Libertatea omului – semnul dragostei lui Dumnezeu fata de om

Jean-Claude Larchet spune că Dumnezeu i-a dat lui Adam un chip asemenea Lui, dar această asemănare trebuia să fie realizată prin voia liberă a lui Adam.

Dumnezeu a riscat, putem spune, dându-i această libertate omului de a-L alege pe El.

Libertatea - semnul dragostei lui Dumnezeu fata de om

Libertatea – semnul dragostei lui Dumnezeu fata de om

Riscurile libertății date omului

Pentru că prin chiar libertatea sa, Adam putea să urmeze o altă cale, să părăsească binele şi să meargă spre rău, separându-se de Dumnezeu prin propria sa alegere. Şi chiar asa s-a întâmplat.

Căci şarpele, luând chipul celui rău, a fost cel care i-a descoperit lui Adam o cale diferită, făcându-i o propunere seducătoare, şi anume aceea a gustării din Pomul Binelui şi Răului, cel de care Dumnezeu le-a interzis prin poruncă să se atingă.

Diavolul i-a şoptit atunci omului că dacă va gusta din fructul oprit, nu va muri aşa cum le-a zis lor Dumnezeu, ci vor fi asemenea lui Dumnezeu.

Această călcare a poruncii i-a adus omului moartea, deoarece el n-a vrut să se îndumnezeiască urmând un traseu ascendent cu ajutorul lui Dumnezeu, ci a vrut să se îndumnezeiască fără Dumnezeu.

Cea mai mare libertate a omului este libertatea faţă de păcat

Din momentul în care Adam s-a lăsat pradă momelii, ispita a contaminat sângele omului, răspândindu-se în lume ca o plagă pe care numai o jertfă curată precum trupul lui Hristos a putut-o stârpi definitiv.

Sfinţii Părinţi au văzut însă un motiv întemeiat în ispitirea omului, fără de care spun ei n-ar mai exista mântuire.

Astăzi, ori de câte ori suntem ispitiţi, ni se oferă şansa de a ne demonstra credinţa. Prin ispită, ni se pune în valoare credinţa, şi alegându-L pe Dumnezeu, iar nu pe cel rău, dobândim har şi forţă.

Fără putinţa de a săvârşi răul, Adam n-ar fi fost cu totul liber.

Voind ca omul să fie desăvârşit, Dumnezeu l-a creat după chipul Său şi l-a înzestrat cu o libertate absolută, menită să îl ajute pe acesta să ajungă la măsura desvârşirii şi să caute îndumnezeirea firii sale ca o necesitate.

Şi dacă realizarea desăvârşirii i-ar fi fost dată omului fără posibilitatea unei alegeri, el n-ar fi fost în mod real virtuos, pentru că ceea ce se face silit nu este virtute, aşa cum spune Sfântul Ioan Damaschin.

Libertatea este sănătatea sufletului

Aşadar, Dumnezeu l-a făcut pe om liber deoarece a vrut ca el să simtă răsplata pentru strădania sa. Şi pentru aceasta, a trebuit ca el să fie ispitit.

Fără această încercare, el n-ar fi avut nici un merit. Răsplata pentru toate faptele noastre bune nu este în mod real o virtute a noastră, ci un dar al lui Dumnezeu.

Însă virtutea noi o dobândim împotrivindu-ne ispitelor şi alegându-l în deplina noastră libertate pe Dumnezeu.

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.