Cel care îl va recunoaște pe antihrist și îi va rezista cu tărie o va face prin inimă și nu prin minte – Părintele Serafim Rose
Problema antihristului trebuie înțeleasă mai întâi de toate ca un fenomen duhovnicesc, spunea Părintele Serafim Rose.
O mare a populației se va închina acestui uzurpator al lui Hristos. Care sunt motivele pentru care o vor face?
„De ce vor dori toți cei din lumea întreagă să se închine lui? Evident, fiindcă este ceva în el ce corespunde cu ceva din noi. Iar acest ceva este lipsa lui Hristos din noi înșine”.
Așa cum spunea Sfântul Paisie Aghioritul, inima noastră trebuie să fie ocupată de Hristos, astfel încât să mai încapă nimic altceva.
Chiar și cei credincioși pot fi înșelați. Cât timp nu ne vom orienta preocupările noastre spre cele lăuntrice și spirituale, vom fi ispitiți cu lucrurile materiale, pe care antihrist ni le propune.
„Dacă ne vom închina lui (ferească Dumnezeu), va fi pentru că vom simți o atracție către un lucru exterior, care s-ar putea să semene a creștinism, de vreme ce antihrist înseamnă cel ce este în loc de Hristos, sau seamănă cu Hristos”.
Strâmtorarea va fi atât de mare la sfârșitul lumii, încât oamenii vor face orice ca să nu moară de foame. Trebuie să știm că viața unui creștin adevărat nu este lesnicioasă în această lume căzută. Nu este bazată pe desfătare, onoruri și bogăție. Dimpotrivă, este un drum al Golgotei.
„Noi, cei ce ne zicem creștini, nu trebuie să așteptăm nimic altceva decât să fim răstigniți. Căci a fi creștin înseamnă a te răstigni, în acest vremuri și în oricare alte vremuri, de când Hristos a venit întâia dată”.
Doar prin asumarea acestui martiraj vom putea fi păziți de închinarea la antihrist și la facililitățile pe care el ni le va promite.
„Viața Sa (a Mântuitorului) este model – și avertisment – pentru noi toți. Trebuie să fim răstigniți individual, mistic, căci răstignirea deplină este singura cale către Înviere. Dacă vom învia cu Hristos, trebuie mai întâi să ne smerim împreună cu El – chiar până la umilința cea dn urmă, cea de a fi înghițiți și scuipați afară de lumea cea neînțelegătoare”.
Scopul nostru este să ajungem în Împărăția lui Dumnezeu, nu să ne înveșnicim aici, pe pământ. Toate vor trece, cerul și soarele și pământul și trupurile noastre.
„Dintru început Tu, Doamne, pământul l-ai întemeiat și lucrul mâinilor Tale, sunt cerurile. Acelea vor pieri, iar Tu vei rămâne și toți ca o haină se vor învechi și ca un veșmânt îi vei schimba și se vor schimb”, spune Psalmistul (Ps. 101, 26-17)
„Împărăția lui Hristos nu este din această lume, și lumea nu o poate primi, nici măcar un singur reprezentat al ei, nici pentru o singură clipă. Lumea îl poate accepta doar pe antihrist, acum sau în orice altă vreme”.
În nebunia lui, Satana crede că lumea aceasta îi aparține. De când a căzut din cer și de când a fost alungat și omul în lumea aceasta, crede că lumea este a lui. A îndrăznit și Mântuitorului să-I făgăduiască lumea, slava și bogățiile ei dacă se va închina lui.
Părintele Serafim spune că antihrist va veni doar după ce toată lumea a auzit de Hristos, astfel încât închinarea să fie din deplină cunoștință.
„Alegerea din urmă va fi făcută între Hristos și Impostor – și aproape întreaga lume îi va urma Fiarei”.
Ce ar trebui să facem ca să ne izbăvim de o asemenea ispită? Părintele Serafim spune că patimile nevindecate din noi sunt cele care reacționează la antihrist, la propunerile lui.
