4 DIETE populare de slăbit, analizate de experți – avantaje și dezavantaje

Astăzi este la modă să ții dietă, să ai un regim alimentar controlat, să respecți anumite reguli de alimentație, fie pentru a te menține în formă, fie pentru a slăbi, fie pentru a preveni anumite complicații și boli.

Pe lângă dietele de slăbit, au crescut foarte mult în popularitate dietele destinate tratării anumitor boli sau controlului simptomelor.

Cele mai bune diete de slabit

Multe diete de slăbit promit o pierdere în greutate rapidă. Este însă important ca atunci când descoperim o dietă pe internet, să ne documentăm bine înainte de a o pune în practică. Nu toate curele de slăbire sunt eficiente. Ba mai mult, unele pot fi chiar prea restrictive sau prea extremiste, provocând mai mult rău decât bine.

Cercetătorii au analizat 4 din cele mai în vogă diete de slăbit. Iată rezultatele.

1. Dietele bogate în proteine și sărace în carbohidrați

Două din dietele care au la bază aceste principii sunt dieta Paleo și dieta Atkins. Ele presupune un consum mare de proteine și un aport redus de carbohidrați. În dieta Paleo trebuie limitat consumul de lactate, leguminoase și cereale.

Restricția de carbohidrați și aportul crescut de proteine are loc în fază inițială a dietei. Mai târziu, se adaugă înapoi carbohidrații, treptat.

Avantaje

Un avantaj important al dietei Paleo este reducerea senzației de foame. Efectul de suprimare a apetitului se datorează proteinelor. Mulți susțin că acest tip de dietă este cel mai bun pentru pierderea în greutate, deoarece corpul intră într-o stare de cetoză (adică arde grăsimea stocată pentru producerea de energie). Prin înlăturarea zaharurilor, a carbohidraților și a făinii rafinate, dieta îmbunătățește și nivelurile de insulină. Este un regim benefic pentru diabetici.

Dietele bogate în carbohidrați generează multă glucoză, ceea ce înseamnă că organismul trebuie să producă mai multă insulină pentru a elimina excesul. Acest lucru pune un stres suplimentar pe corp, iar în timp poate duce la apariția bolilor cardiovasculare sau a diabetului.

Dezavantaje

Excluderea drastică a carbohidraților din dietă poate însemna eliminarea fructelor și a legumelor proaspete și odată cu ele și nutrienții și beneficiile lor.

Consumul unor cantități mari de proteine fără fibre poate duce la constipație, mai ales în faza de început. Pot să apară de asemenea stări de oboseală și iritabilitate în primele 2 săptămâni, pe măsură ce corpul începe să ardă grăsimea pentru energie.

Axarea pe proteine poate însemna un aport crescut de grăsimi saturate din carne, mai ales pentru că alte surse de proteine precum leguminoasele sunt restricționate.

2. Dieta ketogenică (keto)

Această dietă presupune dobândirea unui raport între macronutrienții de care corpul are nevoie și restricționarea carbohidraților.

Dieta ketogenică este o variație a dietei Atkins, care se bazează pe un consum mare de grăsimi, un consum moderat de proteine și un consum foarte mic de carbohidrați.

Avantaje

Această dietă scade nivelurile de insulină și ajută corpul să se concentreze pe arderea grăsimilor. Poate îmbunătăți de asemenea nivelurilor de colesterol.

Dezavantaje

Reducerea drastică a aportului de fibre crește riscul de constipație. Dieta îi poate face pe unii morocănoși în primele săptămâni din cauza scăderii nivelului de serotonină și a energiei primite în mod normal de la carbohidrați.

Mulți alții se simt dezechilibrați din cauza efectelor de „sevraj” care apar în urma limitării consumului de zahăr. Însă după câteva săptămâni aceste simptome dispar.

Dieta ketogenică nu este cea mai bună dietă pentru toți. Nu este recomandată persoanelor cu probleme renale, întrucât cetoza constantă poate schimba chimia urinei, crescând astfel riscul de pietre la rinichi.

3. Dietele de detoxifiere cu sucuri

Dietele de curățare a corpului cu sucuri permite consumul unei varietăți de fructe și legume, însă doar în formă lichidă. Dietele lichide ajută la reducerea caloriilor și are un efect similar postului. Dacă este ținută mai mult de 2 zile, determină corpul că ardă grăsimea stocată pentru energie.

Avantaje

Dietele pe bază de sucuri scad nivelurile de insulină și permit metabolismului să se odihnească. Repaosul alimentar înseamnă o pauză în procesele digestive și implicit o scădere a nivelului de hormoni de stres și a factorului de creștere de tip insulinic. Acest lucru reduce riscul de cancer.

Dezavantaje

Acest tip de dietă crește senzația de foame. Când bem mult suc, putem avea indispoziții datorate fluctuației nivelului de zahăr din sânge (crește și scade).

Curele depurative nu trebuie să dureze mai mult de câteva zile, deoarece corpul va începe să creadă că este înfometat și va arde mai puține calorii.

Sucurile conțin cantități mai mari de zahăr decât fructele sau legumele întregi, și cantități aproape nule de fibre, menite să asigure sațietatea.

4. Dieta crudivoră

O astfel de dietă presupune consumul de alimente neprocesate termic: fructe, legume, nuci și lactate nepasteurizate sau încălzite la temperaturi mai mici de 48 de grade Celsius.

Este bazată pe fructe și legume crude, nuci neprăjite și cereale încolțite. Unele versiuni includ și lactate nepasteurizate, precum ouă și produse marine crude.

Avantaje

Această dietă oferă multe fibre, vitamine și minerale.

Dezavantaje

Datorită cantității mari de fibre, pot să apară stări de balonare, gaze sau scaune prea dese. Unele alimente crude cresc riscul de intoxicații alimentare. De asemenea, unele alimente conțin nutrienți care se absorb mai ușor când ele sunt gătite. De pildă, licopenul din roșii are o biodisponibilitate mai mare când acestea sunt preparate termic.

Ciupercile pot conține substanțe cancerigene care sunt distruse prin gătire.
Toate dietele enumerate mai sus ajută la pierderea în greutate. Însă este indicat ca pe termen lung să avem o dietă echilibrată, cu multe fructe și legume, crude și gătite, și un consum cât mai mic de produse procesate, zahăr și carbohidrați simpli.

Dacă vreți să slăbiți fără înfometare și alte riscuri pentru sănătate, consultați un nutriționist.

Cumpără de aici suplimente pentru slăbit:

Sursă: Koren Wetmore, „What’s the best diet plan? USC experts evaluate 4 popular trends”, USC News: https://news.usc.edu/139974/best-diet-plan-usc-doctors-evaluate-4-popular-trends/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Loading...

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.