Roinița – planta care reduce nivelul de stres la zero

Bazat pe studii științifice

Unul din motivele pentru care anumite persoane beau sau li se recomandă ceaiul de roiniță este efectul calmant asupra sistemului nervos.

Roinița are proprietăți antioxidante, neuroprotectoare, antivirale, antiinflamatoare și anticancerigene.

Roinita - planta care scade stresul la zero

Roinita – planta care scade stresul la zero: Wendell Smith

Domeniul de interes pentru cercetători este acțiunea sa binefăcătoare asupra sistemului nervos.

Studiile au arătat că roinița ameliorează comportamentul anxios și depresiv la animale.

Aceste efecte sunt puse pe seama proprietăților sale antioxidante, antiinflamatoare și antiapoptotice.

Citește și – Ceaiul de roiniță – calmant, digestiv, antiviral

Roinița atenuează depresia și anxietatea

O recenzie sistematică apărută în 2021 în jurnalul „Phytotherapy Research” a investigat efectele acestei plante în depresie și anxietate.

Autorii au revizuit studiile clinice publicate până în anul 2020 pe acest subiect.

Participanții incluși în aceste studii erau pacienți cu simptome de depresie sau anxietate, cu manifestări acute sau cronice.

O meta-analiză a rezultatelor a dezvăluit că roinița a ameliorat semnificativ scorurile de anxietate și depresie comparativ cu placebo.

Nu a produs efecte secundare însemnate.

Un studiu uman a arătat că roinița a eliminat complet depresia la 70% din participanți.

La persoanele cu insomnie, planta a îmbunătățit somnul în 85% din cazuri.

A demonstrat efecte benefice asupra memoriei de lungă durată la animale.

Conform acestor rezultate, roinița ar putea fi eficientă în ameliorarea simptomelor de depresie și anxietate acută.

Citește și – Roinița – planta care calmează nervii și simțurile, liniștește și bucură inima

Aduce nivelul de stres la zero

Dr. Eric Berg consideră roința extrem de eficientă pentru scăderea nivelului de stres.

Consumul unei căni de ceai în fiecare zi poate reduce semnificativ stresul la persoanele stresate.

Roinița nu trebuie administrată continuu, ci doar în perioadele de stres crescut.

Dacă nu suferiți de stres, nu folosiți această plantă.

Efectele devastatoare ale stresului asupra organelor

Stresul prelungit „arde” funcția multor organe.

Sistem imunitar

Ne afectează dramatic imunitatea și apărarea împotriva patogenilor.

Stresul micșorează nodulii limfatici, splina și timusul – organele sistemului imunitar.

Nivelul crescut de cortizol suprimă activitatea sistemului imunitar.

Acest lucru înseamnă un risc crescut de infecții virale.

Cu toții putem confirma că în perioadele de stres maxim sau oboseală ne îmbolnăvim mai ușor.

Alcaloză

Stresul reduce nivelul de vitamine din corp: B1, calciu și potasiu.

Când suntem stresați pierdem un ion de hidrogen. Cu alte cuvinte, devenim prea alcalini.

Alcaloza duce la zvâcniri musculare, crampe, anxietate și hipertentilație.

Tractul gastrointestinal

Stresul închide efectiv funcția sistemului gastrointestinal.

Poate duce la reflux de acid, gastrită sau ulcer.

Sistemul cardiovascular

O altă consecință a stresului este creșterea tensiunii arteriale și ritmului cardiac.

Stresul determină corpul să transforme grăsimea și proteinele în zahăr.

Afectează nivelul de zahăr din corp și mărește riscul de diabet.

Un nivel crescut de cortizol poate duce la depunerea de grăsime în ficat și revărsarea acesteia ulterior la nivelul abdomenului.

Plămânii

Stresul afectează funcția plămânilor și reduce capacitatea de a respira.

Astfel se explică de ce atacurile de panică și anxietatea creează scurtarea respirației.

