Lucrarea tainică a ispitelor în viața noastră
De multe ori, rămânem nedumeriți cu privire la motivul pentru care trecem prin anumite situații neplăcute.
Logicii și rațiunii umane căzute (din har) îi este greu să priceapă sensul suferinței și al încercărilor. Există însă un rost profund al necazurilor din viața noastră, pe care l-au cunoscut, din experință, sfinții părinți.
Trebuie să știm că Dumnezeu îngăduie să trecem prin diverse greutăți nu din alt motiv decât acela de a ne putea mântui.
Situațiile dificile din viața noastră au o conotație negativă în logica noastră îngrădită de limitele firii. Însă în plan duhovnicesc, ele sunt o adevărată binefacere.
Așa cum spune Sfântul Apostol Pavel, suferința aduce răbdare, iar răbdarea aduce încercare, iar încercarea aduce nădejde. „Iar nădejdea nu rușinează, pentru că iubirea lui Dumnezeu s-a vărsat în inimile noastre, prin Duhul Sfânt, Cel dăruit nouă” (Romani 5, 3-5).
Potrivit Sfântului Maxim Mărturisitorul, există un motiv principal al slobozii ispitelor peste noi, iar acesta este ispășirea păcatelor.
„Le unii, ispitele vin pentru iertarea păcatelor săvârșite în trecut”. Prin cele rele pe care le tragi acum îți ispășești vreo vină din copilărie, din tinerețe. Nimic necurat nu va intra în Împărăția lui Dumnezeu, spune Mântuitorul.
De aceea, ca un Tată iubitor, Dumnezeu ne curăță ca să ne înfățișăm la nunta Fiului Său spălați și fără de prihană, cu haină luminoasă.
La alții, ispitele sunt permise pentru iertarea păcatelor pe care le fac în prezent. Poate că viața lor nu se află pe un făgaș bun, iar Dumnezeu, căutând la inima lor bună, voiește să îi scape de înșelare.
Mai sunt și unii care au parte de încercări pentru a nu cădea în păcate grele. Dumnezeu vrea să îi oprească pe aceștia de la păcatele pe care urmează să le facă, din știință sau neștiință, cu voie sau fără voie.
Dacă printr-o boală sau neputință Dumnezeu pune frână răului din viața noastră, aceasta nu poate fi decât un semn al marii Sale milostiviri. Dumnezeu este iubitor de oameni, așa cum spunem în multe din rugăciunile bisericii.
Vedeme, așadar, că ispitele nu sunt o pedeapsă, ci mai degrabă o răscumpărare, o cale prin care suntem sloboziți de rău și de păcat.
Sunt ispite care aduc întristări și ispite care aduc dureri trupești, spune Sfântul Maxim.
„Căci, după felul patimilor care zac în suflet, doctorul sufletelor dă leacul potrivit, prin judecățile Lui neștiute”.
Ispitele împlinesc o lucrare importantă de mântuire în viața fiecăruia dintre noi. Ridică ispitele și nimeni nu se va mântui, spune în Pateric.
Este important să căutăm să înțelegem cauza duhovnicească a necazurilor și să cerem îndreptare, cu smerenie și pocăință.
„Când îți vor veni ispite pe neașteptate, nu învinui pe cel prin care ți-au venit, ci caută pricina lor și astfel vei afla îndreptare. Căci sau prin acela, sau prin altul, trebuia să te supui judecăților lui Dumnezeu”.
Cei care sunt stăpâniți de vicii sau de patimi rele se smeresc prin necazuri. Mândria lor este doborâtă la pământ, iar omul își vine în fire. De aceea nu trebuie să urască necazurile sau le cei care i le provoacă.
Mai este o categorie de ispite care vin asupra celor drepți, spre încercarea credinței și statorniciei lor în cele bune. Aici îl avem ca pildă pe Dreptul Iov și a multor sfinți care au fost supuși la mari prigoane și nedreptăți. Sfântul Nectarie este un exemplu mai recent.
Citește și:
Ispitele ne încearcă răbdarea și smerenia – Sfântul Nectarie
Importanța ispitelor și a încercărilor în viața noastră
Nu trebuie să fugim de ispite, ci să le înfruntăm cu răbdare și rugăciune – Sfântul Paisie Aghioritul
Cât de mică ne este răbdarea, atât de mari ni se par ispitele – Sfântul Iosif Isihastul
Sursă articol: Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul, Cauzele pentru care avem ispite, Doxologia: https://doxologia.ro/cauzele-pentru-care-avem-ispite
