiu și alți colegi de-ai lor de la Universitatea Syracuse din SUA au descoperit câteva aspecte importante în acest sens.

Mersul în vacanță reduce factorii de risc cardio-metabolici

Persoanele care merg în vacanță mai des în decursul unui an au un risc mai mic de sindrom metabolic și simptome metabolice.

Vestea bună este că simptomele metabolice sunt modificabile, adică pot fi schimbate sau eliminate. Iată un mod simplu de a modifica aceste simptome: mersul în vacanță. Cu cât mai multe vacanțe are o persoană la activ, cu atât mai mic este procentul acestor factori de risc.

Sindromul metabolic este definit ca o colecție de afecțiuni care se apar în același timp și care cresc riscul de boli cardiace, accident vascular cerebral și diabet de tip. Aceste afecțiuni pot însemna hipertensiune arterială, hiperglicemie, grăsime abdominală, nivelurile anormale ale colesterolui și trigliceridelor.

Cele mai multe din tulburările asociate cu sindromul metabolic nu provoacă simptome foarte evidente. Un semn vizibil ar putea fi creșterea circumferinței taliei. De asemenea, creșterea nivelului de zahăr din sânge poate cauza simptome de diabet, precum senzație acută de sete, urinări frecvente, oboseală sau vedere încețoșată.

Experții spun că persoanele cu sindrom metabolic pot încetini sau chiar preveni apariția problemelor de sănătate prin schimbări drastice în stilul de viață. Pe lângă dietă și mișcare fizică, oamenii de știință aduc în atenție și importanța vacanțelor.

4 motive să nu amânați mersul în vacanță

Dr. Hruska spune că vacanța poate fi benefică sănătății atâta timp cât oamenii se folosesc de timpul dat pentru concediu. Din păcate, acest drept este utilizat de mai puțin de 50% din angajații cu normă întreagă.

Studiul de față sugerează că dacă oamenii ar exploata la maxim zilele de concediu care li se cuvin, ar avea mai multe beneficii pentru sănătate.

1. Scăderea nivelului de stres. Un studiu publicat de Asociația Americană de Psihologie a arătat că oamenii care pleacă în concediu se detașează de activitățile și de mediul pe care îl asociază cu stres și anxietate. Un studiu realizat de canadieni pe 900 de avocați a arătat că mersul în vacanță atenuează stresul de la locul de muncă.

De asemenea, un studiu mai mic, provenit de la Universitatea din Viena a descoperit că cei care merg în concediu se întorc cu mai puține tulburări datorate stresului: dureri de cap, dureri de spate, probleme cardiace. Efectul benefic al concediului a durat 5 săptămâni după încheierea acestuia.

2. Prevenirea bolilor de inimă. Un studiu pe bărbați cu risc de boli cardiace care au amânat vacanța 5 ani la rând au avut un risc cu 30% mai mare de a suferi un atac de cord decât cei care și-au luat liber cel puțin 2 săptămâni pe an.

Rezultate similare au fost observate și pe femei: cele care au mers în concediu o dată la 6 ani sau mai puțin erau de 8 ori mai predispuse la boli de inimă, atac de cord sau deces din cauza unei boli coronariene decât cele care și-au luat concediu cel puțin de două ori pe an.

3. Îmbunătățirea productivității. Un studiu intern realizat de o firmă de servicii („Ernst & Young”) pe proprii angajați a arătat că fiecare 10 ore în plus de concediu au crescut rata de performanță anuală cu 8%. Cei care au mers cel mai des în concediu au avut cea mai mică tendință de a demisiona.

Un alt studiu, realizat de Boston Consulting Group a dezvăluit că profesioniștii de nivel înalt care și-au luat liber au fost mai productivi decât cei care au petrecut mai mult timp muncind.

4. Îmbunătățirea somnului. Stresul de la locul de muncă, numărul mare de ore petrecute la serviciu, mulțimea sarcinilor care trebuie împlinite și termenele-limită sunt factori care perturbă somnul. Iar lipsa de somn reduce atenția și vigilența, afectează memoria și performanța la locul de muncă.

Totodată, crește riscul de accidente și reduce calitatea vieții. Dacă suferiți de stres la locul de muncă și acesta lucru vă afectează somnul, vă face anxioși și tensionați, poate fi timpul să vă luați un liber pentru a vă reveni.

Surse bibliografice:

1. Science Daily, Medical proof a vacation is good for your heart: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190620153443.htm
2. Mayo Clinic, Metabolic Syndrome: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/metabolic-syndrome/symptoms-causes/syc-20351916
3. Lolly Daskal, 4 Scientific Reasons Vacations Are Good for Your Health, Inc.com: https://www.inc.com/lolly-daskal/4-scientific-reasons-why-vacation-is-awesome-for-you.html

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

loading...
Loading...

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.