Creierul

Unul din cele mai importante organe pe care stresul le vatămă este creierul.

Afecteză somnul și ritmul circardian.

50% din sinapasele din creier sunt o combinație din receptori de GABA și glutamină.

Doar 5% sunt receptori de serotonină și dopamină.

GABA este un neurotransmițător esențial pentru controlul excesului de cortizol.

Citește și – Roinița înlătură stresul și neliniștea

Roinița crește nivelul GABA și scade cortizolul

Perioadele de stres intens nu „ard” atât glandele suprarenale, cât și nivelul de GABA.

Aici intervine roinița. Această plantă împiedică degradarea GABA și oprește cortizolul.

Roinița induce o stare de liniște și calm. Ajută la reducerea gândurilor și a grijilor.

Mărește toleranța la stres. Îmbunătățește starea de spirit.

Acțiunea sa pozitivă asupra sistemului nervos și asupra creierului este atribuită conținutului de antioxidanți: compuși fenolici, acidi rozmarinic și flavonoide.

Deși dr. Berg recomandă roinița sub formă de ceai, un studiu a arătat că extractul hidroalcoolic (tinctura) este mai eficient în protejarea neuronilor decât extractul apos.

Surse articol:

1. Dr. Eric Berg, Drink 1 cup daily to bring your stress to zero: https://www.youtube.com/watch?v=j6I6kbaJPeQ&ab_channel=Dr.EricBergDC
2. Ghazizadeh J, Hamedeyazdan S, Torbati M, Farajdokht F, Fakhari A, Mahmoudi J, Araj-Khodaei M, Sadigh-Eteghad S. Melissa officinalis L. hydro-alcoholic extract inhibits anxiety and depression through prevention of central oxidative stress and apoptosis. Exp Physiol. 2020 Apr;105(4):707-720. doi: 10.1113/EP088254. Epub 2020 Feb 21. PMID: 32003913: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32003913/
3. Ghazizadeh J, Sadigh-Eteghad S, Marx W, Fakhari A, Hamedeyazdan S, Torbati M, Taheri-Tarighi S, Araj-Khodaei M, Mirghafourvand M. The effects of lemon balm (Melissa officinalis L.) on depression and anxiety in clinical trials: A systematic review and meta-analysis. Phytother Res. 2021 Dec;35(12):6690-6705. doi: 10.1002/ptr.7252. Epub 2021 Aug 27. PMID: 34449930: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34449930/
4. Ozarowski M, Mikolajczak PL, Piasecka A, Kachlicki P, Kujawski R, Bogacz A, Bartkowiak-Wieczorek J, Szulc M, Kaminska E, Kujawska M, Jodynis-Liebert J, Gryszczynska A, Opala B, Lowicki Z, Seremak-Mrozikiewicz A, Czerny B. Influence of the Melissa officinalis Leaf Extract on Long-Term Memory in Scopolamine Animal Model with Assessment of Mechanism of Action. Evid Based Complement Alternat Med. 2016;2016:9729818. doi: 10.1155/2016/9729818. Epub 2016 Apr 28. PMID: 27239217; PMCID: PMC4864554: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27239217/
5. López V, Martín S, Gómez-Serranillos MP, Carretero ME, Jäger AK, Calvo MI. Neuroprotective and neurological properties of Melissa officinalis. Neurochem Res. 2009 Nov;34(11):1955-61. doi: 10.1007/s11064-009-9981-0. Epub 2009 May 7. PMID: 19760174: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19760174/
6. Yoo DY, Choi JH, Kim W, Yoo KY, Lee CH, Yoon YS, Won MH, Hwang IK. Effects of Melissa officinalis L. (lemon balm) extract on neurogenesis associated with serum corticosterone and GABA in the mouse dentate gyrus. Neurochem Res. 2011 Feb;36(2):250-7. doi: 10.1007/s11064-010-0312-2. Epub 2010 Nov 13. PMID: 21076869: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21076869/

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.