80% din imunitate se „fabrică” în intestin

Vrei să-ți întărești imunitatea? Investește în sănătatea intestinelor.

70-80% din imunitatea noastră se „fabrică” în intestin.

80% din imunitate se „fabrică” în intestin

80% din imunitate se „fabrică” în intestin: Brgfx – www.freepik.com

Mai mult decât oricare alt organ, intestinul cuprinde trei sisteme extensive: sistemul nervos enteric, sistemul endocrin gastroenteropancreatic și sistemul imunitar.

Cu alte cuvinte, în intestin se află neuroni, hormoni și celule imune.

70-80% din celulele sistemului nostru imunitar sunt localizate în intestin

Intestinul gros sau colonul are o populație microbiană extrem de vastă. Cuprinde cel puțin 1012 organisme per gram de conținut luminal.

Sistemul imunitar intestinal întâlnește mai mulți antigeni decât oricare altă regiune a corpului.

Suprafața mare a mucoasei tractului intestinal are ca scop protejarea corpului de multitudinea substanțelor vătămoare. Acestea pot proveni din alimente, medicamente, bacterii sau alți factori nocivi.

Mucoasa epitelială a intestinelor are adevărate colecții de celule imune, precum limfocite, macrofage, mastocitare, eozinofile și neutrofile.

Unele celule din mucoasa intestinală au ca rol excretarea unor cantități masive de anticorpi în intestin.

Sistemul imunitar al intestinului este în acțiune în timpul unei boli intestinale inflamatorii, a unei infecții microbiene, alergii sau alte leziuni.

Sistemul imunitar și microbiomul sunt strâns legate.

„Ceea ce se află în intestin determină educația pe care o primesc celulele imune”, spune dr. Jonathan Jacobs, profesor de boli digestive de la UCLA.

Citește și – Legătura dintre bacteriile din intestin și sistemul imunitar

Legătura dintre dietă, intestin și imunitate

Ceea ce mâncăm afectează nu doar metabolismul, energia și greutatea corporală, ci și imunitatea noastră.

„Nutriția este un modulator-cheie al funcției imunitare”, spune dr. David Heber, profesor de medicină la UCLA.

Celulele imune din intestin interacționează cu bacteriile și ciupercile din tractul gastrointestinal. Acestea sunt direct influențate de dietă și stilul nostru de viață.

Alimentele pe care le consumăm afectează compoziția și diversitatea bacteriilor intestinale, care la rândul lor afectează celulele sistemului imunitar.

Bacteriile din intestin sunt deosebit de sănătoase. Datorită lor ne putem bucura de un sistem imunitar puternic.

Ele se hrănesc cu alimente bogate în probiotice și prebiotice.

Citește șiToate afecțiunile sunt ameliorate cu ajutorul probioticelor – dr. Mihaela Bilic

O dietă bogată în fibre susține microbiomul și reduce răspunsul inflamator.

La polul opus se află dieta occidentală, bogată în proteine animale, zahăr, produse procesate și grăsimi saturate.

Toate acestea afectează populația de bacterii intestinale și promovează inflamația și bolile cronice, susține dr. Jacobs.

Trebuie să mai știm că obezitatea ne afectează direct imunitatea.

Sfaturi pentru sănătatea intestinală și imunitară

Dr. Heber recomandă să mâncăm mai multe alimente vegetale. Sunt necesare șapte porții de legume pe zi. Cu cât mai colorate și diverse, cu atât mai bine.

Foarte important este să consumăm grăsimi sănătoase. Uleiul de măsline și avocado susțin funcția imunitară.

Peștele sălbatic este de asemenea recomandat. 3 porții pe săptămână și suplimente cu ulei de pește – câte 1.200 mg pe zi.

Trebuie să ne străduim să punem proteine la fiecare masă, nu doar la dimineața sau la prânz.

Mușchii, care sunt făcuți din proteine, sunt organe endocrine care afectează direct sistemul imunitar.

Cele mai bune surse de proteine pentru microbiom sunt cele din surse vegetale.

Diversitatea bacteriilor intestinale poate fi susținută și prin consumul de fitocompuși din mirodenii și plante aromatice.

Citește șiPăstura hrănește bacteriile intestinale și întărește imunitatea

Surse articol:

1. Sandy Cohen, If you want to boost immunity, look into the gut, UCLA Health: https://connect.uclahealth.org/2021/03/19/want-to-boost-immunity-look-to-the-gut/
2. Andrew M. Platt, Immunity in the Gut, British Society for Immunology:
https://www.immunology.org/public-information/bitesized-immunology/organs-and-tissues/immunity-in-the-gut: https://www.immunology.org/public-information/bitesized-immunology/organs-and-tissues/immunity-in-the-gut
3. Helen Fields, The gut: where bacteria and immune system meet, Johns Hopkins Medicine:
https://www.hopkinsmedicine.org/research/advancements-in-research/fundamentals/in-depth/the-gut-where-bacteria-and-immune-system-meet: https://www.hopkinsmedicine.org/research/advancements-in-research/fundamentals/in-depth/the-gut-where-bacteria-and-immune-system-meet
4. John B. Furness, Wolfgang A. A. Kunze, and Nadine Clerc, Nutrient Tasting and Signaling Mechanisms in the Gut, II. The intestine as a sensory organ: neural, endocrine, and immune responses, Gastrointestinal And Liver Physiology:
01 NOV 1999https://doi.org/10.1152/ajpgi.1999.277.5.G922: https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpgi.1999.277.5.g922

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.