De ce ne ÎNGRĂȘĂM toamna? 7 factori de risc și soluții

Toamna este anotimpul în care ne îngrășăm fără mustrări de conștiință. Senzația crescută de foame și activitatea fizică redusă sunt principalii vinovați.

Potrivit Daily Star, cea mai de succes revistă din UK, 40% din britanici se îngrașă în timpul toamnei din cauză că încep să mănânce mai mult decât de obicei și câștigă în jur de 2 kg pe parcursul iernii. Totodată, un procent de 80% recunosc că se simt mai puțin motivați să facă mișcare fizică pentru a-și menține greutatea.

De ce te ingrasi toamna

Probabil că nu doar britanicii procedează așa. Odată cu încheierea sezonului cald, cu toții ne simțim mai confortabil să mâncăm cât și ce vrem.

Tendința de luare în greutate este mai accentuată în anumite zile din săptămână: duminica (22%) și vinerea (14%). Lunea este considerată cea mai prielnică zi din săptămână pentru compensarea surplusului ponderal câștigat sâmbătă și duminică, deoarece lunea începe să apară sentimentul de vinovăție că ne-am făcut de cap în weekend.

7 factori care ne predispun la îngrășare toamna

Psihologul Geoff Beattie este de părere că oamenii iau în greutate în sezonul rece deoarece în această perioadă organismul funcționează după un alt algoritm.

1. Vremea

Trecerea de la un anotimp la altul are, produce, fără îndoială, anumite schimbări în starea noastră psihologică, afectându-ne starea de spirit, comportamentul și modul de a gândi.

La nivel comportamental, acest lucru se vede în alegerile pe care le facem în privința alimentelor și a mișcării fizice. Frigul ne face foame, de aceea avem tendința să mâncăm mai mult în sezonul rece decât vara. Totodată, temperaturile scăzute ne determină să optăm pentru alimente calde (bogate în grăsimi și în calorii).

2. Natura

Peisajele de toamnă pot avea un impact puternic asupra stării noastre emoționale. Pe măsură ce temperaturile scad și frunzele încep să cadă din copaci, ne îndreptăm mai mult spre locuri și lucruri confortabile, călduroase și alimente grase.

3. Lumina

Echinocțiul de toamnă începe pe 21 septembrie, când zilele devin mai scurte iar nopțile mai lungi. Acest lucru înseamnă o expunere mai redusă la lumina naturală a zilei, fapt care ne poate face să ne simțim somnoroși și letargici, dar și mai atrași spre carbohidrați pentru creșterea energiei corpului.

4. Alimentele

Odată cu încheierea verii se încheie și sezonul salatelor și al verdețurilor, iar supermarketurile vin cu o oferă foarte tentantă de produse grase și dulci. Inclusiv fructele de toamnă atentează la silueta noastră, spune dr. Laura Ene, acestea fiind mult mai bogate în calorii decât fructele de vară.

Prunele, perele, strugurii și gutuile. Nimeni nu se îndoiește de faptul că sunt sănătoase. Însă trebuie să ști că acestea sunt alcătuite în proporție de 20% din zahăr.

– 100 de grame de struguri conțin 80 de calorii
– 100 de grame de pere conțin 58 de calorii
– 100 de grame de prune și gutui conțin 57 de calorii.

Sfatul nutriționistului este să mâncăm fructele de toamnă cu moderație: ca desert sau ca gustare, preferabil în prima parte a zilei. Un fruct pe zi este suficient. El va aduce energia necesară corpului.

Atenție la dulcețuri și gemuri! Acestea sunt foarte tentante în sezonul rece, dar îngrașă. Optează mai bine pentru fructe proaspete sau coapte în cuptor.

Atenție la țuică, must și vin! Chiar dacă sunt produse naturale, românești, sunt totuși băuturi alcoolice, bogate în calorii. Dr. Laura Ene spune că într-un gram de alcool se află 7 calorii. 150 ml de vin conțin 100 de calorii, iar 50 ml de țuică 125 de calorii.

5. Îmbrăcămintea

Toamna este anotimpul puloverelor și a hainelor călduroase, care ne fac să ne mișcăm mai puțin și să facem mai puține exerciții fizice.

6. Comportamentul

Din cauza frigului, a vântului, a ploilor și a vremii proaste, preferăm să stăm mai mult în casă, devenind astfel mai sedentari și mai predispuși la consumul de alimente grase și gustări nesănătoase.

7. Mișcarea fizică

Zilele fiind mai scurte și serile mai întunecoase și mai friguroase, nu mai petrecem atât de mult timp afară toamna. După încheierea serviciului și a altor activități zilnice, cei mai mulți se îndreaptă cu pași repezi spre casă.

Citește și Rădăcinoase la cuptor – delicatese de toamnă

Alimente de toamnă care nu îngrașă

După toate interdicțiile prezentate mai sus, vă oferim și o listă de alimente recomandate, pe care le puteți consuma fără teama că veți lua în greutate:

– mere
– dovleac
– broccoli
– conopidă
– varză
– sfeclă roșie
– vinete
– rădăcină de păstârnac
– ardei gras
– ridiche neagră

Surse:
1. Lizette Borreli, ‘Tis The Season Of Weight Gain: Fall Season Expands Waistlines With Dieters Gaining Up To 5 Pounds, Medical Daily: https://www.medicaldaily.com/tis-season-weight-gain-fall-season-expands-waistlines-dieters-gaining-5-pounds-304896
2. August McLaughlin, How to Avoid Fall Weight Gain, LIVESTRONG.com: https://www.livestrong.com/article/550544-fabulous-fall-foods/
3. Dr. Laura Ene, De ce ne îngrășăm toamna și cum să ne ferim de asta, Totul despre slăbit.ro: https://totuldespreslabit.ro/de-ce-ne-ingrasam-toamna/?inf_contact_key=d34038f43728b0977bc1d1f5e025457df651f238aa2edbb9c8b7cff03e0b16a0
4. Sarah Buchanan, 40% of people pile on the pounds in September – this is why, Daily Star.co.uk: https://www.dailystar.co.uk/diet-fitness/weight-gain-autumn-fat-september-17020173

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.