Atunci când ceva din lumea aceasta „devine cel dintâi lucru după care umblați, atunci ajung să fie exterioare, ducându-ne nu către Hristos, ci către antirhrist”.
Trebuie să avem învățătura creștină, astfel încât să putem distinge între adevăratul Hristos și de a-l recunoaște pe hristosul cel mincinos (anthristul) când va veni”.
Pentru aceasta avem nevoie nu de o cunoaștere exterioară, teoretică sau corectă, ci avem nevoie de o inimă iubitoare. Degeaba cunoști Sfânta Scriptură și toate dogmele, dacă nu ai dragoste în inimă.
„Astfel că și prea multă „corectitudine” în Ortodoxie, fără o inimă creștină iubitoare, nu îi va putea rezista Antihristului”.
Părintele Serafim atrage atenția că trebuie să avem credința în inimă, nu doar în minte, ca dogmă. Iar inima noastră trebuie să fie simplă, smerită și blândă, ca cea a lui Hristos.
„Cel care îl va recunoaște (pe antihrist) și îi va rezista cu tărie, o va face îndeosebi prin inimă și nu prin minte”.
Asemenea Sfântului Ignatie Briancianinovici, Părintele Serafim Rose era de părere că „numai cei ce simt Împărăția lui Dumnezeu în inimile lor vor fi în stare să recunoască adevărata fire a lui antihrist atunci când va veni”.
Părintele Serafim se temea pentru cei „corecți intelectual” sau „super-ortodocși”, care au inimile reci.
„Simt în aceste inimi reci o pregătire pentru lucrarea lui antihrist (a cărui imitare a lui Hristos trebuie să se întindă și la teologia corectă!)”
Creștinii care nu se vor închina lui antihrist sunt cei care au în inimă dragostea lui Hristos. Întru această dragoste și smerenie a Domnului trebuie să ne antrenăm zilnic, clipă de clipă, cât mai este lumina zilei cu noi.
„Iată prilejurile zilnice de a ne arăta dragostea creștină: să dăm de pomană, să-i cercetăm pe bolnavi, să-i ajutăm pe cei nevoiași”.
Creștinii pot duce o viață conformă poruncilor, pot merge la biserică, se pot împărtăși des. Și totuși, pot rămâne reci pe dinăuntru. Nesimțitori, aroganți sau chiar mândri, după cum spunea Sfântul Tihon din Zadonsk.
Rugăciunea, participarea la slujbe, postul și alte nevoințe exterioare sunt doar mijloace de a atrage harul lui Dumnezeu. Când ele devin scopuri în sine, strădaniile noastre pe calea mântuirii rămân fără rod.
Ce folos să te rogi neîncetat dacă nu simți durerea semenilor tăi, dacă nu îi vezi pe cei care suferă, dacă nu le întinzi o mână de ajutor?
În fiecare zi ne este pus creștinimsul nostru la încercare, prin cei de lângă noi. Dacă nu vom avea dragoste, poate că nu Îl vom recunoaște pe antihrist și vom fi înșelați.
Dacă nu vom avea dragoste ci doar nevoințe exterioare, poate că nici Hristos nu ne va recunoaște pe noi, ci ne va spune: „Nu vă cunosc pe voi!”
Citește și –
Surse articol:
1. Doxologia, Părintele Serafim Rose despre luarea Crucii ca răstignire mistică: https://doxologia.ro/parintele-serafim-rose-despre-luarea-crucii-ca-rastignire-mistica-fragment
2. Theofania, Zece cuvinte memorabile ale Părintelui Serafim Rose: https://theofania.ro/zece-cuvinte-memorabile-ale-parintelui-serafim-rose/
3. Cuvântul Ortodox, Ce înseamnă Antihrist și de ce aproape toată lumea i se va închina? https://www.cuvantul-ortodox.ro/serafim-rose-discernamant-antihrist-inselari-ispita-agatarii-de-lucruri-exterioare-corectitudine-mode-generatia-eu-superspiritualitate-ortodoxia-de-sera/