Rugăciune pentru înnoirea sufletului
În fiecare dintre noi se dă o luptă nevăzută între omul cel vechi și omul cel nou. Toți câți am fost botezați în Iisus Hristos am primit harul înfierii și șansa de a deveni fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai Împărăției Sale.
Omul cel vechi din nou este Adam cel căzut, care a fost stricat de pofta înșelăciunii. Primul om pe care l-a creat Dumnezeu nu a merge până la capăt pe calea desăvârșirii și îndumnezeirii.
Din cauza neascultării de Dumnezeu a căzut din har și a pierdut Raul. De atunci, omenirii i-a fost închisă calea către îndumnezeire și fost sortită morții.
Urmașii lui Adam s-au depărtat tot mai mult de Dumnezeu. Oamenii se aflau într-un întuneric cumplit, de aceea a fost nevoie să vină Fiul lui Dumnezeu în lume, ca să răscumpere lumea pe care a zidit-o cu Însuși scump Sângele Său.
Hristos este „noul Adam”, așa cum Îl numește Apostolul Pavel. Dumnezeu S-a întrupat și a locuit între oameni ca să ne arate cum trebuie să viețuim ca să ne întoarcem la Părintele ceresc și să ne împace cu El prin jerfta Lui.
Hristos a parcurs El Însuși drumul pe care ar fi trebui să îl parcurgă omul către Dumnezeu. Fiul lui Dumnezeu S-a coborât ca pe noi să ne ridice. El S-a smerit ca pe noi să ne înalțe. El a murit ca pe noi să ne învieze. El a luat asupra Sa păcatele lumii ca pe noi să ne înnoiască.
Primele cuvinte pe care le-a rostit Mântuitorul când a început să propovăduiască a fost: „Pocăiți-vă!” Acest îndemn este de fapt o chemare la înnoire, la primenirea vieții. Pocăință înseamnă metanoia – schimbarea minții, schimbarea modului nostru de a vorbi, de a ne comporta, de a trăi după poruncile lui Dumnezeu.
Hristos a venit să ne deschidă calea către Împărăția Cerurilor și să ne arate că aceasta este destinația noastră finală.
„Omul cel dintâi este din pământ, pământesc; omul cel de-al doilea este din cer” (I Corinteni 15, 47).
Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă la înnoire, zicând: „Să vă dezbrăcați de viețuirea voastră de mai înainte, de omul cel vechi, care se strică de poftele amăgitoare, și să vă înnoiți în duhul minții voastre și să vă îmbrăcați în omul cel nou, cel după Dumnezeu, zidit întru dreptate și în sfințenia adevărului” (Efeseni 4, 22-24).
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Adam este imaginea lui Hristos. Așa cum Adam a adus blestemul morții în lume, tot așa Hristos a adus binecuvântarea și viața. El S-a făcut izvor de mântuire prin jertfa de pe cruce”.
Despre aceasta vorbește și Sfântul Apostol Pavel corintenilor: „Că de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om și învierea morților. Căci, precum în Adam toți mor, așa și în Hristos toți vor învia” (I Corinteni 15, 21-22).
Sfântul Dimitrie, Mitropolitul Rostovului spune că cei care trăiesc după trup vor muri, la fel ca Adam care a greșit.
„Fiind născut din stricăciune și păcat, nu te întoarce iar către stricăciune și păcat, ci sârguiește-te cu râvnă să te înalți din putreziciune către nestricăciune, pentru ca mai înainte de înviere să învii cu sufletul tău, omorât de păcate și patimi; și să îl aduci de la moarte la nemurire – prin neprihănire și nepătimire”.
Nu viețuirii păcătoase a lui Adam celui vechi trebuie să urmăm, ci lui Adam Celui nou, care este Însuși Fiul lui Dumnezeu fără de păcat. Hristos nu a călcat porunca lui Dumnezeu precum Adam, ci S-a făcut ascultător Părintelui până la moarte.
Nimeni nu poate lucra binele fără ajutorul lui Dumnezeu, izvorul și începătorul tuturor bunătăților. Sfântul Ignatie Briancianinov spune că omul trebuie să își dea multă osteneală și luptă cu sine însuși pentru a se întoarce la bine.
„Străvechiul ispititor ne îmbie neîncetat cu gustarea fructului oprit” și călcarea poruncii. Această luptă trebuie dusă până la sânge pentru a rămâne fidel și ascultător poruncilor Domnului. Oricine are de partea lui ajutorul lui Dumnezeu se va arăta biruitor.
Rugăciunea pentru înnoirea sufletească
„Iisuse, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul și Înnoitorul lumii învechite de răutatea păcatului! Înnoiește-mă pe mine cu harul Duhului Tău făcător de viață.
Dă-mi minte ca să pricep puterea mântuitoarei Tale veniri. Dă-mi inimă ca să Te iubesc pe Tine, Iubirea ce veșnică, mângâierea și bucuria sfinților.
Dă-mi ochi ca să văd neîncetat patimile Tale. Dă-mi urechi ca să aud sfântul Tău cuvânt. Dă-mi gură ca să grăiesc cele plăcute Ție, de folos mie și aproapelui.
Dă-mi picioare ca să umblu pe cărarea poruncilor Tale, și ia de la mine, rogu-mă, tot ce-i al meu, dăruindu-mi ceea ce e al Tău; ia cele vechi și dă-mi numai cele noi, că Tu ești Cel ce faci toate și fără Tine nimic nu putem face, că binecuvântat ești în veci. Amin”.
Citește și – Rugăciune către Domnul Iisus pentru înnoirea sufletească
Surse articol:
1. Sfântul Dimitrie al Rostovului, Urmează viețuirii celui de-al doilea Adam, Doxologia: https://doxologia.ro/urmeaza-vietuirii-celui-de-al-doilea-adam-hristos-cel-fara-de-pacat
2. Sfântul Ignatie Briancianinov, Cum putem birui răul? Doxologia: https://doxologia.ro/cum-putem-birui-raul
3. Ilarion Alfeyev, Mitropolit de Volokolamsk, Hristos – noul Adam, Creștin Ortodox: https://www.crestinortodox.ro/credinta/hristos-noul-adam-156070.html
4. Creștin Ortodox, Rugăciune: https://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/cele-frumoase-rugaciuni/rugaciune-138023.html