Vitamina D – Beneficii, Deficit, Doză Recomandată

Vitamina D este una din cele mai importante substanţe nutritive de care organismul nostru are nevoie pentru a creşte şi a se dezvolta în mod normal. Vitamina D este faimoasă pentru rolul său de a ajuta corpul să absoarbă calciul necesar pentru oase puternice şi pentru menţinerea unui nivel adecvat de calciu în sânge. Un deficit de vitamina D duce la o inmuiere a oaselor, care la copii este numit rahitism, iar la aduliţ, osteomalacie.

Vitamina D

Vitamina D

Ce este Vitamina D?

Vitaminele sunt micronutrienţi pe care organismul îi foloseşte în diverse procese. Vitamina D nu este o vitamină cât este un prohormon, o substanţă pe care corpul nostru transformă într-un hormon. Cel mai important lucru de reţinut este că organismul nostru poate face Vitamina D cu ajutorul soarelui. Expunerea regulată la soare permite celulelor pielii noastre să utilizeze razele ultraviolete-B pentru a sintetiza vitamina D.

Vitamina D are o contribuiţie importantă în creşterea celulelor, în construirea sistemului nostru imunitar şi în reducerea inflamaţiilor. Cercetările recente s-au axat pe studierea modului în care acest funcţii ale Vitaminei D pot contribui la prevenirea mai multor boli cronice, inclusiv boli de inimă, scleroză multiplă sau diabet.

Vitamina D – Beneficii

1. Vitamina D ajută intestinul să absoarbă nutrienţi importanţi, în special calciul şi fosforul. Acest lucru asigură oase puternice şi un sistem imunitar puternic.

2. Vitamina D previne rahitismul şi osteomalacia. Osteomalacia, care cauzează slăbirea sistemului muscular şi oase fragile, este cea mai răspândita boală în randul adulţilor cu deficit de vitamina D. Rahitismul este o deformare osoasă care este observată la copiii cu deficit de vitamina D.

3. Vitamina D asigură echilibrul calciului în organism, beneficiu care previne osteoporoza şi artrita.

4. Vitamina D reglează tensiunea arterială, reduce stresul şi tensiunea, ameliorează durerile trupului prin reducerea spasmelor musculare şi elimină infecţile respiratorii.

5. În cazul diabeticilor, Vitamina D ajută la secreţia de insulina, iar în cazul celor depresivi, combate tulburările afective şi ale sistemului nervos.

6. Vitamina D îmbunătăţeşte starea de sănătate a pielii prin reducerea ridurilor, şi face pielea moale, netedă şi fermî în acelaşi timp.

7. Vitamina D întăreşte funcţia cardiovasculară prin faptul că furnizarea o căptuşeală, un fel de protecţie esenţială pentru vasele de sange.

8. Vitamina D este recomandată în tratarea mai multor boli: cancerul – prin controlul multiplicării anormale a celulelor canceroase, diabetul zaharat prin stimularea producţiei de insulină, hiperparatiroidism – prin reducerea numărului de paratiroide, osteomalaciea – prin îmbunătăţirea rezistenţei osoase şi forţei musculare, hipofosfatemia – prin controlul de fosfaţi din organism, hipocalcemia – prin prevenirea depunerilor anormale de calciul, şi fibromialgia.

vitamina d soare alimente

Vitamina D şi diabetul zaharat

Studiile recente au relevat faptul că există o legătură importantă între vitamina D şi diabetul zaharat. Vitamina D se găseşte în celulele pancreatice beta care produc insulina şi secreţia de insulină, care este dependentă de calciu şi de vitamina D. Studiile efectuate pe animale au arătat că furnizarea adecvată de vitamina D poate îmbunătăţi astfel secreţia de insulină.

Lipsa de Vitamina D – Risc de cancer, boli autoimune, infecţioase sau diabet

Alimentele conţin foarte puţină Vitamina D, şi de aceea ea este de multe ori insuficientă pentru a satisface cerinţa zilnică a unui copil sau adult. Deficitul de vitamina D provoacă rahitism la copii şi osteoporoză sau fracturi la adulţi. Există de asemenea un risc crescut de a dezvolta boli autoimune, hipertensiune arterială, boli infecţioase sau chiar cancer în lipsa unei doze necesare de Vitamina D în organism.

Când corpul nostru se află într-o insuficienţă de Vitamina D, pot să apară probleme cu insulina, risc de diabet zaharat şi obezitate.

Cele mai multe atacuri de cord au loc în timpul iernii – când oamenii ies afară mai puţin şi primesc mai puţină Vitamina D din soare. De asemenea, studiile au arătat că oamenii supravieţuiesc cancerului mai bine în timpul verii, când nivelul lor de vitamina D este mai mare.

Surse naturale de Vitamina D

Beneficiile vitaminei D pot fi extrase din alimente sau prin creşterea expunerii la soare, 15-20 de minute pe zi, de trei ori pe săptămână este necesar. Surse alimentare de vitamina D sunt în principal peştele gras (somonul, păstrăvul, sardinele), laptele, cerealele, ouă, ulei de ficat sau ulei de peşte.

Doza zilnică recomandată de Vitamina D

Conform Academiei de Pediatrie din America, doza optimă de Vitamina D pentru sugar, copii şi adolescenţi este de 400 UI. Persoanele adulte şi mai în vârstă au nevoie de 2000 UI (50 mcg) de Vitamina D, întrucât această vitamină este mai greu sintetizată în piele prin expunerea la soare odată cu îmbătrânirea.

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

3 comentarii

  1. Pentru adulti: tablete de Vgantoletten de 1000mg,1/zi, copiii 1tb. de 500mg/zi, mai ales in lunile care au litera “R”!

    • Groza Eugen

      Buna seara. Folosesc Vingantoletten de 1000 mg. 1/zi; calciu lactic 5oo mg .Ma incanta si utilizarea vitaminei D care prezinta si multe avantaje si in alte afectiuni. Medicul endocrinolog nu mi l-a recomandat si ma intreb de ce daca este asa de util.S-ar incarca doza ?Daca pot sa primesc un raspuns , va multumesc mult . Cu recunostinta .

    • Groza Eugen

      Buna seara. Pe langa medicamentele mentionate de Doamna Elena Calinescu, va intreb se poate folosi si Vitamina D , care din prezentare are si alte avantaje asupra mai multor maladii. Cu multe multumiri si pentru articolul prezentat care mi-a placut prin prezentarea eficatitatii lui produsului . Cu stima.

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.