Plante benefice pentru sistemul nervos

Sănătatea sistemului nervos este deosebit de importantă, deoarece neuronii și celulele care îl alcătuiesc asigură o bună comunicare a creierului și măduvei spinării cu restul corpului. În rândurile care urmează poți descoperi o listă de plante benefice pentru sistemul nervos.

Sistemul nervos are două componente principale:

• componenta somatică (voluntară), prin care nervii conectează creierul și măduva spinării cu mușchii și receptorii senzoriali din piele
• componenta autonomă (involuntară), care reglează tensiunea arterială și rata respirației

Plante care intaresc sistemul nervos

Plante care intaresc sistemul nervos: Rawpixel.com – www.freepik.com

Boli ale sistemului nervos

Potrivit doctorului Shai Gozani, cea mai mare dificultate a oamenilor cu afecțiuni nervoase este durerea. Ea este aproape întotdeauna legată de nervi. Circa o sută de milioane de oameni trăiesc cu o durere nervoasă cronică.

Cele mai cunoscute tulburări ale sistemului nervos, care afectează funcționalitatea, sunt:

Alzheimer, care afectează funcțiile mentale, îndeosebi memoria

• Boala Huntington, care duce la degenerarea celulelor nervoase din creier

• Epilepsia, care provoacă convulsii

• Parkinson, care afectează mișcarea

• Scleroza multiplă, în care sistemul imunitar atacă căptușeala protectoare a nervilor

• Scleroza laterală amiotrofică, ce slăbește mușchii și afectează funcția fizică

Totodată, există o serie de afecțiuni care pot afecta sistemul nervos, precum:

– accidentele vasculare cerebrale
– atacul ischemic tranzitoriu
– abcesul epidural
– encefalita
– hemoragia subarahnoidiană
– meningita
– poliomielita

În tratamentul bolilor nervoase se folosesc antiinflamatoare și analgezice puternice.

Plante benefice pentru sistemul nervos

Există o serie de plante cu efecte pozitive asupra sistemului nervos. Se numesc plante nervine și acționează prin cel puțin 3 mecanisme diferite:

– relaxează sistemul nervos (nervine relaxante)
– stimulează sistemul nervos (stimulente nervine)
– întăresc sistemul nervos (plante nervine tonice)

Aceste plante nu doar atenuează simptomele, ci au efecte pozitive la nivelul întregului organism.

Plante pentru sistemul nervos

Plante pentru sistemul nervos: Jcomp – www.freepik.com

Plante care întăresc sistemul nervos

Aceste plante hrănesc și întăresc sistemul nervos. Sunt utile împotriva stresului și a anxietății. În debilitatea nervoasă, ele tonifică și restaurează direct țesuturile nervoase.

Din categoria lor fac parte de asemenea plantele adaptogene, care ajută organismul să facă față la factorii de stres externi și interiori. Iată câteva exemple de plante tonice nervoase:

Ovăzul

Botanistul Steph Zabel consideră ovăzul o plantă nutritivă pentru sistemul nervos. Se folosește în faza de lapte, când ajută la restabilirea funcției nervoase normale și a vitalității. Conține minerale importante, precum magneziu, calciu și siliciu.

Ovăzul are o acțiune blândă și totodată puternică. Este ideal pentru persoanele foarte sensibile, suprasolicitate, supuse la un volum mare de muncă. Poate fi utilizat în perioadele de epuizare nervoasă, instabilitate emoțională, nervi zdruncinați, insomnie și agitație mentală.

Limba mielului

Această plantă restaurează cortexul suprarenal. Revitalizează glandele suprarenale mai ales după un tratament cu cortizon sau steroizi. Limba mielului este benefică în perioada de convalescență. Are efecte antiinflamatoare și diuretice.

Atenție, limba mielului conține doze mici de alcaloizi pirolizidinici care pot cauza toxicitate hepatică la persoanele cu boli de ficat și la copii.

Planta nu trebuie administrară în cantități mari pe termen lung. Nu trebuie consumată în paralel cu medicamente hepatotoxice sau anticoagulante.

