CINE trebuie să își testeze nivelul de VITAMINA D?

Avântul fără precedent al industriei farmaceutice a dus la o creștere masivă a consumului de medicamente și suplimente.

Oamenii cumpără tot felul de vitamine și minerale cu speranța că acestea i-ar putea ajuta să se simtă mai bine sau să își rezolve problemele de sănătate.

Cine trebuie sa faca un test de vitamina D

Este adevărat omul modern nu mai are un aport adecvat de vitamine și minerale din dieta actuală, însă acest lucru nu înseamnă că el poate lua suplimente fără să afle mai întâi dacă are un deficit nutrițional care trebuie corectat.

Este greșit să credem că toți avem lipsă de calciu, de vitamina D, de magneziu, de vitamina B12 și de alți nutrienți importanți.

Vitamina D poate preveni bolile cronice – dovezi insuficiente

În ultimii 10 ani au apărut o serie de rapoarte care au asociat nivelurile mici de vitamina D cu boli grave, precum cancer, diabet și boli de inimă.

Din acest motiv, mulți medici au început să recomande în mod obișnuit teste de verificare a nivelului de vitamina D, inclusiv la pacienții sănătoși.

Potrivit unui raport recent emis de U.S. Preventive Services Task Force, publicat în Anals of Internal Medicine, nu există nici un motiv întemeiat pentru efectuarea acestui test.

Grupul de experți au revizuit rezultatele a 25 de studii pe vitamina D, și au ajuns la concluzia că testarea vitaminei D la persoanele sănătoase este complet inutilă.

Există încă multe divergențe în acest domeniu. În primul rând, experții nu se pot pune de acord cu privire la cât înseamnă un nivel scăzut de vitamina D.

La unele laboratoare, deficitul de vitamina D înseamnă un nivel mai mic de 20 ng/mL. Alte laboratoare sugerează că o persoană are lipsă de vitamina D când nivelul este sub 50 ng/mL. Nici măcar testele de vitamina D nu sunt standardizate sau de încredere.

Suplimentele cu vitamina D previn căzăturile

Chiar dacă analizele indică faptul că ai deficit de vitamina D, nu există dovezi suficiente care să indice că un supliment cu vitamina D ar putea fi util.

Citește și Cum tratezi lipsa de vitamina D

Există totuși un beneficiu: suplimentele cu vitamina D ar putea reduce riscul de căzături la persoanele cu niveluri mici de vitamina D. Vitamina D este fără îndoială un nutrient important pentru rezistența oaselor și a musculaturii.

Citește și Lista ALIMENTELOR în care găsim cea mai mare cantitate de VITAMINA D

Dozele recomandate de vitamina D

Dozele necesare de vitamina D sunt cuprinse între 400 și 800 UI pe zi și diferă în funcție de vârstă:

• Bebeluși: 400 UI pe zi
• Copii de 1-3 ani: 600 UI pe zi
• Persoane de 14-70 de ani: 600 UI pe zi
• Vârstnici peste 71 de ani: 800 UI pe zi

Unii medici recomandă vitamina D în doze mari, pentru prevenirea unor boli, în ciuda faptului că nu există dovezi suficiente în acest sens.

JoAnn Manson, profesor de medicină de la Harvard, spune că nu se știe încă dacă există o legătură de cauză și efect între nivelul vitaminei D din corp și combaterea bolilor cronice, precum boli de inimă și cancer.

Carența de vitamina D ar putea fi indiciul unei sănătăți precare. Este evident că persoanele bolnave nu ies foarte mult din casă, nu fac mișcare fizică, nu au poftă de mâncare. Iar statul în casă înseamnă o expunere redusă la soare și implicit un nivel scăzut de vitamina D în corp.

Un alt aspect important este că persoanele obeze au de regulă lipsă de vitamina D. Dat fiind că obezitatea și sedentarismul cresc ratele de cancer și boli de inimă, acești factori de risc ar putea fi mai plauzibili decât nivelurile mici de vitamina D.

Cine trebuie să își testeze nivelul de vitamina D?

Până când cercetătorii nu vor veni cu dovezi noi pe această temă, nu există un motiv susținut pentru testarea vitaminei D la populația generală.

Singurele persoane care pot avea nevoie să își verifice nivelul de vitamina D sunt:

• persoanele cu osteoporoză sau alte boli de oase
• persoanele cu boli care afectează absorbția grăsimilor (ex. boala celiacă, operația de micșorare a stomacului)
• persoanele care iau în mod regulat medicamente care interferează cu activitatea vitaminei D (ex. anticonvulsivante, glucocorticoizi)

Institutul de Medicină din SUA a concluzionat că un nivel de vitamina D de 20 ng/ml este suficient pentru menținerea oaselor sănătoase.

Acest nivel poate fi crescut cel mult până la 30 ng/mL, însă peste 50 ng/mL (așa cum recomandă unele laboratoare), poate fi periculos.

Dr. Manson atrage atenția că excesul de vitamina D poate determina acumularea calciului în sânge, ceea ce poate duce la probleme cardiace, vasculare și renale.

Surse naturale de vitamina D

Corpul uman produce vitamina D atunci când pielea este expusă la lumina soarelui.

Peștele gras (precum somonul, sardinele, macroul, tonul, crapul), ouăle, ciupercile, laptele și cerealele îmbogățite cu vitamine ne pot oferi de asemenea cantități modeste de vitamina D.

Experții ne sfătuiesc să luăm nutrienții necesari din alimente. Dacă locuiți într-o zonă în care nu există mult soare, puteți lua un supliment cu vitamina D.

Citește și CÂT și CÂND trebuie să stăm la SOARE pentru producerea de VITAMINA D, în funcție de tipul de piele pe care îl avem

Care sunt dozele sigure de vitamina D?

Dozele de 1.000-2.000 UI pe zi sunt considerate sigure. Puteți ajunge la un maxim de 4.000 UI de vitamina D pe zi, însă nu se cunosc încă efectele acestei doze pe termen lung.

Când vine vorba de vitamine și minerale, mai mult nu înseamnă întotdeauna mai bine.

Cumpără de aici:

Sursă: Julie Corliss, Vitamin D testing not recommended for most people, Harvard Health Letter: https://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-d-testing-recommended-people-201411267547

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.