MĂMĂLIGA, “pâinea țăranilor” – beneficii extraordinare pentru sănătate (rețetă)

Mămăliga este un aliment țărănesc, îndestulător și ieftin, consumată cu precădere în zonele rurale, mai ales în lunile friguroase de iarnă, când alte surse de hrană erau greu de procurat. O putem folosi măcar la o masă a zilei, în loc de pâine, la prânz sau seara.

Mămăligă

Mămăligă

Ce conține mălaiul

Mălaiul se află în topul celor mai consumate cereale din lume, după grâu și orez. Mămăliga este un substitut dietetic pentru pâine, deoarece conține mult mai puține calorii și carbohidrați. Puțini dintre noi știu că mălaiul este o sursă bună de carotenoide (antioxidanți puternici, prezenți în produsele vegetale de culoare portocalii-roșii), luteină și zeaxantină.

Carotenoidele din porumbul măcinat sunt mult mai ușor digerate și absorbite decât cele regăsite în morcovi sau spanac. Carotenoidele acționează împotriva radicalilor liberi, prevenind astfel îmbătrânirea prematură și petele pe piele, cancerul și bolile de inimă.

Mămăliga conține și unele minerale și vitamine (în doze mici), precum calciu, fier, magneziu, fosfor, zinc și sodiu, vitamina A, vitamine din grupul B și vitamina E.

Beneficii pentru sănătate

Mămăliga este foarte hrănitoare și energizantă, și totodată purificatoare pentru corp, în special pentru persoanele care suferă de probleme intestinale. A fost numită pe bună-dreptate un aliment care susține viața și longevitatea.

Cercetătorii susțin că mămăliga este un aliment foarte bun pentru diabetici, care o pot folosi în loc de pâine. Scade nivelul zahărului din sânge, precum și colesterolul. Mămăliga reduce riscul de ateroscleroză și infarct.

Mălaiul susține creșterea bacteriilor bune din intestinul gros. Acestea furnizează energie pentru celulele intestinale, și scad riscul de cancer de colon.

Mămăliga nu îngrașă, așa cum s-a vehiculat multă vreme. Din contră, datorită conținutului scăzut de calorii, mămăliga este un aliment dietetic în curele de slăbire, unde poate înlocui pâinea. Mămăliga este bogată în fibre alimentare, care dau o senzație de sațietate și previn supra-alimentarea.

Persoanele care mănâncă des mămăligă au mai puține probleme legate de disfuncțiile glandei tiroidă (îngrășare, slăbiciune, oboseală, surmenaj fizic și psihic). Mămăliga caldă ajută de asemenea la reducerea acidității stomacului și la tratarea ulcerului și gastritei hiperacide.

Consumul de mămăligă este de asemenea recomandat în următoarele afecțiuni:

– Reumatism
– Menstruații abundente
– Anexită și metroanexită
– Pietre la rinichi
– Purificarea sângelui de toxine
– Hepatită, insuficiență hepatică, ciroză
– Urcior (se aplică extern, mămăligă moale)

Cum se face mămăliga – rețetă

Ingrediente

• 1 cană de mălai grișat
• 3 căni de apă
• 1 linguriță de sare
• opțional: 3 linguri de ulei

Preparare

Puneți la fiert apa cu sarea și uleiul, într-un ceaun. Când începe să fiarbă, dați focul la mic, și adăugați mălaiul, în ploaie, amestecând în continuu cu ustensila pentru mămăligă. Chiar dacă vi se pare prea moale, nu mai adăugați făină, deoarece se va îngroșa. Lăsați mălaiul să fiarbă circa 10-15 minute la foc mediu, amestecând constant. Luați ceaunul de pe foc, și răsturnați-o pe un fund de lemn, pe o farfurie întinsă, sau în forme (pentru un aspect mai atractiv).

Mămăligă

Mămăligă

Cu ce se poate mânca

Mămăliga poate fi consumată ca înlocuitor pentru pâine, paste, și alte produse de panificație, dimineața, la prânz și seara, caldă, sau rece. Merge foarte bine cu ouă (fiert sau omletă), telemea, pește, brânză și smântână, lapte fiert, mujdei, mâncăruri de fasole, varză călită, ciorbe, răcituri (piftie) etc.

Pentru a o face mai gustoasă și mai cremoasă, în mămăligă puteți adăuga 1 lingură de unt și 3 linguri de brânză sau parmezan ras. În unele sate, pe farfuria pe care se răsturna mămăliga se așezau bucăți de brânză. Aceasta se topea frumos sub mămăligă. Sau se făcea “urs”, adică se lua o mână de mămăligă, se întingea în brânză, și se frământa în mână.

Mămăliga moale (terciul sau cirul), amestecată cu brânză și smântână este pur și simplu delicioasă.

În mămăligă se pot adăuga și plante aromate: rozmarin, cimbru, pătrunjel, mărar.

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

7 comentarii

  1. Adevarat , numai ca trebuie facuta din malai adevarat facut la moara cu valturi si porumbul netratat !!!☺

  2. Nu este înlocuitor pentru pâine. Mare atenție !! Nu e mamaliga noastră cea de toate zilele. E pâinea pentru conținutul ei . Nu cu pâine se îngrașă omenirea. Ia mâncați pâine goală și vedeți ! Încercați să furnizați știri cu miez știintific. După urechi vorbesc tot mai mulți.

  3. Eu stiu ca porcul se ingrasa cu porumb!!!!!

  4. Vorba taranului:mamaliga stalpul casii ,painea cinstea mesei.

  5. F f buni si sanatas ….pofta buna !!😊

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.