Sunătoarea

Această plantă conține hiperforină și flavonoide cu acțiune antidepresivă. Sunătoarea este de asemenea un tonic nervos eficient.

Cel mai des folosită în depresia ușoară și moderată, tulburarea afectivă sezonieră, anxietate, nevralgie și mialgie. Are de asemenea efecte antivirale la nivel intern și extern.

Citește și: Anxietatea – plante binefăcătoare pentru sistemul nervos

Atenție, sunătoarea poate cauza fotosensibilitate. De aceea este contraindicată expunerea la soare după folosirea acestei plante.

Nu trebuie consumată în paralel cu unele medicamente. Poate interacționa cu antidepresivele, narcoticele, anticoagulantele, anticoncepționalele, antivirale, medicamente pentru bolile cardiovasculare, medicamente pentru colesterol, diuretice și imunosupresoare.

Gotu kola

Această plantă tonifică sistemul nervos și are totodată efecte relaxante nervine. Gotu kola dilată vasele de sânge periferice, întărește venele este antibiotic la nivelul pielii, este antireumatic, diuretic și detoxifiant.

Poate fi folosit ca remediu revitalizant pentru sistemul nervos și stimulent pentru memorie și alte funcții cognitive, mai ales la pacienții cu Alzheimer sau persoanele agitate.

Gotu kola nu trebuie utilizat extern pe perioade mari de timp deoarece poate cauza cancer.

Plante care relaxează sistemul nervos

Aceste plante pot fi folosite ca alternative naturale la tranchilizantele convenționale care pot afecta sistemul nervos în timp. Anxietatea poate fi diminuată cu ajutorul următoarelor plante:

lavandă
• hamei
• roiniță
mușețel
• floarea pasiunii
• tei
• kava kava

În doze mari, aceste plante pot căpăta efecte sedative sau chiar hipnotice.

Plante care stimulează sistemul nervos

Ceaiul verde este bun exemplu de plantă care stimulează sistemul nervos. Stimulentele nervoase nu sunt indicate persoanelor stresate, agitate, anxioase, tensionate sau hiperactive. În cazul lor sunt mai benefice plantele adaptogene, tonicele digestive și relaxantele nervoase.

Citește și: Salcâmul calmează sistemul nervos (nevroză, tensiuni sufletești, iritabilitate, depresie, anxietate, gol afectiv)

Dacă ți-a plăcut articolul, nu uita să îl distribui mai departe, pentru a fi de folos și prietenilor tăi!

Bibliografie:

1. Kim Ann Zimmermann, Nervous System: Facts, Function & Diseases, Live Science: https://www.livescience.com/22665-nervous-system.html
2. The Naturopathic Herbalist, Nervine: https://thenaturopathicherbalist.com/herbal-actions/l-r/nervine/
3. Steph Zabel, Oats / Avena Sativa: A Tonic Herb That Nourishes & Calms, Herbs and Botanicals, Cambridge Naturals: https://www.cambridgenaturals.com/blog/oats-avena-sativa
4. Sarah Earm, Borago officinalis, The Naturopathic Herbalist: https://thenaturopathicherbalist.com/2015/09/08/borago-officinalis/
5. Marisa Marciano, Hypericum perforatum, The Naturopathic Herbalist: https://thenaturopathicherbalist.com/2014/01/04/10105/
6. The Naturopathic Herbalist, Centella asiatica: https://thenaturopathicherbalist.com/herbs/c-2/centella-asiatica/

Citeşte mai multe despre:

*Sfaturile și orice informații despre sănătate disponibile pe acest site au scop informativ, nu înlocuiesc recomandarea medicului. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase, vă recomandăm să consultați medicul dumneavoastră înainte de a începe o cură sau un tratament naturist, pentru a evita interacțiunea. Prin amânarea sau întreruperea tratamentelor medicale clasice vă puteți pune sănătatea în pericol.


Ți-a plăcut acest articol? Share pe:

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.