Pătrunjelul – Proprietăți Importante Pentru Sănătatea Ta

Beneficiile pentru sănătate pe care le putem culege din pătrunjel includ controlul asupra cancerului şi diabetului, remedierea artritei reumatoide sau ajutorul în cazul osteoporozei.  

(Petroselinum crispum)

Pătrunjel (Petroselinum crispum)

Pătrunjelul Proprietăţi şi istorie

Pătrunjelul (Petroselinum crispum) face parte din familia de Apiaceae şi poate fi găsită în piață, mai ales pe perioda verii, până toamna târziu. Este o verdeaţă ieftină, accesibilă pentru oricine, răcoroasă şi plină de savoare.

Pătrunjelul este o plantă extrem de hrănitoare, datorită bogăţiei de vitamine şi antioxidanţi.

Mergând pe firul istoriei, aflăm că pătrunjelul îşi are originea în regiunea mediteraneană din sudul Italiei, Algeriei şi Tunisiei. A fost cultivat de mână de om pentru prima dată acum mai bine de 2.000 de ani. Interesant este faptul că încă de la început, pătrunjelul a fost folosit doar ca plantă medicinală. Mai târziu acesta a devenit o sursă bună de hrană pentru toate toate categoriile sociale.

Grecii şi romanii venerau pătrunjelul şi-l foloseau adesea la ceremoniile de nuntă sau la alte ritualuri importante. Există multe amituri şi fabule asociate cu originea sş cresterea acestei plante în culturile mediteraneene şi europene. În perioada Evului Mediu, pătrunjelul era considerat o plantă dătătoare de sănătate, şi de aceea a fost inclus în medicamentele medicinei tradiţionale, câştigându-şi încet popularitatea binemeritată.

Pătrunjelul Vitamine

Nutrienții găsiţi în pătrunjel includ vitamina A, vitamina K, vitamina C, vitamina E, tiamina, riboflavina, niacina, vitamina B6, vitamina B12, acid pantotenic, calciu, fier, magneziu, mangan, fosfor, potasiu, zinc şi cupru. Este de asemenea o sursă foarte buna de compuşi volatili, carbohidraţi de energie, grăsimi şi proteine.

Beneficii pentru sănătate

Pătrunjelul acţionează ca un analgezic asupra corpului, având proprietăţi anti-inflamatorii deosebite. Consumând pătrunjel mai des, te poţi feri de asemenea de probleme gastro-intestinale de tot felul: indigestie, crampe la stomac, balonare sau greaţă. Să nu uităm şi aportul semnificativ pe care pătrunjelul îl aduce în întărirea sistemului imunitar.

1. Bun pentru diabetici

Pătrunjelul fost folosit ca medicament pentru diabet pentru prima dată în Turcia. În scopul de a valida ştiinţific această calitate, s-au făcut numeroase studii de cercetare la Universitatea Marmara din Istanbul, Turcia pe şobolani cu diabet zaharat. Aceştia au fost hrăniţi cu pătrunjel şi monotorizaţi câteva luni. Rezultatele au fost uimitoare: nivelurile de zahăr din sânge au scăzut considerbail.

2. Reduce inflamaţiile şi durerile de artrită

Patrunjelul este de asemenea eficient în special împotriva artritei reumatoide. Compuşii Vitamina C şi beta-caroten găsiţi în pătrunjel posedă proprietăţi anti-inflamatorii, care ajută la controlul artritei. Consumând patrunjel regulat reprezintă un mod eficient de a accelera procesul de eliminare a acidului uric, asociat cu simptomele de artrită.

3. Pătrunjelul poate combate cancerul

Cercetători dn laboratoarele din Minneapolis, Minnesota au extras un compus numit myristicin, un compus fenilpropan din uleiul de pătrunjel şi au decoperit că acesta are proprietăți anti-cancerigene remarcabile. Extractul de pătrunjel Myristicin a fost testat numai pe şobolani, aşadar studiile de aplicarea la oameni a acestui compus sunt încă în curs de desfăşurare.

4. Proprietăţi anti-inflamatorii

În Marea Mediterană, pătrunjelul a fost utilizat acum ceva timp pentru tratarea durerilor de dinţi, a lovituri,lor muşcăturillor de insecte şi a pielii aspre. Conform studiilor preliminare efectuate recent, pătrunjelul a arătat şi proprietăţi anti-inflamatorii cu rol în reducerea inflamaţiilor interne şi proprietăţi anti-hepatotoxicitate cu efecte deosebite în curăţarea ficatului.

5. Pătrunjelul întăreşte oasele

Pătrunjelul este eficient în cazul osteoporozei şi este de ajutor în menținerea sănătății oaselor. Osteoporoza apare ca urmare a diminuării calciului din oase şi de asemenea ca urmare a efectelor unui aminoacid numit homocisteină. În afară de produsele lactate convenţionale recomandate pentru un aport natural de calciu, şi pătrunjelul poate fi privit ca o sursă buna de calciu sănătos.

6. Pătrunjel pentru pietre la rinichi

Timp de multe secole pătrunjelul a fost folosit ca un diuretic natural pentru prevenirea controla formării de pietre la rinichi, infetţi ale tractului urinar saui pietre la nievlul vezicii biliare. Edemul este o afecțiune în care pacientul reţine mai mult lichid în organism, decât este normal. Organismul se umflă din cauza acumulării de lichid. În aceste condiții, câteva linguriţe de suc de pătrunjel ar putea oferi o uşurare importantă. Rădăcina de pătrunjel este de asemenea utilă în combaterea pietre la rinichi. În acest caz, se bea zilnic ceai din rădăcină de pătrunjel, opărită în apă clocotită.

7. Ajută la consolidarea sistemului imunitar

Vitaminele, mineralele şi antioxidanţii din pătrunjel ajută la întărirea imunităţii. Vitamina C, vitamina A, vitamina K, acidul folic si niacina, fiecare acţionează benefic asupra diferitelor funcţii ale sistemului imunitar. De pildă, Vitamina A ajută la creşterea celulelor albe (limfocite) din sânge. Clorofila din pătrunjel are şi ea proprietăți anti-bacteriene şi anti-fungice esenţiale. Studiile au arătat că patrunjelul conține proprietăți antioxidante şi anti-bacteriene de nădejde, ceea ce înseamnă că această verdeaţă este un remediu naturist de utilizat acasă de mare preţ.

Efecte secundare şi precauţii

Consumul de pătrunjel în cantități mari poate avea unele efecte secundare şi dezavantaje în special pentru femeile gravide. Consumul de pătrunjel în cantități mari poate induce contracţii uterine în timpul sarcinii. Acest lucru poate fi foarte riscant în orice stadiu al sarcinii. Este bine să se consume cu precauţie şi pe perioada alăptării.

Pătrunjelul are de asemenea o cantitate mare de oxalaţi. În doze mari de pătrunjel, concentrația acestora poate fi problematică pentru persoanele care suferă de pietre la rinichi.

Sfaturi de servire rapidă 

tabouleh_1930

Ca garnitură. Frunza dulce fragilă şi uşoară de pătrunjel poate fi adăugată în orice fel de mâncare la final. În acest fel, elementele nutritive vor fi conservate și nu se vor evapora în procesul de gătire.

În supe şi ciorbe. Pătrunjelul pot fi adăugat în supe şi sosuri de tomate înainte de servire pentru un plus de savoare şi aromă.

Salate şi sucuri. Pătrunjel pot fi consumat verde în salate de fructe, salate de legume şi sucuri de fructe sau de legume.

Şi pătrunjelul uscat poate fi utilizat pentru aromatizarea diverselor preparate alimentare.

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.