Simboluri ascunse în icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov

Mare este taina Sfintei Treimi! Pe Dumnezeu-Tatăl nimeni nu L-a văzut vreodată, căci nu poate cineva să vadă fața Lui și să trăiască. Din Vechiul Testament aflăm că Proorocul Moise a putut vedea doar „spatele” lui Dumnezeu.

Numai Fiul S-a întrupat și a fost văzut de oameni. Despre Duhul Sfânt știm că este Cel ce a grăit prin prooroci voia lui Dumnezeu și Cel pe care Dumnezeu L-a trimis peste Sfinții Apostoli după Înălțarea Mântuitorului la Cer.

Simboluri ascunse in icoana Sfintei Treimi

Simboluri ascunse in icoana Sfintei Treimi: Theodorosart

Duhul Sfânt este „Domnul de viață făcătorul”, Care de la Tatăl purcede. Este Duhul adevărului și de aceea zice Mântuitorul că oricine va huli împotriva Duhului Sfânt, nu i se va ierta nici în veacul de acum, nici în cel viitor.

Chiar dacă pe Duhul Sfânt nu L-a văzut nimeni, El este, asemenea Tatălui și Fiului, o Ființă. Dumnezeu-Tatăl, Dumnezeu-Fiul și Dumnezeu-Sfântul Duh sunt trei ipostasuri ale unui singur Dumnezeu, despărțite numai în fețe.

Între ele nu există deosebire de voință, sau de gândire, de lucrare sau de putere, spune Sfântul Ioan Damaschin. Toate Persoanele Sfintei Treimi sunt veșnice, atotputernice, nenăscute, atotștiutoare, pretutindenea de față și vrednice de aceeași cinstire și închinare.

Există o singură reprezentare grafică a Sfintei Treimi pe care Biserica a acceptat-o, anume cea a Cuviosului călugăr și pictor Andrei Rubliov. Acesta a zugrăvit Icoana Sfintei Treimi în secolul al 15-lea.

Reprezentarea iconografică a Mântuitorului Hristos a fost posibilă datorită întrupării Sale. În același fel putem spune că, prin Pogorârea Duhului Sfânt, devine posibilă reprezentarea simbolică a Sfintei Treimi.

Sfânta Treime S-a revelat la momentul Botezului Domnului Iisus Hristos. Atunci, Dumnezeu-Tatăl a glăsuit, iar Duhul Sfânt S-a pogorât în chip de porumbel. Apoi la Cincizecime, Duhul Sfânt S-a pogorât peste apostoli în chip de limbi de foc.

Fiecare dintre noi, cei care am primit Botezul în numele Sfintei Treimi, am fost pecetluiți cu pecetea Sfântului Duh. Lucrarea Duhului Sfânt în viața noastră depinde doar de noi și de măsura în care ne deschidem spre ea.

Sfânta Treime este „taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută”. Ea poate fi definită ca o singură ființă în trei ipostasuri: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Cele trei Persoane au fost reprezentate grafic de Andrei Rubliov într-o compoziție care abundă de simboluri.

Sfânta Treime a fost revelată încă din Vechiul Testament sub forma celor trei îngeri pe care Avraam I-a primit și I-a ospătat, neștiind Cine sunt Aceia.

Această reprezentare a Sfintei Treimi sub chipuri de îngeri apare în icoana lui Rubliov. Fiecare din cele trei Persoane sunt reprezentate în ordinea menționată în Simbolul de Credință de la Nicea din anul 325: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, de la stânga spre dreapta privitorului.

Dumnezeu-Tatăl este reprezentat cu chipul cel mai sobru. În spatele Său se află o clădire, care simbolizează atributul de Ziditor al Tatălui: „În casa Tatălui Meu multe locașuri sunt”.

Fiul și Duhul Sfânt privesc către El și au capul ușor înclinat spre Acesta, arătând prin aceasta că Dumnezeu-Tatăl este izvorul vieții, care există mai înainte de zidirea lumii.

În centrul icoanei se află Dumnezeu-Fiul, Care binecuvintează potirul aflat pe masă, în care sunt primite moaștele sfinților. Capul și trunchiul Fiului sunt orientate spre Tatăl. Umărul Său este decorat cu un klav, care simbolizează pe Cel trimis. Veșmântul de culoare roșu-brun simbolizează natura umană asumată de Mântuitorul și anticiparea vinului euharistic.

Mantia de culoare albastră este simbol al naturii Sale divine. În spatele Său se află un copac, care simbolizează viața, precum și Pomul cunoașterii binelui și răul din lemnul căruia a fost făcută și Crucea răstignirii.

Duhul Sfânt poartă o mantie de culoare verde, care simbolizează tinerețea și puterea de înnoire a vieții prin har. Se poate observa că mâna dreaptă are forma unui porumbel, care este simbolul arătării Sale deasupra Iordanului. În spatele Lui este pictat un munte sau o stâncă, ce face referire la urcușul duhovnicesc.

În icoana Sfintei Treimi, doar Tatăl are ambii umeri acoperiți. Fiul și Duhul Sfânt au câte un umăr liber, care arată că Cele două Persoane sunt brațe ale Tatălui, care lucrează în lume.

Privind către această icoană și la modul în care sunt dispuse cele trei Persoane, transpare rugămintea pe care Fiul o adresează Tatălui ca să trimită pe Duhul Sfânt în lume. Acela îi va învăța toate cele spre mântuire, în Biserica cea sfântă, întemeiată la Cincizecime.

Când Apostolul Filip I-a zis lui Hristos: „Doamne, arată-ne nouă pe Tatăl și ne este de ajuns”, Iisus a zis: „De atâta vreme sunt cu voi și nu M-ai cunoscut, Filipe? Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl. Cum zici tu: Arată-ne pe Tatăl?” (Ioan 14, 8-9).

CITEȘTE ȘI – Sfânta Treime – Preaplinul Iubirii Divine

Sursă: Doxologia

    Adaugă comentariu

    Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.