Sfeclă glazutată cu miere și suc de portocale

Sfeclă glazutată cu miere și suc de portocale este o delicatesă. O rețetă diferită de cele obișnuite la care folosim sfecla.

Este elegantă, distinsă, delicată, savuroasă, dulce-acrișoară. Mierea, lămâia și portocala îi scoate în evidență aroma și o accentuează.

Sfecla glazurata cu miere si suc de portocale

Sfecla glazurata cu miere si suc de portocale: Freepik.com

Pe lângă toate aceste epitete care țin de aspectul și gustul ei, se mai adaugă și beneficiile pe care le aduce sănătății.

Sfecla este considerată un aliment funcțional, cardioprotector. Este benefică în afecțiunile asociate cu inflamația sistemică și stresul oxidativ.

Citește și – Sfecla roșie îmbunătățește funcția pulmonară și respiratorie

Sfeclă glazurată cu miere și suc de citrice – rețetă

Ingrediente

  • 3 sfecle medii
  • 2-3 linguri de ulei de măsline sau de cocos
  • 2 lingurițe de miere
  • sucul de la ¼ portocală
  • sucul de la ½ lămâie
  • coaja rasă de la 1 portocală
  • pătrunjel verde pentru decor

Mod de preparare

Spălați bine sfeclele. Îndepărtați cozile și mustățile, dacă este cazul.

Puneți-le la fiert într-o cratiță cu apă, cât să le cuprindă.

Fierbeți legumele circa 45 de minute, sau până când furculița pătrunde ușor în ele.

După ce s-au răcorit puțin, decojiți-le. Puteți să le frecați cu un șervețel de hârtie pentru a le curăța mai ușor.

Nu uitați să acoperiți masa de lucru cu o folie de plastic sau o hârtie de copt.

Este de asemenea indicat să purtați mănuși când manevrați sfeclele, deoarece pătează foarte tare.

Tăiați sfeclele cubulețe. Puneți uleiul la încins într-o tigaie.

Adăugați bucățile de sfeclă și presărați-le cu sare și piper alb.

Puneți și mierea de albine. Amestecați ușor.

Când mierea s-a topit, puneți coaja de portocală, apoi sucul proaspăt stoars de la citrice.

Mai lăsați sfecla puțin, cât să absoarbă sucurile și să se glazureze frumos.

Scoateți sfecla într-un bol. Presărați deasupra pătrunjel verde tocat mărunt.

Sfecla glazurată cu miere și citrice este un deliciu. O puteți servi ca atare, sau ca garnitură la diverse preparate.

Citește și – 4 rețete de salată din sfeclă roșie pe care trebuie să le notezi

Ce beneficii are consumul de sfeclă

Sfecla este bogată în minerale (în special în fier), vitamine din grupul B (în special acid folic) și fibre.

Are un conținut redus de calorii și grăsimi, de aceea este indicată în curele de slăbire.

Rădăcina de sfeclă se remarcă prin compușii antioxidanți și fitochimici, precum polifenoli, flavonoide, saponine, nitrați și betalaine (betacianine, betaxantine).

Trebuie să știm că frunzele de sfeclă sunt mult mai bogate în antioxidanți decât rădăcina. Conține vitamina A, vitamina C, carotenoide și flavonoide.

Un compus unic, regăsit din abundență în sfeclă este betaina. Studiile au arătat că ajută la scăderea homocisteinei.

Nivelurile crescute ale acestui aminoacid toxic pot duce la ateroscleroză, boli coronariene, accident vascular cerebral și afecțiuni vasculare periferice.

Sfecla – antioxidantă, hipotensivă, antiinflamatoare 

Consumul de sfeclă ajută la controlul tensiunii arteriale, a funcției vasculare, a diabetului și a bolilor canceroase.

Efectul hipotensiv este mai mare la persoanele cu hipertensiune arterială și la cei supraponderali.

Datorită faptului că îmbunătățește fluxul sangvin cerebrovascular, poate avea beneficii și în demență sau declinul cognitiv asociat cu vârsta.

Un studiu publicat în 2020 în jurnalul „Nutrition and Metabolism” a arătat că sucul de sfeclă bogat în betalaină are un efect antiinflamator mai pronunțat decât medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene precum Ibuprofen, Vioxx sau Celebrex.

Rădăcina de sfeclă are un conținut ridicat în acid oxalic, care favorizează formarea pietrelor la rinichi. De aceea persoanele predispuse la litiază renală trebuie să consume sfecla cu precauție.

Citește și – Salată cu sfeclă în straturi – rețetă de post

Surse articol:

1. Cambeau Kitchen, Glazed Beets with Citrus and Honey: https://www.youtube.com/watch?v=DiWDbu_Dlho&ab_channel=CambeauKitchen
2. Nutrition and You, Beets Nutrition Facts: https://www.nutrition-and-you.com/beets.html
3. Parvin Mirmiran, Zeinab Houshialsadat, Zahra Gaeini, Zahra Bahadoran, and Fereidoun Azizi, Functional properties of beetroot (Beta vulgaris) in management of cardio-metabolic diseases, Nutr Metab (Lond). 2020; 17: 3: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6947971/
4. Tom Clifford, Glyn Howatson, Daniel J. West,1 and Emma J. Stevenson, The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease, Nutrients. 2015 Apr; 7(4): 2801–2822: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4425174/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.